Příznak první: duchovní vůdce
Na podobném principu fungují prakticky všechna hlavní náboženství – jejich ideje jsou příliš abstraktní a těžko uchopitelné, lidé navíc ze své podstaty potřebují následovat zase jiného člověka. Proto se obvykle najde jedinec, který nazře sadu pravidel, kterou pak šíří dál. Ať už jde o morální kodex, filozofické pravdy o zvládání utrpení nebo jen zásady konstrukce, designu a používání elektronických zařízení.
Vzpomenout při takové příležitosti na zakladatele firmy není rozhodně nevhodné, ale tentokráte se tlačilo na pilu až příliš. Podmanivý hlas přednášející svá moudra potemnělému sálu a fotografie v nadživotní velikosti budí pocit něčeho úplně jiného.
Přitom vymanit se z rovnice Apple = Jobs bude pro firmu prubířským kamenem. Protože uctívat delší dobu mrtvého mučedníka a vizionáře může být dost dobré pro církev, ale už nikoli pro technologickou firmu. Jen si třeba představte, že by Mercedes začínal svoje představování automobilu odkazem na Karla Benze a jeho génia. Naopak, všichni se snaží horečně vymýšlet, jak se jeho vynálezu jednou pro vždy zbavit a poslat ho do muzea.
Příznak druhý: zázraky se dějí
Koncept mnoha náboženství pracuje s tím, že existuje jakási nadpřirozená moc, která má tu schopnost zvrátit nepříznivé okolnosti našich životů – stačí jen následovat pravidla organizace, třeba se často modlit a chodit do kostela. Nebo si koupit Apple Watch.
Těm byla při prezentaci přisuzována skoro až magická moc. Neumí sice vyléčit cukrovku, ale mohou vám zpříjemnit život, když už ji máte. Nevrátí sice zrak, ale slepí si zase mohou jít zaběhat. A i když jste mladý zdravý muž, kterého se nic takového netýká, pak klidně z ničeho nic skončíte zaklíněný v převráceném autě. A pokud nebudete mít na zápěstí ty správné hodinky s tou správnou funkcí, tak tam dozajista vykrvácíte a umrznete.
Příznak třetí: svatyně
Když se duchovnímu vůdci podaří nashromáždit dostatečný počet věřících, tím pádem i moci, vlivu a peněz, je potřeba to dát patřičným způsobem najevo. Příznaky toho vidíme všude okolo – nejvýraznější stavby center evropských městech bývají kostely (v mnoha vesnicích je tomu tak dodnes), katedrály a další sakrální stavby. Ty svou velikostí zastiňují mnohdy i sídlo panovníka.
Motivace je přitom zcela jednoduchá. Jen si zkuste představit, že byste měli nechutnou hromadu peněz. Asi byste je taky použili ke koupi nebo stavbě domu a asi byste na sobě nešetřili. V podstatě totéž udělal Apple. Z pohledu koncového zákazníka je ale naprosto irelevantní, jestli je budova kulatá nebo hranatá. První produkty Apple ostatně vznikaly v garáži.
Takže kdyby byla v budově místo inženýrů drůbežárna, masokombinát a výdejna rychlého občerstvení, tak tam dozajista budou dělat ta nejlepší kuřecí křidýlka na světě.
Důvod je zde ale patrný. Stejně jako při vstupu do kostela cítíte ohromnou velikost, která vás dělá malým, i tady byste měli cítit dokonalost, která by následně prostupovala vše, co se zde stane. Takže kdyby byla v budově místo inženýrů drůbežárna, masokombinát a výdejna rychlého občerstvení, tak tam dozajista budou dělat ta nejlepší kuřecí křidýlka na světě.
Příznak čtvrtý: modla
Modla je podle definice zobrazení boha, v přeneseném smyslu znamená předmět přemrštěného obdivu, uctívání, zbožňování nebo takovou hodnotu světa, která si nárokuje větší důležitost, než kterou ve skutečnosti má, takže modla je též „všechno, co chce, abychom ho brali vážněji, než si zaslouží“.
U Apple je pro tuto záležitost vyhrazena formulka „one more thing“ (=amen). Pro následující rok to tak bude iPhone X. Samozřejmě nelze nepodlehnout pokušení soudit jej, protože kdo na něj dnes nemá názor, ten jako by nebyl. Apple v podstatě dal do nového modelu všechno, čím byl ten první výjimečný a znovu se snažil zopakovat totéž, avšak s o dekádu vyspělejšími technologiemi.
Pamatujete na rok 2007, kterému vládly symbianové smartphony? I přes jejich značnou velikost se displej ztrácel pod dominantní klávesnicí a záplavou funkčních tlačítek. Vedle toho telefon s displejem od okraje k okraji a jedním tlačítkem vypadal opravdu jako z jiného světa. Dnes displej ještě více roztáhneme a dáme pryč i to poslední tlačítko.
A takto bychom mohli pokračovat v dalších aspektech dále a dále. Otázkou už jenom zůstává, co s takovou dokonalostí budeme dělat. Zatím totiž scénka, kdy si dva vrcholoví manažeři ve středních letech za pomoci smartphonu za tisíc dolarů posílají animované smajlíky, budí spíše rozpaky.
A tím nemyslím nastudovat si parametry a stručnou historii, ale pochopit způsob myšlení té firmy, jejich priority, cíle, vize a to jak toho dosahují.....
To totiž autor tohoto článku evidentně nechápe, nebo se mu ta ironie z toho článku vytratila.
Pokud jste zmínil reklamu na Apple Watch a zmiňoval, že slepému zrak nevrátí, ale bude moci běhat, pak asi ani lidsky nechápete co to pro takto postiženého člověka znamená, ten prostý fakt, že může běhat po městě.
Tohle se vám opravdu nepovedlo.
To proč Apple staví a zařizuje svá sídla a obchody tak jak to dělá je na širší debatu, jenže to by chtělo mít aspoň základní znalosti z architektury a designu.
Zrovna tak jejich reklamy a prezentace, které jsou charakteristické tím, že samotný produkt je vedlejší a hlavní místo má příběh a ukázka toho jak je snadné, užitečné a zábavné jejich výrobky používat v každodenním životě, jsou vzorovým příkladem studentům co je to špičkový marketing.
Nic je zbytečný se rozčilovat.... počkám si raději na hodnotné články a videa od Březiny a Máry.
1985 -- Jobs po neshodách s představenstvem opouští Apple
1997 -- Hodnota jedné akcie Applu je 3,2 dolaru, společnost je těsně před krachem, Jobs se
vrací aby se pokusil firmu zachránit
2011 -- Jobs se účastní počátku příprav iphone 5s a 6, v říjnu umírá
2017 -- Apple už po třetí představuje iphone 6.... and one more thing, iphone x s mluvícím
hovínkem
Ta firma sice sedí na miliardách dolarů (díky Jobsovi), každopádně pomalu ale jistě spěje tam, kde už bez něj jednou byla....otázka je jen jak dlouho to bude tentokrát trvat....znovu 12 let, 24....nebo 48.....?