Nespíme na vavřínech, řekl nám po roce Alberto Matrone z Nokie

Rozhovor
5
Nespíme na vavřínech, řekl nám po roce Alberto Matrone z Nokie
  • Při uvedení nových Nokií na český trh jsme vyzpovídali Alberta Matroneho, který v HMD zastává funkci viceprezidenta pro východní Evropu
  • Ten hodnotil dosavadní působení Nokie na českém trhu a nastínil budoucí plány
  • Uvedení Nokie X6 na český trh zcela nevyloučil

Při příležitosti uvedení nových Nokií 2.1, 3.1 a 5.1 na český trh se nám naskytla příležitost udělat krátký rozhovor s Albertem Matronem, který v HMD působí na pozici viceprezidenta pro východní Evropu.

S panem Matronem jsme hovořili už asi před rokem, kdy se v ČR začaly prodávat první telefony znovuzrozené Nokie. Nejen proto je zajímavé se zpětně ohlédnout na tehdejší situaci Nokie a porovnat ji s tou aktuální. Ptali jsme se také na plány do budoucna.

Martin Pultzner, mobilenet.cz: Je tomu rok, co jste oživili svoje aktivity v Česku a na Slovensku. Jak toto období hodnotíte?

Alberto Matrone, viceprezident HMD Global pro východní Evropu: S tím, jak se nám tady vede, jsme extrémně spokojení. Situace se vyvíjí velmi dobrým směrem. Rozhodně ale nemůžeme složit ruce do klína. Stále vidíme velký potenciál k růstu, a to nejen ve spotřebitelském, ale i korporátním segmentu, kde chceme být aktivnější. Osobně v Česku dohlížím na to, jak uspokojit zdejší specifický trh, neboť si tuto pozornost zasluhuje.

Stále platí, že chcete být jedničkou na trhu s hloupými telefony a mezi pěti nejlepšími na trhu smartphonů?

Ano, a to v mnoha zemích po celém světě. První cíl se už podařil. Ten druhý zatím plníme jen v některých zemích, ale pokud udržíme stávající trend, rychle přibudou další. Děláme pro to maximum, nicméně dávat si nějaké konkrétní termíny by bylo příliš ošidné.

V Česku má značka Nokia velmi silnou historii, takže našich cílů docilujeme snáz a rychleji. A nejde jen o povědomí o značce, ale i o náklonnost, kterou vůči ní zdejší obyvatelé projevují.

Který model je v našich končinách nejúspěšnější?

Zcela jednoznačně jsou to modely 3 a 5 díky cenové dostupnosti. Vzhledem k vyšší cenovce si dobře vede i pro nás klíčová Nokia 6 a dobré prodeje zaznamenává též Nokia 7 Plus. Vděčíme za to zejména reputaci značky a designu, který si zákazník neomylně spojí s Nokií.

Za rok už jste jistě stihli poznat své zákazníky. Jsou to lidé, které z historických důvodů přitahuje značka, nebo mileniálové, kteří dosud Nokie nepoužívali? V našem rozhovoru před rokem jste říkal, že se zaměřujete hlavně na druhou jmenovanou skupinu.

Na našem zaměření se nic nezměnilo. Mileniálové tvoří ve středovýchodní Evropě asi 25 až 30 procent naší klientely, což považujeme za úspěch. Je však přirozené, že oslovujeme i pamětníky zlatých časů, kdy Nokia vládla světu mobilních telefonů a učarovala zákazníkům kvalitním zpracováním i spolehlivostí. Můžeme směle prohlásit, že se nám na to podařilo navázat, protože ani u nejlevnějších Nokií 3 a 5 nezaznamenáváme v těchto ohledech žádné velké problémy.

Abyste rostli a plnili své vytyčené cíle, bude pro vás jistě důležité přidat zejména co se objemu produkce týká.

Během tří až pěti let bychom se rádi dostali mezi tři nejvýznamnější producenty smartphonů, ale musíme postupovat krok za krokem. Předně chceme každému zákazníkovi za jeho peníze nabídnout to nejlepší. Jako velkou výhodu vnímáme měsíční softwarové aktualizace i starších a levnějších zařízení.

Shodou okolností jsem měl na toto téma připravenou otázku. V low-endu panuje obrovský konkurenční boj, například mezi Xiaomi a Huawei/Honor. Jestli to správně chápu, vy chcete bojovat zejména čistým Androidem a častými aktualizacemi.

