Alberto Matrone z HMD: chceme Nokii vrátit mezi elitu

Rozhovor
17
Alberto Matrone z HMD: chceme Nokii vrátit mezi elitu
  • Nokia je díky společnosti HMD zpět a první telefony se začínají prodávat i v ČR
  • Na tiskové konferenci nám odpovídal viceprezident pro střední a východní Evropu
  • Zkušený italský manažer prozradil pozadí úspěchu osvěžené 3310 i budoucnost smartphonů Nokia

Martin Pultzner, mobilenet.cz: Zaujalo mě vaše vyjádření, že se v Číně i dalších částech světa soustředíte na generaci mileniálů, tedy na lidi, kteří telefony Nokia v době jejich největší slávy nepoužívali. Proč cílíte na ně, místo abyste se zaměřili na ty, kteří k telefonům Nokia mají z minulosti vybudovaný vztah?

Alberto Matrone, viceprezident HMD Global pro střední a východní Evropu: Na mladé cílíme proto, že se tato skupina rozrůstá. Například průměrný věk africké populace je asi 25 let. Míříme na ně i proto, že se častěji dělí o svoje poznatky z používání zařízení. Chceme vědět, jaká mají očekávání a jaké jsou trendy. Musíme se jim přizpůsobit, protože to budou oni, kteří budou telefony aktivně používat v dalších deseti, dvaceti letech. Zaměřujeme se ale i na ostatní potenciální zákazníky. Jsme si vědomi toho, že mnoho lidí telefony Nokia stále používá. Analýzy provedené různými operátory to jasně potvrzují. A nemluvím jen o „hloupých“ telefonech, ale i o těch se Symbianem. Lidé z této skupiny jsou našimi přirozenými budoucími zákazníky, ale pokud dostojíme očekávání mileniálů, víme, že uspokojíme zákazníky napříč generacemi.

V České republice, Slovensku a vlastně v celé střední Evropě byla značka Nokia vždy velmi vážená. Ale v posledních letech v éře mobilní platformy Windows začali mít lidé dojem, že teď už si Nokia tak dobře nevede. Operátoři doporučovali konkurenční telefony, například Huawei a Samsung, nikoliv telefony Nokia nebo Microsoft, protože jimi používaný operační systém pokulhával. Jakou máte strategii na to, jak vašim cílovým skupinám vysvětlit, že se vracíte s Androidem a že mají na období rámované mobilními Windows zapomenout?

Převzal jsem u Nokie odpovědnost za Střední a Východní Evropu v roce 2011. Předtím jsem byl generálním manažerem ve Španělsku a v Portugalsku. Se situací jsem tedy dobře obeznámen. Bez ohledu na to, že v posledních třech letech nebylo smartphonů Nokia na trhu moc vidět, byť probíhala určitá spolupráce s Microsoftem, povědomí o značce nadále zůstalo vysoké. To je jeden z důvodů, proč bylo rozhodnuto se vrátit ke smartphonům. Jsme si totiž jistí, že různí lidé pořád mají značku Nokia rádi a stále chtějí používat produkt této značky.

Tisková konference Nokia

Co se týká našich očekávání stran růstu na trhu, dnes jsme na nula procentech, takže už to nemůže být horší. Na cestě za růstem vidíme jako to nejdůležitější navázat silná partnerství a zaměřit se na zákazníka a jeho očekávání. Tím chceme získat zpět jeho srdce. Zaměříme se na to, jaké jsou rostoucí trendy nejen určitého trhu, ale celého průmyslového odvětví. Ohledně prodejů na nás momentálně není vyvíjen žádný tlak. Chceme teď zapojit zákazníky. Chceme přilákat lidi, kteří si Nokii kupovali kvůli značce. Chceme přinést čistou androidí platformu, kde nejsou žádná omezení. Chceme, aby každý dostal to, co od telefonu požaduje.

Střední a Východní Evropa je trh, kde očekáváme úspěchy této strategie. Abychom toho docílili, musíme zvažovat ideální partnery na lokální úrovni – v Česku jsme například uzavřeli partnerství s O2. Budeme se snažit o vzájemný růst. Získáme tak viditelnost na prodejnách a prostor, kde poučíme zákazníka o tom, že nejde o telefony se Symbianem ani Windows.

Hovořil jste o nulovém tržním podílu. Když už nemáte žádné cíle, máte aspoň odhady pokud jde o tržní podíl nebo počet prodaných kusů, a to ať globálně, nebo jen Evropě či ČR? Kde chcete být za 6 měsíců, za rok?

Důležité jsou pro nás dlouhodobější cíle. Během tří až pěti let bychom se rádi stali jedním z významných hráčů. Taková je momentální strategie společnosti, byť záleží na trendech trhu. V krátkodobém horizontu chceme řešit třeba problém, kdy čelíme zmatku na straně zákazníků. Jde o zařízení s Windows? Co je vlastně ta nová Nokia zač?

Nyní nemáme vytyčený žádný tržní podíl. A odhady můžeme postavit na datech nasbíraných minimálně za rok. Chceme zejména dosáhnout stabilního růstu. A od toho se odrazit. Nevstupujeme na trh, abychom na něj na zkoušku uvedli pár zařízení, ale abychom si vydobyli svojí dřívější vůdčí pozici zpět.

Dnešní trh smartphonů je ale místem tvrdého konkurenčního boje. I pro tak silnou značku jako Nokia je těžké uspět. V roce 2017 přicházíte se třemi novými dotykovými telefony. Jak se chcete odlišit krom silné značky a čistého Androidu? Jak chcete přesvědčit lidi, kteří se v obchodě poohlíží po Lenovu, Samsungu, Huawei a mnohých dalších, že by měli raději sáhnout po Nokii?

Realita je skutečně taková, že se ocitneme ve vysoce konkurenčním prostředí ovládaným velkými značkami, a přitom začínáme de facto od píky. A tím se vracím i k vaší původní otázce ohledně tržního podílu. Nemáme konkrétní cíl, protože se s trhem teprve seznamujeme. Nejdříve chceme, aby zákazník pochopil, proč jsme na trhu zpátky.

Klíčovým prodejním tahákem je čistý Android, který známe z telefonů Nexus a Pixel. Několikrát jste se nechali slyšet, že updaty budou velmi rychlé, takřka okamžité. Poskytnete zákazníkům nějakou garanci, jak rychle budou updaty přicházet? Přeci jen tu stále jsou operátoři jako O2, kde existují různé certifikační procesy, které dostupnost OTA aktualizací zdržují.

V oblasti zabezpečení koncových zařízení jde o klíčovou záležitost. Není představitelné, abyste se na produktech s čistým Androidem setkávali s překážkami, které by upgrady opozdily. Součástí jednání s O2 tedy bylo, jak tyto upgrady poskytovat tak, aby byly do telefonů nerušivým způsobem staženy v momentě, kdy je uvolní sám Google. Nemusíte čekat, až záplatu připraví HMD. Telefony v tomto ohledu nejsou nijak blokovány, a to ani na úrovni SIM karty. Vy jako zákazník budete mít v rámci hardwarových možností zařízení vždy ten nejnovější update.

Google Pixel s takřka čistým Androidem

Mám dva mileniály v domě – dceru a syna. Android u nás dříve nebyl obvyklý. Když jsem synovi dovolil přejít z Windows (smích), používal běžný upravený Android s nadstavbou od výrobce. A dal mi zapravdu, že v případě čistého Androidu jde o úplně jiný zážitek. Mileniálové chtějí svobodu si v telefonu dělat co chtějí. Chtějí si do svého telefonu stáhnout libovolný obsah. Nechtějí být nuceni používat aplikace, které jim tam někdo natvrdo předinstaloval. A v tomhle jim čistý Android, který budeme mít, plně vyhoví.

Takže upgrade bude k dispozici v podobnou dobu jako v případě Pixelů.

Naprosto. Naše výhoda ovšem je, že Pixely se cenově pohybují velmi vysoko. My tuto platformu přinášíme do mnohem nižší cenové kategorie – Nokia 3 vyjde jen na 3 990 korun. Za tu cenu žádný telefon s čistým Androidem neseženete. A to chceme vůči zákazníkovi artikulovat. Čistý Android ale neocení jen technicky založení lidé, ale i normální zákazníci. Pokud chtějí bezpečnost, kvalitu a design, kde se bude odrážet citlivý lidský přístup, jsme pro něj – i díky čistému Androidu – ta správná volba.

Modely 3, 5 a 6 cenou nepřesahují hranici sedmi tisíc korun. Je správné začít mainstreamovými zařízeními? Co dražší vlajkové lodě, kde jsou větší marže? Hodláte i v nejbližší budoucnosti setrvat ve střední třídě, kde je více zákazníků?

