Nepřehlédněte i naše další zajímavé rozhovory:
- Huawei: s MateBookem to myslíme vážně (rozhovor)
- Chceme jít víc do mobilů, říká Miroslav Mikuš z ESETu (rozhovor)
- Na MWC 2016 jsme promluvili s Jasonem Cao z Coolpadu (rozhovor)
- Petr Fodor: každý den vyjde 430 her jen pro iOS (rozhovor)
Martin Pultzner, mobilenet.cz: Jak se daří HTC Vive po asi sedmi měsících od zahájení prodeje?
Peter Frølund, viceprezident HTC Vive pro Evropu: První objednávky jsme přijali v únoru 2016 a odeslání prvních kusů proběhlo asi o tři týdny později. Daří se nám výborně. Jde o zcela nové technologické odvětví, ač se lidé o virtuální realitu (virtual reality – VR) zajímají přibližně 20 let. Až teď je ale technologie dostatečně vyspělá, abyste opravdu uvěřili, že nejste ve svém pokoji, ale šplháte na Mount Everest. Rokem 2016 to všechno začalo. Těší nás, že se po VR ohlíží automobilový sektor, zdravotnický sektor, vzdělávací sektor a další. Největší využití se momentálně nachází v odvětví videoher, ale to je pouze startovní bod. Rok 2017 přinese nový obsah, který VR zajistí i jiné uplatnění. Jsme opravdu šťastní, že jsme byli schopni na trh uvést technologii, která toho v budoucnu mnoho změní. Těší nás, jakého uznání se nám v roce 2016 za Vive dostalo. Z hlediska ohlasů jsme si nemohli přát víc.
Předsedkyně HTC Cher Wang v říjnu sdělila čínským médiím, že se prodalo 140 tisíc kusů HTC Vive. Jaká je situace nyní, pár dnů do konce roku?
O číslech a o tom, jak si firma v tomto směru vede, nemohu bohužel pro vás hovořit, a to čistě z toho důvodu, že bych porušil pravidla spojená s tím, že jako HTC jsme veřejně obchodovaná společnost.
Rozumím. Agentura TrendForce předpověděla, že HTC v roce 2016 celosvětově prodá 1 milion kusů vlajkového modelu HTC 10. Když tato čísla porovnáme s prodeji HTC Vive, tak to není takový nepoměr. Můžete porovnat velikost vašeho byznysu v obou sférách? Je vaším úmyslem, aby v rámci společnosti VR časem přerostlo už ne tak úspěšný byznys na poli telefonů?
HTC si vytyčilo cestu působit jak na trhu s telefony, tak VR. A chceme být úspěšní na obou. Úspěch můžete měřit tím, jak si produkt vede po komerční stránce, ale je tu i druhá stránka, a sice jak vaše produkty hodnotí odborná veřejnost. HTC 10 se letos dočkalo velké porce chvály, dokonce větší než v případě HTC One M7 a M8. Domníváme se, že jsme úspěšní v obou oblastech. Máme spokojené zákazníky a odborná veřejnost naše produkty chválí, takže v tom budeme pokračovat. Jak dokládají finanční výsledky za třetí kvartál, na poli telefonů se nám stále vede dobře. Podobně jako Sony, Samsung nebo Apple, kteří mají několik produktových řad, i my chceme být úspěšní ve více disciplínách.
Nyní jde o produkt spíš pro fandy, hráče, nebo herny. Co chybí tomu, aby z VR stal podobný main-stream jako telefony a tablety? Co změnit, aby byla helma pro virtuální realitu součástí každé rodiny?
Nejdříve si musíme vyjasnit, co myslíme virtuální realitou. Můžeme problematiku rozdělit do dvou skupin. Když vezmete helmu a vložíte do ní zpředu telefon, získáme to, čemu já říkám 360stupňový prohlížeč, což upřímně nepovažuji za plnohodnotnou virtuální realitu. Nechci to nijak shazovat, ale máte zde velmi omezené možnosti interakce. Sledujete jen něco, co někdo jiný dříve nahrál 360stupňovou kamerou. Druhou skupinu, kam patříme my s HTC Vive, Oculus s Riftem a Sony s PlayStation VR, bych nazval opravdovějším VR, kde třeba mohou být zachycovány pohyby vašich rukou. Máte pravdu, že 95 procent lidí netuší, co VR vlastně je. Aby se VR stalo mainstreamové, musí se udát mnoho různých věcí. Trvá například hodně času vytvořit náležitý obsah. V roce 2017 přijde na mnoho obsahu, který nebude herní povahy. Mohu jmenovat vzdělávací aplikace. Zde opravdu vidíme velký potenciál. Budeme také například svědky snížení cen počítačů a laptopů. Nyní je sice většina zařízení HTC Vive připojena ke stolnímu počítači, ale v budoucnu se do hry více zapojí také laptopy, které se časem zmenší a také zlevní. To znamená, že se také budete schopen snáze ve VR pohybovat. Až se ty věci spojí – co ve VR můžete dělat, až bude obsah a až se potřebný hardware stane přenosnější a cenově dostupnější – pak si lidé VR začnou osvojovat v mnohem větší míře.
Pokud jde o přenositelnost, například společnost Zotac představila počítač v batohu pro HTC Vive. Kabely od helmy vedou do batohu na zádech, kde se nachází veškerý hardware s baterií, což činí pohyb svobodnějším – žádné zamotávání se do kabelu. Myslíte si, že je to cesta, která také učiní opravdové VR populárnější?
Oprostit se od kabelů je nezbytné z vícero důvodů. Bude to možné dvěma způsoby. Jedním z nich jsou počítače v batohu. Uvedl jste jeden příklad, ale existují jich více. Německý XMG má jeden takový, jeden vytvořilo i MSI. Existuje ale i alternativa k počítačům v batohu. Společnost TP Cast představila něco, co vypadá jako baterie, ale co umožňuje spojit HTC Vive a počítač bezdrátově, takže nepotřebujete kabel. Takové technologie teď rychlé přicházejí.
Další alternativou je virtuální realita, která podle vás není plnohodnotná. Nazýváte jí 360stupňovým prohlížečem. Spočívá v tom, že vložíte telefon do brýlí. Tohle je cesta, kterou tedy HTC jít nechce? Chcete se tedy soustředit na plnohodnotné VR typu HTC Vive, nebo byste s takovým produktem mohli přijít v budoucnosti?
O budoucích aktivitách HTC nemohu mluvit. Mohu říci jen tolik, že se pohybujeme v popředí technologického vývoje a pokud bude příležitost přinést na trh něco v jakékoliv oblasti, o které si myslíme, že je vzrušující, budeme chtít toho být součástí.
Společnost NVIDIA s vámi uzavřela zajímavé partnerství. Můžete získat tři VR hry zdarma, pokud si koupíte grafickou kartu nebo počítač s grafickou kartou GTX společně s HTC Vive. Myslíte, že je to cesta, jak by HTC Vive mohlo být přiblíženo uživatelům, které VR nezajímá?
Se společností NVIDIA máme dobré partnerství, stejně jako s dalšími společnostmi jako HP, Intel, AMD atd. Ty spolupráce mají mnoho podob. Když teď půjdete na HTC.com, informujeme tam o tomto bundlu. Nyní se prodává jen ve Spojeném království.
VR je teď také velmi zajímavé pro výrobce počítačů, protože získávají příležitost prodat víc těch výkonných. Výrobci grafických karet profitují z toho, že spotřebitelé mají dobrý důvod upgradovat. A pak máte také mnoho velkých herních vydavatelství jako Ubisoft, kteří mají příležitost vytvářet nový obsah pro nový segment. A pak je tu Alza.cz a další prodejci, kteří mohou prodávat nový produkt nebo skupinu produktů. Každý kolem VR najde cesty, jak vzájemně spolupracovat, a my pracujeme vlastně s každým, o kterém jsem mluvil. Je to takový ekosystém subjektů, které více či méně z příchodu nové technologie na trh budou těžit.
Jedna z poslední velkých věcí je založení Global Virtual Reality Association a HTC je její součástí. Jaké výsledky myslíte, že odtud vzejdou a z jakého důvodu se HTC připojilo?