Přesně tak. Jak jsem vám říkal již minule, námi cílení mladí lidé jsou velmi neradi, když jim někdo nutí, jakou mají používat aplikaci, byť ji lze odinstalovat. Domníváme se, že jsme se tímto přístupem jasně vyprofilovali.

Úzce s tím souvisí naše další výhoda, a sice že si naši zákazníci nemusí každý rok kupovat nový telefon. Vědí totiž, že jejich starší zařízení zůstane softwarově aktualizované. Tohle je velká slabina ostatních telefonů s Androidem. Před naším příchodem platilo, že pokud jste chtěli aktuální Android, byli jste nuceni si koupit nový model.

Nedávno vydala Nokia prohlášení, že Android P dorazí na všechna její zařízení. Platí to i pro Nokii 1? To by bylo skvělé.

Ano, platí to i pro Nokii 1. Aktualizace nicméně nepřijde najednou pro všechny smartphony, ale postupně.

A nyní opačný konec cenového spektra. Nokia 8 Sirocco aktuálně představuje to nejlepší, ale také nejdražší, co nabízíte. Jste spokojeni s prodeji? Je trh na tak vysokou cenu za Nokii připraven, nebo je to ještě příliš brzy na start-up, kterým vlastně jste? Sílí naděje na vznik ještě high-endovějších zařízení, řekněme Nokie 9?

Zajímá to hodně lidí. Nokia 8 Sirocco pro nás předně byla dobrým designovým cvičením. Chtěli jsme přinést inovace do světa, který je inovací plný a zjistit, kolik je zákazník ochoten zaplatit za zážitek, který jim přinese produkt s neobvyklým vzhledem. Úmyslně jsme zachovali číslo modelu, protože procesor Snapdragon zůstal stejný. Přídomek Sirocco taky není náhodný – už v minulosti jsme jím označovali zařízení, která měla ikonický design a určovala směr, kterým bychom se mohli vydat.

Nazvěme Nokii 8 Sirocco limitovanou edicí, kdy byl stanoven omezený objem, který se vyrobí. Cílem není zjišťovat, kolik kusů bychom mohli prodat, ale otestovat si trh. Zjistit, jestli lidé budou svolní k takové investici. A lidé již jsou ochotni utratit peníze, aby zjistili, co za hodnotu mohou u Nokie za takovou cenu získat. Telefon sám používám. Už mi několikrát spadl, ale i díky Gorilla Glass pořád vypadá perfektně. Pokud lidé zjistí, že zařízení funguje dle očekávání, ty peníze budou za produkt Nokie ochotní vydat i příště.

Co bude následovat? Kdo ví. Rozhodně se tady ale nezastavíme. Nespíme na vavřínech, dnem a nocí rozvíjíme různé plány.

Pokud jde o novinky, Nokia X6 byla původně uvedena jen v Číně. Pak probíhala závazná anketa, kde jste se fanoušků z jiných koutů světa ptali, jestli by měli o telefon také zájem. Dorazí X6 do Evropy a do České republiky? Mnoho čtenářů se nás na to ptá.

Chceme se učit, a to i od konkurence. Konkurence prospívá všem, a proto jí mám rád. I nám říká, co bychom mohli dělat lépe. Jako firma tak musíme investovat úsilí i tam, kde chceme vidět růst tržního podílu. A v Číně by se mělo v roce 2018 prodat 430 milionů smartphonů. Takže musíme jednat. Musíme si tamní trh oťukat. Zjistit, jak je přijímán náš design. Vyslechnout si zpětnou vazbu od zákazníků.

Spuštění prodeje X6 na čínském trhu bylo úspěšné. Na základě toho můžeme vyhodnotit, jaká bude poptávka. Každopádně platí, že chcete-li produkt uvést globálně, i kvůli rozdílům v technických specifikacích sítí je potřeba s tím počítat už při plánování. Povede-li se nám tedy uvedení na evropský trh, budeme velmi šťastní, protože to není pouze otázka jazykové lokalizace.

Alberto Matrone během našeho rozhovoru

Nokia 8 Sirocco je první váš telefon s bezdrátovým nabíjením. Ještě než značka Nokia spadala pod HMD, bezdrátové nabíjení velmi prosazovala. Myslíte si, že o bezdrátové nabíjení mají zákazníci zájem? Chcete tuto technologii nasazovat do telefonů častěji, nebo ji chápete jen jako exotickou záležitost, která přijde ke slovu jen ve výjimečných případech?

