Nokia bez vlajkových lodí? Pouze prázdná schránka

Glosa
1
Nokia bez vlajkových lodí? Pouze prázdná schránka
Fotografie: Nokia

Původní finská Nokia má bezesporu zásluhu na tom, že se termín vlajková loď začal používat i ve spotřební elektronice. Všechny tak musí trochu zarmoutit, že její nástupnická firma tento souboj těžký vah dopředu vzdává.

Termín vlajková loď se v v původním slova smyslu používá už dlouho, ale zkusili jste někdy přemýšlet nad tím, kdy jste ho slyšeli poprvé v souvislosti s mobilními telefony? V éře NMT byl každý telefon ve tvaru kufříku takový malý zázrak a člověk obecně neměl moc na výběr, ale záhy po příchodu GSM se nabídka začala štěpit podle ceny a schopností.

Záhy se tak objevila kategorie telefonů, jejichž označení zní s odstupem času poněkud vtipně – říkalo se jim manažerské. Poznali jste je například podle vnitřní paměti na telefonní čísla (vysoká funkce je přeci hlavně o kontaktech), kalendáře (manažer nepracuje od devíti do pěti) nebo dalších nadstandardních funkcích pro přístup k internetu. Typickým zástupcem byla původní Nokia 6310i, kterou Nokia nedávno oživila, i když šlo spíše jen o reinkarnaci jména. Z manažerských telefonů pak vždy jeden pro danou značku mohl nést neformální označení vlajková loď. Nemusí to být nejnutněji ten nejdražší model s luxusními materiály a zpracováním, ale ten nejnabitější moderními technologiemi. Jeden přístroj, s jehož pomocí chce firma ukázat, co všechno a jak dobře umí.

Jelikož měla tou dobou výsadní postavení finská Nokia, byl to vlastně její objev. Někdy na jaře se začalo o novém modelu spekulovat, následovalo pár (ne)řízených úniků a nejpozději v září se daný telefon představoval tak, aby jej pod stromečkem našel každý fanda nebo si jeho pořízením mohly firmy vylepšovat daňový základ. V takovém světě žijeme víceméně pořád. Tohoto schématu se drží jak Apple, tak Samsung, jen čínské firmy obvykle uznávají trochu jinou organizaci roku.

Kdeže ty vlajky jsou

V tomto ohledu zní dvakrát tak smutně některé výroky z rozhovoru Adama Fergusona (šéf marketingu) s androidauthority.com. Mezi výroky o tom, jak se firmě daří, jak roste šest kvartálů v roce a jak překonává nejrůznější krize, zde najdeme i docela jasný plán do budoucna – firma už se nechce ucházet o zájemce o telefony s cenou 800 dolarů (cca 20 tisíc korun s daní) a vyšší. Namísto toho se zaměří na nižší patra cenového spektra.

V podstatě se není čemu divit. Nokia se o návrat mezi elitu pokoušela pomocí Nokia 9 PureView, ale snaha přepsat dějiny fotografování dopadl všelijak, jen ne dobře. Firmu tento neúspěch trápí i s odstupem času. Ostatně, pozornost věnovaná „vlajkám“ je dvojsečná zbraň. Vyprávět by o tom mohl Google, Samsung, Apple, ale prakticky kterýkoli výrobce.

Vyhnout se takové náročné bitvě vlajkových lodí s nejistým výsledkem dává smysl, stejně jako hrát na jistotu, kterou název jednoho malého finského města v evropských zákaznících vyvolává. Naděje, že někdy Nokia dosáhne alespoň odlesku své tehdejší slávy tím ale definitivně bere za své.

Diskuze ke článku
Pavel Krejčíř
Pavel Krejčíř
Nokie je převeliká škoda, ale od doby, co se vyrábí v Číně už to stejně není ono.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze