Dnešek je ve světě telekomunikací zlomovým dnem, tedy alespoň pro operátory v rámci Evropské unie. Došlo totiž ke zrušení evropského roamingu, respektive příplatků za služby, jako je volání, SMS a MMS a datové přenosy. Tyto příplatky fungovaly přes rok a i když situaci zlepšily, nejzásadnější zlom nastává až nyní. V dnešním rozcestníku si opět připomeneme základní informace a poradíme, kde a jak hájit svá práva.
Základní informace
- příplatky za roamingový provoz v EU skončily 14. 6. 2017 23:59 hod.
- kromě zemí Evropské unie se do seznamu řadí také pár dalších států z Evropského hospodářského prostoru – Island, Lichtenštejnsko a Norsko
- počínaje dnešním dnem platíte za běžné služby stejně jako doma, jediným rozdílem jsou tarify a balíčky, ve kterých máte volné jednotky pro volání do vlastní sítě – v takovém případě musíte počítat s částkami, které se účtují za služby po vyčerpání těchto jednotek – a to i v případě, že ze zahraničí voláte na číslo, které je u stejného operátora, jako vy
- k datům bude přistupováno stejně, avšak není jisté, jak dlouho – operátoři mají právo na to přistoupit k tzv. evropskému FUP limitu, který se vypočítá jako cena balíčku bez DPH: 0,2 × 2 (případně cena balíčku bez DPH × 10) = výsledkem je počet MB, které můžete v EU spotřebovat
Upozornění: Je důležité nezaměňovat EU roaming a mezinárodní volání. Pokud bude účastník z České republiky s tuzemskou SIM kartou volat například do Německa, bude platit sazby v tzv. mezinárodním režimu, které budou fungovat dále. Pokud však ten stejný účastník opět s tuzemskou SIM kartou bude volat z Německa například do Norska, hovory budou zdarma (respektive se budou účtovat podle volných jednotek v tarifu), protože se pohybuje v roamingu. Pokud máte tedy známé na Slovensku a těšíte se na volání zdarma, musíme vás zklamat, takové hovory budou dále považovány za mezinárodní.
Mimo jiné operátoři budou sledovat délku vašeho pobytu v zahraničí a v případě, že překročí 90 dní, mohou nastat sankce. Jakmile se bude vaše délka pobytu vymykat normálu, operátor vás bude informovat a dá vám několik dní na „nápravu“. Pokud nezaeregujete, bude vám operátor účtovat speciální příplatky, o kterých jsme vás rovněž informovali. A pozor! Učinit tak může i zpětně. Jak to bude fungovat v praxi, ukáží následující týdny a měsíce, kdy budou operátoři detailněji monitorovat chování zákazníků.
Došlo také na rozebírání koncových velkoobchodních cen, které si mezi sebou budou účtovat operátoři. Jde o podobný princip jako jsou příplatky, ovšem již ne pro koncové uživatele. Zde samozřejmě nepanuje shoda. Některé členské země totiž budou znevýhodněné, především ty, ze kterých zákazníci častěji vyjíždí a mají minimum turistů. S problémy se pak setkaly i destinace, které mají extrémně levné služby. Například v Litvě budou příplatky v omezené formě fungovat dále – protože neomezený tarif mají v Litvě zákazníci za cenu okolo 700 korun, což by mohlo operátory časem zruinovat. Na příplatcích se nakonec operátoři dohodli a každý rok se budou mírně snižovat.
Jak se zachová operátor, který naráz ztratí poměrně značnou část příjmů z roamingových příplatků? Začne vymýšlet omezení, nad kterými jsme rovněž začali uvažovat. Ne všichni zákazníci roaming využijí a zbylé procento by mohlo na tyto změny doplatit. Například tak, že operátor zvýší ceny dalších služeb...
… a nebo například zcela zruší možnost roamingu u některých svých tarifů. To, že to je možné bez větších problémů, dokázal Vodafone, který u svých čistě datových tarifů zrušil roaming. Proč? Dle vyjádření zástupců společnosti byly tarify tvořené pro potřeby datování na území České republiky a podle toho byla nastolena i cenová politika. S novým přístupem k roamingu by se však Vodafonu takové podmínky nevyplatily, a proto možnost roamingu zkrátka odstranil. Nutno dodat, že v souladu s legislativou.
Naopak přístup slovenského Orange je již na hraně, což dokládá i zájem příslušných orgánů. Orange totiž představil nové tarify, ve kterých, a to i v těch opravdu drahých, nabízí zákazníkovi pouze 100 MB dat. Ne, Orange se nezbláznil, nabídne totiž data další, avšak bonusová! A zde se nachází onen háček. 100 MB lze využít kdekoli, tedy například i v roamingu, zbylá data (která jsou již vzhledem k cenám za tarif standardní), lze využít pouze na území Slovenska.
Problém spočívá i v tom, že zmiňovaných 100 MB není nijak odděleno a zákazník je tedy začne spotřebovávat přednostně. Pokud byste si tedy chtěli 100 MB „evropských dat“ ponechat do zahraničí, nesmíte se do doby překročení hranic připojit k internetu. Podobné taktiky zatím naši operátoři nenastolili, naštěstí.
Poučení a další postup
I když (a obzvláště pak) tuzemští operátoři rozhodně nejsou ve ztrátě, naopak vykazují astronomické zisky, je jasné, že si budou situaci ohledně roamingu velmi podrobně monitorovat. Pokud se tedy bude objevovat mnoho případů „zneužívání“, mohou nastolit další pravidla a podmínky, například po vzoru Orange. Do značné míry si tedy sami zákazníci zvolí, jak budou operátoři následně postupovat a v jakém stavu evropský roaming ponechají.
Problém může nastat i v případě využívání služeb zahraničních operátorů. Pokud se tak stane, uživatel sice na pár měsíců opravdu získá mnohem výhodnější podmínky (například při získání tarifu z Polska), ovšem jen krátkodobě. Stejně tak i přílišné zneužívání roamingu může vést k tomu, že operátoři podmínky zpřísní, zavedou více ochranných prvků a ty se následně promítnou do cen běžných tuzemských služeb, aby se tak pokryla „ztráta“.
O tom, jak to nakonec bude do značné míry rozhodnou i sami zákazníci. Výhodu lze pozorovat v tom, že České republika obecně patří mezi hojně navštěvované země a příval turistů operátorům rozdíly vykryje, protože zahraniční společnosti budou muset své zákazníky dotovat. Kde je ovšem hranice, od které operátoři začnou přistupovat k různým podmínkám, aktuálně nikdo neví, dokonce ani sami operátoři.
ráda bych se zeptala, pokud budu např. na Slovensku a volat na slovenské číslo (popř. v jiné zemi EU a volat na číslo téže země), bude se tento hovor také považovat jako součást roamingu?
Díky!