Pokud máte v úmyslu se stát vůdčím hráčem v dalších třech až pěti letech, musíte být přítomní ve všech cenových segmentech. Nemohu teď slíbit nic konkrétního, ale můžu vás ujistit, že lidé z oddělení výzkumu a vývoje z HMD a Foxconnu nespí na vavřínech.

Poslední otázka se samozřejmě týká modelu 3310. Mnoho lidí si myslí, že je to pouhý marketingový trik, abyste získali pozornost a dali na vědomí, že Nokia je zpět. Jak hodláte nakládat s telefony z řady Series 30? Je tohle ojedinělý výstřel, nebo chcete tyto „hloupé telefony“ vyrábět déledoběji, jako to dělal Microsoft?

Trh „hloupých telefonů“ je rozhodně místo, kde chceme nadále působit. Stále jde o segment, který přináší zisky. Z globálního hlediska – vemte si trhy jako Afrika nebo Střední východ – tento segment nabízí moře příležitostí. Platforma Series 30, kterou jsme představili před mnoha lety, stále zůstává ve Východní Evropě – od Ruska až k Řecku – velmi populární. Věříme, že zde můžeme růst, zvláště když ten trh opouštějí naši konkurenti.

Proč vzkříšení starého modelu? Když jsme značku Nokia oživovali, na toto téma jsme uvnitř společnosti vedli velkou debatu. Jak jste říkal, mnoho lidí stále ke značce Nokia chová vřelý vztah. A jelikož možnosti našeho interního R&D oddělení a Foxconnu v oblasti výroby jsou obrovské, šlo tak vlastně jen o vytvoření nové schránky. Řekli jsme si, že do toho půjdeme a zkusíme znovu navrhnout legendární Nokii 3310. A uvidíme, jaká bude reakce. Nikdo nečekal, jak obrovský to ve výsledku bude úspěch.

Novou Nokii 3310 jsme si poprvé osahali na MWC 2017

Jde sice v jádru o jednoduché zařízení bez pokročilých funkcí, ale i tak byl zájem mileniálů o to zařízení neuvěřitelný. Na Mobile World Congressu jsme byli každý den v obležení novinářů a partnerů, kteří se nás ptali na 3310 a chtěli ji vidět.

Pro jaký trh je ten telefon určený? Pro jakýkoliv. Je pro lidi, kteří chtějí přejít ze stávajících „hloupých telefonů“ na nový, nebo kteří chtějí používat dvě SIM karty a tento telefon používat pro volání a SMSky. Je tu mnoho možností.

Reinkarnovanou 3310 nestíháme ani vyrábět. Je všude vyprodaná. Zájem z celého světa je neuvěřitelný. Tady nicméně nutno zmínit, že na pulty obchodů v Česku a na Slovensku dorazila teprve nedávno, ale na některých trzích se prodává již déle.

Bylo mi nedávno potěšením jít do restaurace a položit si na stůl žlutou variantu 3310. Nevěřil byste, jakou pozornost to upoutalo. Každý, kdo šel okolo, se podíval. Úžasné! Rozvířili jsme stojaté vody tím, že jsme se ohlédli do minulosti a přišli s něčím úplně odlišným.

Jak bude v tomto směru vypadat budoucnost? Stále jde o otevřenou otázku. Když se mě dnes zeptáte, jestli máme další takový produkt v zásobě, řeknu že ne, ale tento se zrodil ani ne za dva měsíce.

Děkujeme za rozhovor.

Přepis, překlad a editace textu: Ondřej Zástěra

Diskuze ke článku
Winstyx
A proč ne windows-přece 950 je stále kvalitní telefon. A do budoucna? Proč ne reinkarnace nějaké "N"- třeba i vysouvačka s 3,5" fullHD nebo QHD displayem - ne jenom dotyk?
Korektor
Spojeni stredni vychodni Evropa namisto stredovychodni je do oci bijici. Kdo ten rozhovor prekladal, ze ani neumi cesky?
kubik
Nokia 3, 5, 6 jsou jen další droidí telefony kterých je na trhu stovky a nic nového nenabízí.
Filip Poloček
Kéž by vzkřísili model E7... A S40 taky, ta napodobenina, která je ve 3310 mu nesahá ani po kotníky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze