Vyzkoušeli jsme nový Oculus Rift Crescent Bay: dokonalejší virtuálno

1

Na veletrhu Computex jsme měli možnost vyzkoušet nejnovější prototyp brýlí pro virtuální realitu Oculus Rift zvaný Crescent Bay, který navazuje na Rift Dev Kit 2. Oproti němu je ale dokonalejší v mnoha ohledech. Dovoluje mnohem dokonalejší sledování hlavy a nyní se můžete po místnosti i pohybovat. Oculus také integroval sluchátka a výrazně zlepšil displeje.

Oculus, který nyní patří Facebooku, ukazoval svoje nejnovější brýle pro virtuální realitu ve spolupráci s NVIDIÍ, která na Computexu představila svou novou grafickou kartu GeForece 980 Ti. Připraveno bylo jedno demo, které jsme mohli zažít už v případě předchozího Oculusu, tedy Unreal Engine 4 Showdown demo. Desetiminutové demo, které mohli zažít novináři například na E3 se tedy nekonalo a my se zaměřili spíše na technickou stránku věci. I tak byl ale zážitek z nového Oculus Riftu úžasný.

Oculus Rift Crescent Bay – první dojmy z Computex 2015

Pohodlnější nošení a lepší obraz

Nasazení nového Oculusu je mnohem pohodlnější, než dříve. Je to intuitivní a zvládne to bez problému napoprvé i nováček. Jen utažení jsem nechal na personálu. Všímám si hned i další věci, nové brýle jsou lehčí a na hlavě sedí opravdu velmi pohodlně. Rozhodně vypadají těžší, než ve skutečnosti, zde odvedl Oculus kus dobré práce. Brýle jsou s propojeny tenkým kabelem s počítačem, který zajišťuje výpočetní výkon, konkrétně zde se zbrusu novou grafikou NVIDIA GeForce 980 Ti.

Už začátek dema, kdy jsem se opět jako voják ocitl v pouliční bitvě vojenské jednotky proti obrovskému monstru, které vyhazovalo vše kolem mě do povětří, ukázal jasně další věc. Dramaticky lepší obraz. Zatímco předchozí verze DK2 používala jeden displej, přičemž pro každé oko bylo dostupné HD rozlišení, Crescent Bay už má dva displeje, s vyšším rozlišením (konkrétní hodnoty ale Oculus nezveřejnil) a zejména podporuje daleko vyšší obnovovací frekvenci.

Obraz je tak jemnější a zážitek dokonale plynulý, ani na chvíli jsem neměl závrať, naopak vše působilo daleko reálněji než dříve a instinktivně jsem měl potřebu se vyhýbat letícím předmětům v efektně zpomalené scéně. Pixely jsou ale stále zřetelně vidět a než bude možné náš mozek obalamutit tak, aby si myslel, že se dívá na reálnou scénu, ještě chvíli potrvá. Rozlišení je ale už dostatečně jemné na to, aby nerušilo.

Oculus Rift Crescent Bay

Sleduje každý váš pohyb

Druhým výrazným vylepšením je možnost sledování hlavy ve 360 stupních díky senzorům rozmístěným všude po brýlích a zároveň senzorům umístěným v místnosti. Princip je navlas stejný jako u největšího konkurenta HTC Vive od HTC a Valve. Oba umožňují se po místnosti i pohybovat a proniknout ještě hlouběji do virtuální reality. HTC ale ještě navíc umožňuje se scénou interagovat pomocí ovladačů, které držíte v každé ruce.

Sledování je velmi spolehlivé a i když jsem dřepoval, otáčel hlavu ve všech směrech, obraz vždy reagoval spolehlivě a okamžitě. Proti reálnému světu jsem nezaznamenal žádnou prodlevu, což je u virtuální reality velmi důležité. Jediný problém jsem zaznamenal při chození po místnosti, která měla zhruba 3 × 3 metry. Téměř vždy byly reakce rovněž dokonalé, dvakrát se ale stalo, že obraz výrazně poskočil a já se, i když jsem udělal jen malý krok, ocitl o metr jinde. Stále se ale jedná o raný vývojový prototyp a finální produkt těmito neduhy jistě nebude trpět.

Oculus Rift Crescent Bay

Na vylepšení zvuku bude dostatek času

Dalším aspektem, na který se Oculus v nejnovější verzi zaměřil, je zvuk. Sluchátka jsou do brýlí nově integrována a jedná se o sklápěcí on-ear molitanové reproduktory, které mě příliš neohromily. I při precizním nasazení se do učí nedostává příliš kvalitní zvuk. Není hutný, chybějí mu basy a byl to nejslabší zážitek z celé virtuální reality. Kvůli tomu jsem si ani nevšiml nového směrového zvuku, který by se měl nově u dema ozývat vždy odtud, odkud má vycházet, nehledě na natočení vaší hlavy. Na zvuku by každopádně měl Oculus ještě zapracovat.

Bude na to mít ještě dost času, protože nedávno oznámil, že Oculus Rift hodlá na trh uvést až v prvním čtvrtletí roku 2016. Pokud tento termín dodrží, předběhne jej konkurenční HTC a Valve s jejich HTC Vive, které jsme měli možnost vyzkoušet na veletrhu v Barceloně.

Diskuze ke článku
Arnold
V reálu člověk ostří do určitých rovin a jak je tomu u Oculusu ? Jak je tam řešeno ostření do hloubky, nebo je obraz plošně zaostřen ?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze