Hned úvodem se chci omluvit za horší kvalitu použitých materiálů, ale původně jsem se šel na veletrh MODEL HOBBY 2016 podívat na něco úplně jiného a s sebou jsem měl pouze telefon. Nicméně jsem byl mile překvapen, když jsem v sousední hale narazil na akci FOR GAMES 2016 a mohl si tak trochu protáhnout návštěvu výstaviště. Součástí veletrhu byly prezentace obrovské spousty významných hráčů herního průmyslu, herní konzole, nadupané počítače, herní merch a také různé turnaje v hraní her.
Velkou pozornost si však letos užila také virtuální realita. Letos na trh vstoupila celá řada řešení, která se vás snaží vytrhnout ze „skutečné“ reality, a v čele se zatím celkem bezpečně drží skvělé HTC Vive. To jsem si mohli vyzkoušet s Petrem Vojtěchem již před několika měsíci na oficiálním představení v ČR, ale na veletrhu si Vive mohli zkusit úplně všichni a byl o něj neuvěřitelný zájem! Celkem jsem potkal minimálně pět instalací, kde se mohli návštěvníci ponořit do virtuální reality v pojetí HTC.
TIP! Virtuální realita HTC Vive dorazila do ČR. Znovu jsme ji otestovali
Minimálně stejný úspěch však slavilo ještě jiné řešení. Celkem vtipně totiž se sekcí Xbox One sousedila sekce PlayStation a Sony zde prezentovalo svůj headset pro virtuální realitu – PlayStation VR. Moc jsem se těšil až si jej vyzkouším a především jej přímo porovnám s rivalem od HTC.
Po designové stránce vypadá PlayStation VR trochu více futuristicky a upřímně musím říct, že se mi velmi líbí. Konstrukce je špičková a na hlavě drží brýle opravdu skvěle. Celá kostra je polstrovaná, takže vás brýle nikde netlačí a zároveň si je můžete velmi snadno utáhnout. Hmotnost cca 610 gramů vás na hlavě nijak neobtěžuje ani po delší době. Po stránce pohodlí bych se nebál zařadit brýle od Sony na absolutní vrchol. Mám totiž trochu větší nos a u mnoha brýlí se mi stává, že mne pak nepříjemně tlačí – například Samsung Gear VR mohu mít na hlavě jenom chvíli. To zde však neplatí a snad jediná výtka patří k velké čelní ploše, kvůli níž by se mohl člověk po delším hraní trochu potit.
Pár slov k použitému hardwaru. Brýle v sobě integrují gyroskop a akcelerometr a pochvalu si určitě zaslouží také mikrofon. Hlavní část je však displej. Jedná se o 5,7" AMOLED zobrazovač s Full HD rozlišením, pro každé oko je tedy připravena obrazovka s rozlišením zhruba 960 × 1 080 pixelů. V porovnání s konkurencí se jedná o horší rozlišení, ale popravdě to není tak zásadní rozdíl. Při hraní her mi totiž obraz v PlayStation VR přišel paradoxně ostřejší než u HTC Vive a myslím si, že za to může trochu lepší optika. U HTC je totiž obraz lehounce rozmazaný, což činí trochu problémy třeba u hraní stříleček. PlayStation VR tak nabízí i přes horší rozlišení trochu lepší podání obrazu, ale přesto bychom určitě radši viděli alespoň Full HD pro každé oko. Podobné displeje s QHD rozlišením již na trhu jsou, ale zde narážíme spíše na hardwarové schopnosti samotné konzole PlayStation 4.
Stejně jako HTC Vive, tak i PlayStation VR je s konzolí PlayStation 4 spojen kabelem – skrze HDMI a USB. Kromě brýlí a kabelu je však pro plnohodnotný zážitek potřeba ještě speciální kamera, která sleduje váš pohyb a díky tomu se můžete ve virtuálním světě také pohybovat. Tady se však láme chleba a právě v tomto ohledu je HTC Vive tak dokonalé. Sledování vašeho pohybu zde není tak precizní, je znát mírně větší odezva a menší přesnost než u HTC. Pokud však nemáte možnost přímého porovnání, tak si toho při běžném použití asi ani nevšimnete. To ovšem neplatí o ovládání.
Sony prezentuje svůj PlayStation VR nejen jako virtuální realitu, ale případně také jako náhradu televizoru/monitoru pro konzoli PS4. Ovládání tak může zajišťovat klasický DualShock 4, ale lepší zážitek rozhodně poskytují ovladače PlayStation Move. Ve srovnání s HTC však působí velmi nemotorně, neohrabaně a „humpolácky“. Sledování pohybů není zdaleka tak přesné – například když jsem ve hře držel pistole a dal ruce k sobě, tak ovladače se již dotýkaly, ale zbraně byly ještě pořádný kus od sebe. Stejně tak ergonomie trochu pokulhává a při hraní jsem si mnohokrát omylem stiskl hlavní trigger. Nic z toho se mi u HTC Vive nestalo a budu citovat z našeho předchozího článku: „Ovladače, které držíte a otáčíte v ruce, vidíte na displeji před sebou tak dokonale, že jsem se několikrát přistihl, jak s nimi jen tak otáčím v ruce a žasnu nad tím, jak jsme se během několika málo let dokázali dostat až sem.“.
Virtuální realita v podání Sony rozhodně není dokonalá a v některých ohledech potřebuje ještě dotáhnout. Růst trochu brzdí hardwarové nedostatky, jako jsou omezené schopnosti PS4 nebo sledování pomocí kamery namísto laserů (což je i důvod horší přesnosti ovládání), ale výhody PlayStation VR jsou trochu jinde. Je to například pohodlí, a to nejen co do samotných brýlí, které sedí opravdu skvěle, ale také jeho instalace do domácnosti. Nemusíte instalovat žádné speciální krabičky, prostě jen zapojíte do PS4 a můžete se položit do alternativního světa podle vaší chuti.
Největší výhodu však osobně vidím v dostupnosti a všestrannosti PlayStation VR. Nejste totiž omezeni pouze VR tituly, ale můžete v brýlích hrát i klasické hry, což vám opět zprostředkuje zcela nový zážitek. A jelikož o peníze jde až na prvním místě, tak rozhodně stojí za zmínku, že VR od Sony vyjde na méně než polovinu proti HTC Vive. Předobjednávky začínají na 11 tisících a do prodeje by se měly brýle dostat již tento týden. Pokud však chcete kompletní balík včetně ovladačů PS Move a duální kamery, zaplatíte necelých 15 tisíc korun. Díky tomu mají brýle od Sony opravdu velkou šanci, aby se staly masovější záležitostí.
A co vy? Navštívili jste letošní FOR GAMES 2016 a vyzkoušeli si virtuální realitu? Která se vám líbila více, ta od Sony nebo od HTC? Napište nám do diskuze pod článkem.
PS VR som skúšal v Alze a musím povedať, že jediná vec, ktorá mi vadila bolo práve nízke rozlíšenie displeja.