Podle Applu jsou jeho hodinky tou poslední hranicí mezi vámi a smrtí. Opravdu?

Glosa
1
Podle Applu jsou jeho hodinky tou poslední hranicí mezi vámi a smrtí. Opravdu?
Fotografie: Ioannis Papadopoulos, mobilenet.cz

Velké prezentace Applu jsou jako obvykle zdrojem mnoha cenných námětů k přemýšlení. Tentokrát jsou to jeho hodinky. Ty se totiž od zajímavého gadgetu pomalu přesouvají do kategorie „zdravotnického“ zařízení, bez něhož je vaše hrozná smrt jen otázkou času.

Hned začátek poslední prezentace patřil sugestivní reklamě, kdy skupinka lidí píše děkovné dopisy Applu nebo rovnou Timu Cookovi. Všechny aktéry spojuje fakt, že kdyby se v jeden osudný okamžik na jejich zápěstí nenalézaly Apple Watch, nejspíše už by všichni byli po smrti. Příčiny jsou různé: od problémů se srdcem až po havárii letadla, útok medvěda nebo pád do útrob popelářského vozu. Takové věci se dějí dnes a denně a nejenom v USA, ostatně píšeme o nich poměrně často. Jen doufejme, že si oni zachránění dali stejnou práci s psaním dopisů pro záchranáře, lékaře, zdravotní sestry...

Jestli máte ale z reklamy špatný pocit, nejste sami. Pojmenovat konkrétně, čím se takováto komerční prezentace provinila, nám může pomoci třeba Etický kodex reklamy. Ten samozřejmě není právně závazný ani u nás, natož pak ve vesmíru Applu, ale docela dobře napovídá, kde leží ona pomyslná hranice. A používání strachu coby reklamního prostředku, to je zcela jednoznačně za hranou. Nejde přitom o nějaký výstřelek, Apple dokola ukazuje situace, jejichž poselství je jasné: pokud na ruce nemáte LTE verzi Apple Watch, pak vaše smrt může být bolestivá a zcela zbytečná. Investice 7 až 25 tisíc korun je vedle toho zcela nicotná.

Od gadgetu k falešnému spasiteli

Apple se tady nezastaví a chce nás chránit před dalšími nebezpečími. Kupříkladu poslední model hodinek a jeho teploměr. Ten dokáže zjistit dokonce i ovulaci u žen a s tím související případné poruchy cyklu, které mohou svědčit o vážných nemocech. Počítám, že minimálně do roka budu psát článek o ženě, kterou hodinky zachránily před vzácným druhem nádoru.

Navzdory všem těmto nesporným zachráněným životům stojí hlasy, které poukazují na to, že v globálním měřítku je přínos takovýchto technologií sporný. V nejobecnější rovině jde o tzv. nocebo efekt, kdy nás nejrůznější informace o našem zdraví nutí o něm přemýšlet, což má na náš stav paradoxně negativní vliv.

A zdá se, že čím dokonalejší technologie, tím horší následky. Byly popsány četné případy úzkostných stavů, kdy lidé nemohli přestat se sledováním aktivity svého srdce. Paradoxně si podle studie z roku 2020 většina lidí, kteří dostanou upozornění na abnormální srdeční rytmus z Apple Watch, nakonec diagnózu srdečního onemocnění nevyslechne. Prověřování výstrah však může ve zdravotnickém systému zabírat čas a zdroje a tento proces může u pacientů vyvolávat úzkost. A i když mají lidé skutečně abnormální srdeční rytmus, lékaři s tím podle jiné studie z letošního března často nemohou mnoho udělat.

Tenký led nesplněných slibů

Podobné kritice lze podrobit i další „zdravotnické“ funkce Apple Watch, respektive jiných chytrých hodinek a náramků. Kupříkladu čím dál tím častější senzor okysličení krve. Jeho smysl kritizují v rozhovoru pro washingtonpost.com plicní lékaři. Podle nich nemá tento monitor schválení Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) jako zdravotnický prostředek. Apple tak nemůže tvrdit, že dokáže zajistit větší bezpečnost lidí.

Důvodů je hned několik, mezi nimi i samotné umístění senzoru: ty profesionální používají různá místa na těle, ne však zápěstí. Podle oslovených lékařů je tak nesmysl, aby lidé čekali na nějaké imaginární číslo a až pak volali lékaře, jak se to například často dělo během pandemie koronaviru. Pro Apple je tu ještě jeden obzvláště pikantní problém. Applem používané senzory nemusejí fungovat správně, pokud nejste štíhlí a se světlou kůží.

Tvrzení, že se Apple Watch jsou „zdravotnické“ nebo „život zachraňující“ zařízení, tak stojí na hodně vratkých nohou. Certifikace u FDA v tomto případě není pouhou formalitou. Na rozdíl od slibů Tima Cooka a jeho marketingového oddělení.