Dělali jsme si na to průzkum. Jsou zákazníci, kteří bez bezdrátového nabíjení nedají ani ránu, ale jsou i zákazníci, kteří lpějí na kabelu. Samotnému mi v kanceláři leží bezdrátová nabíječka, ale ze zvyku stejně častěji připojím telefon kabelem. A proto je potřeba přemýšlet, zda to má smysl, zvláště pak v nižších cenových segmentech. Možnost bezdrátového nabíjení zvýší výrobní cenu produktu, ale nejde o něco, za co by si byl zákazník ochoten připlatit. V případě Sirocca každopádně nejde o nějaký ojedinělý výstřel – u dražších telefonů nám to dává smysl.

Pokud jde o hloupé telefony, vloni jsme se dočkali znovuoživení legendární 3310, letos „banánové“ 8110. Čtenáři se ptají, jestli dorazí do Česka. A pokud ano, tak kdy a za kolik.

Nokia 8110 dorazí do ČR v nadcházejících týdnech. Cenu přesně neznám, ale hodně napoví cena jinde, kde činí asi 80 eur. K tomu je nicméně zapotřebí připočítat i daň a další poplatky.

Zdá se, že se od vás každý rok dočkáme jednoho retro modelu. Když přemýšlíte, jaký reinkarnovat, co rozhoduje? Prozraďte nám, co probíhá za oponou.

Ve firmě jsem byl už od doby, kdy se rodila. Měli jsme tehdy při večeři rozhovor mezi třemi osobami a od někoho padl návrh zresuscitovat 3310, což byla ikona. Měl to být spíše marketingový krok, který by prospěl naší image. Chtěli jsme se přihlásit k dědictví Nokie, k jejímu úspěchu. Nakonec z toho byl velký úspěch, a to nejen v ohledu prodejů, ale i právě zviditelnění.

V reakci na to jsme se ptali facebookových fanoušků, jaké další zařízení by rádi znovu viděli na pultech obchodů. A pro rok 2018 vyhrál model 8110. Na základě jeho přijetí budeme vyhodnocovat, jestli dává smysl pokračovat. Ještě je na to brzo, zatím ani všude neproběhlo uvedení. Budeme-li však pokračovat, tak to, jaké další zařízení přivedeme opět k životu, bude manažerským rozhodnutím

Těším se.

My také. Máme v užším výběru asi 20 návrhů. Uvidíme, který z nich se promění v realitu

Poslední otázka, tentokrát trochu osobnější. Která je vaše nejoblíbenější Nokia a kterou momentálně používáte?

Z jednoduchého důvodu používám dva telefony. Stále si ponechávám své italské, 25 let staré číslo. Tuto SIM kartu mám v modelu 7 Plus. A když vytočíte moje nové číslo z doby, kdy jsem z Itálie odešel, zazvoní mi Nokia 8 Sirocco. To je také aktuálně můj favorit.

Těší mne, že kvality právě Nokie 7 Plus oceňuje čím dál více lidí. Jsme tím mile překvapeni. Když jsme ji představili, panovala v tomto segmentu velká konkurence. Zákazník byl ale schopen odlišit nabídku Huaweie a naší.

Kvůli velikosti displeje?

Taky, ale věřím že i kvůli keramickému povrchu a typickému „nokiáckému“ designu.

Přepis, překlad a editace textu: Ondřej Zástěra

Diskuze ke článku
Král
No, nokii úspěch přeju, pestrý trh určitě není na závadu. Sám jsem dokonce nokii 6.1 měl. Pevný, dobře zpracovaný. Zkušenost víceméně pozitivní. Ale nikdy jsem si nezvykl na dvě věci - absenci notifikační diody a čistý android. Měla 8.1. a to je taková nuda a šeď. Nejsem příznivcem omalovánek, ale mě "prostě nebavilo s tím telefonem pracovat (ne hrát si)".
Pesedm
,,zastává funkci viceprezidenta,,
viceprezident :D :D :D
Josef Kubeš
Josef Kubeš
Reinkarnovat by bylo dobré třeba E7 nebo Komunikátor, to je ohromná díra na trhu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze