Je to zhruba půl roku, co se na českém trhu po delší pauze objevily nové smartphony s logem Nokia. Místo Windows ale vsází Android a nestojí za nimi přímo Nokia, ale díky poskytnuté licenci taktéž finská společnost HMD Global. Po nejnovějším oznámení Nokie 2 a Nokie 8 už její portfolio smartphonů pokrývá většinu cenového spektra. Kromě chytrých telefonů jsme se dočkali i reinkarnované Nokie 3310.
Nepřehlédněte i naše další zajímavé rozhovory:
- Lenovo chce se smartphony Motorola porazit i Apple – Rozhovor
- Alberto Matrone z HMD: chceme Nokii vrátit mezi elitu – Rozhovor
- Nejen o HTC Vive s Peterem Frølundem (rozhovor)
- Huawei: s MateBookem to myslíme vážně (rozhovor)
- Chceme jít víc do mobilů, říká Miroslav Mikuš z ESETu (rozhovor)
- Na MWC 2016 jsme promluvili s Jasonem Cao z Coolpadu (rozhovor)
- Petr Fodor: každý den vyjde 430 her jen pro iOS (rozhovor)
V rozhovoru s Robertem Siewierskim, country manažerem pro region CEE společnosti HMD Global, jsme zjišťovali, jak si novodobé telefony Nokia vedou na českém i evropském trhu, a jaký bude další vývoj.
Martin Pultzner, mobilenet.cz: Telefony Nokia od společnosti HMD jsou na českém, potažmo středoevropském trhu dostupné necelý půlrok. Jste spokojeni s jejich přijetím zákazníky, s prodejními čísly? Byla aspoň naplněna vaše očekávání, pokud nebyla rovnou překonána?
Robert Siewierski, country manažer HMD Global pro region CEE: Přijetím našich zařízení jsme byli mile překvapeni, zvláště pokud jde o model 3310. V dnešním světě smartphonů jsme neměli od „hloupého“ telefonu velká očekávání, objednávky u výrobce jsme v důsledku naší skromnosti podcenili a dosud máme určité problémy v dodávkách.
Pokud jde o Nokii 3 a Nokii 5, každým měsícem registrujeme zvyšující se poptávku. I tady nastaly problémy s nedostatečným objemem výroby a zpožděním, ale je potřeba si uvědomit, že HMD Global funguje v podstatě rok, takže naškálovat prodeje a celou společnost, aby zvládala dodávky na takové množství trhů, je skutečně velký úkol. Když jsme společnost zakládali, fyzicky jsme působili na asi 60 trzích, ale produkty nyní dodáváme na trhů 120. Určitým porodním bolestem se tak nedalo vyvarovat.
Nokií 6 jsme zacelili díru v portfoliu, ale koncem prázdnin jsme také nebyli schopni napříč Evropou dodat patřičný počet kusů. Tohle zařízení – stejně jako obnovený model 3310 – z pultů v podstatě okamžitě zmizelo. Přiznávám, že situace není lehká, ale se zájmem ze strany zákazníků jsme nadmíru spokojení.
Můžete prozradit konkrétní prodejní čísla v Česku a na Slovensku, případně jaký držíte podíl na trhu?
Bohužel prodejní výsledky nezveřejňujeme, ale na těchto dvou trzích překonáváme naše interně stanovené cíle. To neznamená, že bychom byli spokojení úplně. Nemůžeme například s čistým svědomím prohlásit, že jsme schopni uspokojit každého zákazníka, třeba pokud jde o dostupnost všech barevných provedení ve všech prodejních kanálech.
Který váš současný model je na českém trhu nejúspěšnější?
Řeknu to takhle – pokud jde o Nokii 3310 a 6, nevíme, kolik kusů bychom byli schopni prodat, kdyby dodávky nevázly. Pokud jde o zbývající dva modely, Nokia 5 si v některých prodejních kanálech vede lépe než Nokia 3, v jiných je to naopak. Na Slovensku si určitě vede Nokia 3 lépe než Nokia 5. Obecně můžeme říci, že nejúspěšnější jsou tyto dva modely.
Zdejší zákazníci se tedy více orientují na levnější zařízení než třeba na Nokii 6 a 8?
Model 6 bych dal stranou, neboť jsme dosud nebyli schopni dodat tolik kusů, kolik bychom mohli. Pokud tohle vezmu v úvahu, i tomuto modelu se jednoznačně vede dobře. I v předvídaných prodejích mu hodně věříme. Co se týká modelu 3 a 5, kde jsme na pultech nastavili velmi podobnou prodejní cenu, tady jsme v očekáváních byli opatrnější. Pokud jde o střední a vyšší třídu, v Česku existuje větší potenciál než na Slovensku.
Kde vidíte největší problém, když opakovaně narážíte na to, že nezvládáte dodávky? Je na straně výroby? Nebo jste do Foxconnu, tedy do továrny, kde se telefony Nokia nyní vyrábí, neposlali objednávky na dostatek kusů? Nebo je snad chyba na straně distribuční strategie? Co se musí zlepšit, abyste uspokojili poptávku?
Zpoždění nastává na straně výroby z důvodu odlišné výrobní metodiky. U Nokií jde o jeden kus kovu, do kterého se gravírují jednotlivé prohlubně pro hardware. To je zcela jiný přístup, než mají jiní výrobci, kteří slepí do kovového rámu přední a zadní stranu. Naše zařízení jsou velmi pevná, neohýbají se, jsou odolnější. Abychom dosáhli té nejvyšší kvality, která je pro nás i Nokii tou nejvyšší prioritou, její kontrole věnujeme čtyřnásobek více času, než je obvyklé.
Výrobní vada může být pro lidi jako jsme my nepostřehnutelná, ale kompromis v kvalitě je pro nás nepřípustný. Chceme navázat na to, čím byla Nokia vždy známá – kvalita, kvalita, odolnost, odolnost a důvěryhodnost. Ano, možná sem tam nevyužijeme prodejní příležitosti, možná jsou naši zákazníci netrpěliví, ale my opravdu chceme konečnému spotřebiteli dodat to, za co si zaplatil.
Zmínil jste nároky Nokie coby poskytovatele licence. Skutečně může Nokia do podoby vašich telefonů až takto moc zasahovat?
Ano, zcela určitě a často to dělá. Zakoupení licence od Nokie neznamená jen možnost použít její logo na výrobku, ale i povinnost splnit vysoké nároky na kvalitu. S Nokií velmi úzce spolupracujeme. Její lidé jsou plně zapojeni do procesu návrhu, výroby, kontroly kvality, marketingu a tak dále. Vše s nimi probíráme. Berte to jako odpověď na tvrzení některých lidí, že nové Nokie jsou obyčejné čínské smartphony s nálepkou známého výrobce. Ve finském městě Espoo, kde Nokia sídlí, máme sídlo i kanceláře takřka ve stejné ulici. To mluví za vše.
Přijetí reinkarnované Nokie 3310 na českém trhu bylo neuvěřitelně dobré. Trefila se do retro vlny, která se teď vzedmula. Plánujete na základě toho uvést následníka nějaké klasiky, třeba Nokie 5110 nebo 6210? Chcete pokračovat v cestě „hloupých“ telefonů, třeba se známými jmény, nebo se soustředit ryze na smartphony a letošní 3310 máme vnímat jako ojedinělý výstřel pro účel marketingu?
Nikdy neříkáme nikdy. Dobrých telefonů z minulé éry existuje mnoho a máme tak z čeho vybírat. Musí na to ale uzrát čas.
Znamená to tedy, že „hloupé“ telefony pro vás nejsou mrtvé a jste odhodláni je vyrábět i v budoucnu.
„Hloupým“ telefonům se daří na všech trzích, a to včetně těch vyspělých, jako je ten český, skandinávský nebo britský. Asi 15 procent uživatelů mobilních telefonů stále nepřechází na smartphony. A nikdy nepřejde. Na rozvíjejících se trzích jako Latinská Amerika, Indie nebo Afrika je takových lidí ještě mnohem víc. Jednoduše potřebují jednoduchý tlačítkový telefon co volá a vydrží dlouho na baterii. Nic víc.
Před 6 nebo 7 lety Nokia vydala stanovisko, že chce na Zemi spojit další miliardu lidí. A to zůstává. Dosáhnout toho půjde jen těmito telefony. Jejich role se změní, ale pořád budou tvořit významnou část našich aktivit. Jádrem našeho podnikání jsou však samozřejmě smartphony.
Pokud jde o slavnou značku Nokia, máte výsledky nějakého průzkumu, jestli je to jméno, které lidi přiměje ke koupi vašeho smartphonu, nebo si tyto telefony kupují ti, kteří vlastnili Lumii nebo ještě starší Nokii? Nebo jde o mileniály, kteří Nokii nikdy nevlastnili a značka pro ně není důležitá?
Milovníky Nokie můžeme rozdělit do tří skupin. První jsou starší lidé. Mnozí, ne-li půlka z nich, vždy používali Nokii. Ti nadále volí „hloupý“ telefon. Jejich druhá půlka používá staré smartphony Nokia běžící na Symbianu. A pak máte uživatele Lumií značky Nokia s operačním systémem Windows. Nakonec je tu třetí skupina – lidé mého věku, kteří používali různá zařízení, ale nejdéle zůstali u Nokie. Mladým lidem jako jste vy na značce v podstatě nezáleží.
Mně ano, já vždycky měl Nokii. (smích)
I tak jsem přesvědčen, že většina mladých není se značkou svého telefonu tak hluboce spojena. Určitě o Nokii slyšeli, vědí že Nokia byla největším výrobce telefonů, ale neví, co je Nokia teď. Jejich rodiče a prarodiče možná mají Nokii, ale víc o značce nevědí. A naším úkolem je to změnit.
Když jdete do obchodu, dokonce i tamní pracovníci jsou překvapeni, že už nepoužíváme Windows, ale Android, přitom Nokia a Windows jsou dva roky stará záležitost. Na to se teď nově zaměřujeme nejvíce – dát lidem vědět, že používáme Android. Lidé v tom stále nemají jasno.
Máme výsledky průzkumů, které říkají, že povědomí o naší značce je mezi lidmi extrémně vysoké. Asi 80 procent respondentů Nokii zná. Pokud chcete po lidech, aby vyjmenovali nějaké výrobce telefonů, zmiňují nás většinou na druhém nebo třetím místě. Ale znát a koupit jsou odlišné věci. Nyní zaměřujeme komunikaci na mileniály, mladé lidi mezi 16 a 26 lety, kteří vyrostli v době, kdy už panoval boj mezi Nokií, Samsungem, LG či Motorolou a o značku se nestarají tolik jako jejich rodiče.
Krom odolnosti je dalším prodejním argumentem čistý Android a velmi rychlé updaty. Víme, že tento slib plníte častým uvolňováním jednotlivých bezpečnostních aktualizací. Jak to ale vypadá s Androidem Oreo? Kdy ho v konečné podobě dostane Nokia 8, kde ho už nějakou dobu testujete?
Brzy. Oreo z našich zařízení dostane Nokia 8 jako první. Domnívám se, že aktuálně čekáme pouze na souhlas ze strany Googlu (pozn. red.: update na Nokii 8 byl v období mezi rozhovorem a jeho vydáním již uvolněn). Ve stejném postupu budeme pokračovat i u Nokie 6, 5 a 3.
A jak to s Oreem časově vypadá u nich? Mnozí výrobci mají u levnějších zařízení velké problémy s jeho příchodem a může to zabrat třeba i rok.
Pracujeme na tom, tak dlouho to u nás určitě nebude. Jakmile update bude hotový, začneme jej šířit mezi lidi. Předpokládáme uvolnění v prvním čtvrtletí příštího roku.
A co novější Nokia 2 a 7, počítáte také s updatem a případně kdy?
Oreo dostane i Nokia 2 a Nokia 7. Tohoto updatu se dočkají všechna naše zařízení. V následujících týdnech nicméně tyto modely teprve začnou opouštět továrny. S prodejem Nokie 2 v ČR například počítáme až v lednu. Uvedení před Vánoci není v našich silách. Nokia 7 je a zůstane exkluzivním modelem pro Čínu.
Nokia se v minulosti proslavila také zaměřením na fotografování. Nokia 8 si v tomto ohledu vede velmi dobře, ale všichni čekáme na zatím neoznámenou Nokii 9. Lidé se nemohou dočkat opravdové vlajkové lodě od Nokie. Pracujete na ní a dorazí v nejbližších měsících, nebo se zatím pohybujeme jen v úrovni teorií?
U Nokie 8 lidé postrádají profesionální nastavení fotoaparátu jako třeba u modelu 1020. Mohu prozradit, že pracujeme na tom, abychom Nokiím tyto funkce vrátili, stejně jako se to již povedlo s optikou Carl Zeiss.
Na Lumiích bylo také skvělé bezdrátové nabíjení. S nynějšími hliníkovými konstrukcemi je to nemožné, ale kdyby bylo tělo skleněné, integrovali byste ho?
Nejspíše ano. Nadále se snažíme přinášet inovativní řešení. Do Nokie 6 jsme například vestavěli speciální audio zesilovač. U Nokie 8 si na zvuku dáváme záležet také. I v budoucnu budeme spolu s partnery pracovat na podobných vylepšeních, která jinde nejsou běžná.
Můžeme ohledně domnělé Nokie 9 čekat nějaké novinky ještě před Vánoci?
Pokud bychom chtěli uvést nějaký model před Vánoci, museli bychom ho už dávno představit. Takhle rychlí nejsou ani naši konkurenti.
To by bylo z mých otázek vše, děkuji vám za odpovědi. Nyní máte prostor, pokud byste chtěl ještě něco doplnit.
Vzhledem k probíhající vánoční sezóně bych rád na závěr vyzval zákazníky, aby si naše zařízení prohlédli z blízka a zvážili je. Nejsme na pultech viditelní jako ostatní, přesto mohu zákazníky ujistit, že je naše zařízení nezklamou.
Pokud naši fanoušci chtějí mít informace z první ruky, rád bych je také pozval na naše sociální sítě, které jsou lokalizovány do mnoha jazyků. Dozví se tam zajímavé informace o našich nových zařízeních, například k čemu dobrému může být naše specialita, a sice alternativa k selfie zvaná bothie, kdy můžete naráz streamovat záběry ze zadní i přední kamery jako jedno video.
Děkujeme za poskytnutí rozhovoru.
Přepis, překlad a editace textu: Ondřej Zástěra
Jinak me se nove nokie libi. Jen by to chtelo par veci doladit. Notifikacni diody, rychlejsi prostredi, lepsi fotky....