Vraťme se k Androidu v jeho plenkách. Byli jsme jedním ze zakládajících partnerů této platformy. A jako firma, která se chce pohybovat v popředí technologické sféry, si myslíme, že když se dělají rozhodnutí, jak se budou nové technologie přivádět na trh a jak spolu budou partneři, byť to mohou být konkurenti, spolupracovat, aby z toho nejvíce profitoval koncový zákazník, že je důležité u toho být. Našimi nápady pak můžeme ovlivnit budoucí směřování. Je pro nás přirozené toho být součástí.
Jsme také členem Virtual Reality Venture Capital Alliance. Vlastně je to teď největší venture fond, který má připraveno mnoho milionů dolarů k investicím ve VR. Co má být konečným výsledkem těchto společenství? Doufám, že to bude spokojenost koncového zákazníka, například díky pevným standardům.
Máte na mysli nějakou univerzální kompatibilitu?
Já se těch jednání přímo neúčastním. Ti, kteří ano, toho za těch pár týdnů od založení aliance neměli příležitost mnoho stihnout. Počkejme a uvidíme. Všichni máme stejný zájem. Ať už spolu děláme cokoliv, byť jsme konkurenti, chceme učinit koncového zákazníka šťastným.
Takže v segmentu VR nemáte na srdci nějaký konkrétní palčivý problém či dva, který byste touto formou chtěl vyřešit?
Částečně, ale nejde zcela o mojí kompetenci.
Pokud jde o vývoj hardwaru, vím že nemůžete komentovat žádné budoucí produkty, ale asi se shodneme, že jedním z limitujících faktorů, které lidem při užívání VR helem brání zcela uvěřit, že se nacházejí v jiné realitě, je rozlišení displejů. HTC Vive a Oculus Rift jsou si v tomto směru rovni. Kdy myslíte, že hardware natolik pokročí, že budeme mít pro každé oko vyhrazený 4K displej? Co se může zlepšit ve vývoji displejů? A je to podle vás jediný limitující faktor?
Jak víte, deset let jsem měl na starosti náš byznys s telefony. A když jsme začátkem roku uváděli HTC 10, podílel jsem se na tiskové konferenci v Londýně. A bylo to přesně 10 let, co HTC uvedlo první telefon. Shodou okolností to byla stejná místnost. Vzpomněl jsem si tedy na specifikace telefonu před 10 lety a srovnal je s HTC 10. Bylo zábavné zjistit, kam až se telefony za deset let posunuly. Nemohu tedy předjímat, co nastane v dalších 10 letech, ale technologie vždy půjde kupředu. VR je teprve v plenkách. V dalších letech tak budeme svědky mnoha vylepšení.
Ale taky bych rád řekl, že první věc, na které HTC Vive lidem předvádíme, je theBlu. Tomu člověku při brífinku řekneme, že se ocitne ve vodě na potápějící se lodi obklopen rybami. A že ho, až bude mít nasazenou helmu, požádám, aby šel na okraj té lodi, rozhlédnul se tam a pak udělal ještě jeden další krok. A on vše odkýve. A pak spustíme demo. Člověk jde na hranu. A já ho požádám ještě o jeden krok. Přesvědčit je k tomu je ale velmi obtížné! I když lidi upozorníte, co se bude dít, a i když ví, že jsou stále v místností, vždy reagují tak, jako by tam opravdu byli. Musí se k tomu kroku nutit. Natolik je pro ně ta situace uvěřitelná.
Proto bych s vámi nesouhlasil, že bychom ještě nebyli dostatečně daleko. Vždy je kam se zlepšovat. Ale už v této fázi je VR natolik uvěřitelná, že i když máte mnoho času na vyhodnocení a víte dopředu, co se bude dít, reagujete instinktivně. Proto věřím, že technologie a její schopnost vás pohltit je natolik dobrá, že vás přesvědčí, že jste na vrcholu Mount Everestu.
Ano, když se vrátíte a rozhlédnete, tak si – v závislosti na kvalitě obsahu – můžete říct, že by rozlišení mohlo být lepší, ale váš mozek je stejně obelstěn. Ano, stejně jako u telefonů je kam se zlepšovat, ale už teď jsme s VR tak daleko, že uvěříte, že jste pod vodou na potápějící se lodi. A že jste v nebezpečí, když ten poslední krok učiníte.
Někde jsem četl, že momentálně ještě nelze vmáčknout 4K rozlišení do tak malého displeje, který je zabudován v helmě.
