Hned začátek poslední prezentace patřil sugestivní reklamě, kdy skupinka lidí píše děkovné dopisy Applu nebo rovnou Timu Cookovi. Všechny aktéry spojuje fakt, že kdyby se v jeden osudný okamžik na jejich zápěstí nenalézaly Apple Watch, nejspíše už by všichni byli po smrti. Příčiny jsou různé: od problémů se srdcem až po havárii letadla, útok medvěda nebo pád do útrob popelářského vozu. Takové věci se dějí dnes a denně a nejenom v USA, ostatně píšeme o nich poměrně často. Jen doufejme, že si oni zachránění dali stejnou práci s psaním dopisů pro záchranáře, lékaře, zdravotní sestry...
Jestli máte ale z reklamy špatný pocit, nejste sami. Pojmenovat konkrétně, čím se takováto komerční prezentace provinila, nám může pomoci třeba Etický kodex reklamy. Ten samozřejmě není právně závazný ani u nás, natož pak ve vesmíru Applu, ale docela dobře napovídá, kde leží ona pomyslná hranice. A používání strachu coby reklamního prostředku, to je zcela jednoznačně za hranou. Nejde přitom o nějaký výstřelek, Apple dokola ukazuje situace, jejichž poselství je jasné: pokud na ruce nemáte LTE verzi Apple Watch, pak vaše smrt může být bolestivá a zcela zbytečná. Investice 7 až 25 tisíc korun je vedle toho zcela nicotná.
Od gadgetu k falešnému spasiteli
Apple se tady nezastaví a chce nás chránit před dalšími nebezpečími. Kupříkladu poslední model hodinek a jeho teploměr. Ten dokáže zjistit dokonce i ovulaci u žen a s tím související případné poruchy cyklu, které mohou svědčit o vážných nemocech. Počítám, že minimálně do roka budu psát článek o ženě, kterou hodinky zachránily před vzácným druhem nádoru.
Navzdory všem těmto nesporným zachráněným životům stojí hlasy, které poukazují na to, že v globálním měřítku je přínos takovýchto technologií sporný. V nejobecnější rovině jde o tzv. nocebo efekt, kdy nás nejrůznější informace o našem zdraví nutí o něm přemýšlet, což má na náš stav paradoxně negativní vliv.
A zdá se, že čím dokonalejší technologie, tím horší následky. Byly popsány četné případy úzkostných stavů, kdy lidé nemohli přestat se sledováním aktivity svého srdce. Paradoxně si podle studie z roku 2020 většina lidí, kteří dostanou upozornění na abnormální srdeční rytmus z Apple Watch, nakonec diagnózu srdečního onemocnění nevyslechne. Prověřování výstrah však může ve zdravotnickém systému zabírat čas a zdroje a tento proces může u pacientů vyvolávat úzkost. A i když mají lidé skutečně abnormální srdeční rytmus, lékaři s tím podle jiné studie z letošního března často nemohou mnoho udělat.
Tenký led nesplněných slibů
Podobné kritice lze podrobit i další „zdravotnické“ funkce Apple Watch, respektive jiných chytrých hodinek a náramků. Kupříkladu čím dál tím častější senzor okysličení krve. Jeho smysl kritizují v rozhovoru pro washingtonpost.com plicní lékaři. Podle nich nemá tento monitor schválení Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) jako zdravotnický prostředek. Apple tak nemůže tvrdit, že dokáže zajistit větší bezpečnost lidí.
Důvodů je hned několik, mezi nimi i samotné umístění senzoru: ty profesionální používají různá místa na těle, ne však zápěstí. Podle oslovených lékařů je tak nesmysl, aby lidé čekali na nějaké imaginární číslo a až pak volali lékaře, jak se to například často dělo během pandemie koronaviru. Pro Apple je tu ještě jeden obzvláště pikantní problém. Applem používané senzory nemusejí fungovat správně, pokud nejste štíhlí a se světlou kůží.
Tvrzení, že se Apple Watch jsou „zdravotnické“ nebo „život zachraňující“ zařízení, tak stojí na hodně vratkých nohou. Certifikace u FDA v tomto případě není pouhou formalitou. Na rozdíl od slibů Tima Cooka a jeho marketingového oddělení.