Abych byl upřímný, tak nevím. V technických otázkách jsou mi po ruce technicky nadanější lidé. Ale jako u každé inovativní technologie, i tady je potřeba najít správný balanc. Nevykládejte si to špatně, ale i kdyby to bylo už dnes možné, my to neuděláme, a to například kvůli vlivu na cenu. Když uvádíte na trh nový produkt, musíte najít správný balanc mezi technologií a cenou, a to v závislosti na trhu, na který míříte.
Jak jste již nakousl, VR není jen pro hraní, ale najde uplatnění i ve školách nebo ve výcviku. Tam se ale uplatňuje spíš rozšířená realita (augmented reality – AR), například HoloLens od Microsoftu. Která disciplína myslíte, že víc sedí VR a AR? A která technologie nakonec zvítězí? Nebo myslíte, že budou obě technologie koexistovat a konkurovat si?
AR a VR vidím jako dva odlišné světy. Mluvili jsme o pohlcující situaci, kdy věříte, že se nacházíte někde jinde. Toho docílíte jen ve VR. V AR to není možné, protože do vašeho zážitku bude promlouvat to, kde se právě nacházíte. AR vám umožňuje obohatit realitu. A to je užitečné pro jiné způsoby užití. Ale neuvěříte, že jste na potápějící se lodi. Záleží na tom, čeho chcete docílit.
Pokud bych chtěl, aby budoucí lékař uvěřil, že vykonává operaci na před ním ležícím pacientovi, nepoužiji AR. Pokud bude ale opravdový lékař vykonávat operaci a bude chtít studentům poskytnout doplňující informace, bude použití AR na místě. V lékařském prostředí tak může být užitečné AR i VR. Jde o odlišné nástroje.
Jeden z rozdílů mezi HTC s Valvem a Oculusem je, že ten má svá vývojářská studia a investuje peníze do vytváření vlastních her. Vy naproti tomu jdete skrz Vive X cestou akcelerátoru, kam zvete vývojáře, kterým s vývojem pomůžete. Chcete takto postupovat i nadále? Proč jste si zvolili takovou cestu, namísto abyste přímo investovali do vývoje vlastního herního obsahu?
Před pár týdny jsme oznámili Vive Studios. Jde o vydavatelství, na jehož titulech se velmi úzce podílíme s jinými partnery. Sdružujeme zde naše partnery, kterým pomůžeme na trh přivést něco úžasného. To je jeden ze způsobů, jak dostat na svět více obsahu. Druhý způsob je Vive X, což je program urychlování vývoje. Ale v případě Vive X může jít i o hardware. To vše pak zastřešuje VIVEPORT. Zatímco na Steamu najdete herní tituly pro VR, tady jde o zpřístupnění veškerého ostatního obsahu. Vše, co vzejde z našich dříve uvedených aktivit, bychom rádi viděli ve VIVEPORTu. Vive Studios ale oznámilo hru, kterou najdete i na Steamu. Pokud někde v celém ekosystému uvidíme příležitost podílet se na něčem úžasném, i když je to hra, budeme do toho investovat a výsledek bude k mání na Steamu. Totéž platí o sektoru vzdělávání. I pokud to vzejde mimo Vive X nebo Vive Studios, rádi bychom to zpřístupnili na VIVEPORTu.
Další naše iniciativa se týká heren. Když se podíváte na dobu před 20 lety, kdy jste třeba neměl doma počítač a chtěl si zahrát videohru, šel jste do herny. Zprvu to takhle bude s HTC Vive fungovat v Číně, nedávno jsme otevřeli hernu na Tchaj-wanu. Říkáme jim VIVELANDy. Využití HTC Vive není jen na ploše 4 × 4 metry, ale také na pohybových simulátorech, třeba simulátoru závodění v autě nebo válčení v letadle. Ty k celému VR zážitku přidávají fyzikální prvek přetížení. I to budete moci zažít ve VIVELANDu. Řekněme, že za hodinu zaplatíte 10 dolarů. A všechny tyto atrakce pak budete mít k dispozici.
Plánujete herny VIVELAND rozšířit i do jiných zemí?
Brzy se dočká i Evropa. VIVELAND je možné škálovat nahoru a dolů dle potřeby. Ve výsledku je VIVELAND soubor různých zážitků. Můžete mít malý i velký VIVELAND. Záleží na dostupném prostoru a na velikosti města, kde VIVELAND stojí. Čím větší město, tím větší VIVELAND může být, protože jej má přístupný více lidí. Evropané se dočkají již letos.
Pokud jde o VIVELAND v Číně, dá se říct, že tam nebo třeba na Tchaj-wanu je VR nejúspěšnější?
Neřekl bych. Myslím že VR je stejně úspěšné i v Evropě nebo Americe. Čína je specifická tím, že lidé doma nemívají počítače. I když si chtějí Číňané zahrát normální videohru, jdou do internetové kavárny. Něco takového tamní mladí lidé pokládají za přirozené. Proto je to nejvhodnější prostředí pro otevření VIVELANDu.
Také jsme vyvinuli platformu pro zapůjčování HTC Vive v internetových kavárnách, kdy si můžete zařízení pronajmout třeba na hodinu. Řekněme, že vám dodáme 4 sety HTC Vive a vy nám pak zaplatíte podle toho, kolik zákazníků si je vypůjčilo. V Číně je to velmi populární.
Čína je také oproti zbytku světa specifická politikou jednoho potomka. Pokud tedy investujete do jeho vzdělání, kde Vive nachází uplatnění, můžete si jako rodič dovolit utratit víc. V Číně nebo Švédsku se prokázalo, že proces učení pomocí VR je mnohem rychlejší. Existují různé testy, ale ať už bylo téma jakékoliv, ukázalo se, že učení pomocí VR je až o 40 procent efektivnější. To je jeden z důvodů, proč třeba rodiče právě v Číně investují do VR a toho co s ním souvisí – aby svému dítěti poskytli nejkvalitnější vzdělání.
Z hlediska vzdělání tedy můžeme říci, že Čína má náskok, ale myslím že okolo VR obecně se v Evropě i USA děje spoustu zajímavých věcí, například ona známá iniciativa Audi.
Pokud jde o jiné oblasti než hraní, například vzdělávání, myslíte, že za pár let vzdělávání nebo prezentace vozů v autosalonech Audi bude tak velká věc jako hraní? Nebo si myslíte, že hraní stále bude převažovat?
Nechci říkat konkrétní rok, ale přijde doba, kdy hraní nebude hlavní důvod pro pořízení VR. Neříkám, že vzdělávání bude větší než hraní, ale vzdělávání společně s dalšími možnostmi využití bude v celku větší než hraní. Záleží, jestli na to hledíte jen z hlediska koncového uživatele, nebo z hlediska B2B. Hovořil jste o Audi. Je to záležitost spotřebitele nebo byznysu? Spotřebitel si prožije ten zážitek, ale tu příležitost získáte z obchodních důvodů. Když vám jednou třeba dá módní značka příležitost si prožít módní přehlídku v New Yorku z jakéhokoliv místa na světě, bude to B2B nebo spotřebitelská záležitost? Bude to přínos pro spotřebitele, ale je to byznys, který to umožňuje.
Ať už se na to podíváte jakkoliv, to velké je ještě před námi. Vemte si, že jste architekt a navrhujete budovu nebo budete stavět činžovní dům. Byty můžete prodávat ještě před tím, než budova stojí. Nemusíte mít ani maketu bytu, protože lidé se mohou projít po libovolném bytovém komplexu dva roky předtím, než bude stát. Zákazník se na základě toho může rozhodnout, že chce 100 m2, ale s nestandardními dispozicemi: „Chceme tuhle zeď támhle a tuhle zeď támhle.“ A to díky tomu, že se může po tom místě projít a získat bližší představu, jak jeho byt bude vypadat.
Podívejte se na designéry. Když se vrátím k automobilovému průmyslu, Audi dělá co dělá. Přijdete do jejich obchodu, nasadíte si VR helmu a prohlédnete si modely, které zrovna nemají vystavené. Ale všechny automobilky používají VR pro navrhování vozů. Dříve používali hliněné modely v poměru 1:1, aby porozuměli, jaký ten design má být. S HTC Vive to prostě ve VR přímo vytvoříte. A skvělé na tom je, že když máte designový tým v San Franciscu a jiný v Mnichově, mohou pracovat na stejném modelu, zatímco dříve jste měli jediný fyzický model, který byl na jednom místě.
To je auto, ale popřemýšlejte nad letadlem. Jak vytvoříte model 1:1 u letadla? To je relativně velká a drahá věc, která zabere hodně času. Ve VR tohle všechno odpadá. Později pochopitelně v určité fázi potřebujete postavit fyzický model, ale všechny dřívější elementy, celý proces návrhu, můžete provést ve VR. Představte si, kolik peněz tak ušetříte.
Když se tedy podíváme na hraní… Kolik toho do pěti let zmůžete u her a kolik ve všech jiných různých směrech? Software, který dovolí architektům vám ukázat váš byt, než je postaven, umožní francouzské společnosti Dassault nabídnout CAD a CAM (computer-augmented design and manufacturing) software letištím a dalším průmyslům. Součet toho všeho bude větší než hraní.
Když se vrátíme k té prezentaci bytu, související téma jsme ještě mnoho neprobrali. Kromě rozlišení může být dalším limitujícím faktorem to, že HTC dokáže správně sledovat pohyb jen na prostoru cca 4 × 4 metry. Myslíte, že by VR mohlo fungovat v mnohem větším měřítku, třeba 100 m2, kde se lidé budou moci svobodně pohybovat po celém bytě? Nebo že desítky hráčů budou pobíhat po velké aréně bez omezení?
Pořád trochu musíte zapracovat na systému rozeznávání více hráčů, protože když máte na hlavě helmu a lidé se pohybují blízko sebe, musíte zajistit, aby do sebe nenaráželi.
Musí se to tedy spojit s virtuálním avatarem ve hře.
Ano, samozřejmě. K vaší otázce omezení na 4 × 4 metry a jeho rozšíření. To ukáže až čas. Nemohu mluvit o budoucnosti. Mohu ale mluvit, a to se týká vaší otázky, o Ghost Train v Thorpe Parku. Slyšel jste o tom? Je to asi dosud nejdražší atrakce v zábavním parku. Investovali do toho myslím 20 milionů liber. Jde o skutečný vlak, ve kterém je s vámi 160 lidí. Ta atrakce trvá asi 45 minut. A část té atrakce se odehrává ve VR. Skvělé je, že nemusíte nutně v helmě vidět vždy to samé. Můžete tak absolvovat více jízd a zažít různý zážitek. A těmi helmami jsou HTC Vive. A tam tedy máte více headsetů na ploše 4 × 4 metry. Takže tady je přesně příležitost implementovat vícero headsetů, dejme tomu 60 helem, v omezeném prostoru. Lidé tam sice nepobíhají, vlastně sedí, ale pořád jsou jejich pohyby zachycovány.
Hrajete hry?
Abych byl upřímný, tak moc ne. Prvně jsem hrál na Commodoru 64. Strávil jsem nevím kolik dní zadáváním strojového kódu z časopisu. Bylo tam 10 stránek se strojovým kódem a po 3 až 4 dnech jsem získal vlastního PacMana. Každopádně to bylo před 25 lety. A pak jsem si dal dlouhou pauzu. Abych tedy byl úplně upřímný stran mé osobní herní historie…. nikdy jsem neměl PlayStation ani Xbox, ale hrál jsem pár věcí ve VR. Jedna věc, na kterou se těším, je Google Earth, protože jsem od kolegů, kteří na tom strávili trochu času, slyšel, že je to opravdu úžasné. Díky VR si můžete vyzkoušet, jaké to je na Miami Beach nebo kdekoliv jinde. Můžete tak cestovat až k zbláznění.
Ale bude vám chybět to opálení…
Pravda, neopálíte se. Tedy dokud někdo takový zážitek nevytvoří: budete mít UV lampy na stropě a předstírat, že jste na Miami Beach. Spousta lidí se ptá, co s turistickým průmyslem VR udělá. Myslím že VR pro něj bude přínos, protože vás může silně nalákat, abyste jel do Miami nebo Brazílie. Když přítomnost tam okusíte, budete mnohem více toužit to vidět na vlastní oči. Protože VR pořád nedokáže nahradit to, když sedíte v luxusní restauraci u pláže v Brazílii. To ve VR stále nejde.
Přepis, překlad a editace textu: Ondřej Zástěra