Aktualizováno 11. 01. 2025
K bezpečnosti Siri ve spojitosti s uživatelskými daty se vyjádřil také Apple, který v tiskové zprávě uvádí následující: „V Applu dbáme na ochranu uživatelských dat a při vytváření produktů a funkcí klademe velký důraz na inovativní technologie a techniky ochrany soukromí. Ochrana soukromí zaujímá centrální postavení při navrhování produktů a řídí se zásadami, které se vyznačují minimalizací dat, inteligencí v zařízení, transparentností, kontrolou a přísnou ochranou bezpečnosti. Ty pak společně dodávají uživatelům skvělý uživatelský zážitek a potřebný klid. To platí pro všechny naše produkty a služby včetně Siri, kterou jsme navrhli tak, aby zajišťovala ochranu soukromí uživatelů a stala se nejosobnějším digitálním asistentem. Data poskytnutá Siri nikdy nepomáhala vytvářet marketingové profily, nesloužila k reklamním účelům a nikdy k nim nikdo nezískal přístup výměnou za peníze. Aktuálně pracujeme na vývoji technologií, díky kterým bude Siri chránit soukromí ještě více.“
Původní informace z 5. 1. 2025
Chytrá asistentka Siri je s námi již více než dekádu a od doby uvedení (2011) se její schopnosti výrazně rozšířily. V poslední době je navíc chytřejší než kdy dřív díky Apple Intelligence, která si pomáhá technologií ChatGPT, i když má být na našem trhu dostupná až v dubnu letošního roku. S využíváním hlasových asistentů se však logicky pojí i určitá bezpečnostní rizika vyplývající z kombinace „naslouchajících“ mikrofonů a faktu, že zařízení je připojeno k internetu. To může být nepříjemné nejen pro samotné uživatele, ale i pro tvůrce hlasového asistenta – zejména pokud se objeví bezpečnostní problém.
Na bezpečnostní pochybení nyní doplatil i Apple, který obdržel pokutu ve výši 95 milionů dolarů, což je v přepočtu přibližně 2,3 miliardy Kč. Hlasová asistentka Siri údajně „neúmyslně“ spustila aktivní odposlouchávání a nasbíraná data se později dostala k třetím stranám, které je využily k cílení reklam. Tento případ připomíná známou situaci, kdy se o nějakém produktu či službě bavíte s přáteli a záhy se na vašem telefonu objeví tematické reklamy. Právě cílené reklamy pomohly tento skandál odhalit, protože uživatelům připadalo zvláštní, že dostávají reklamy na náhodné věci, o kterých se právě bavili.
Aktuálně není známo, kolika uživatelů se tento incident týkal. Apple však vyjádřil ochotu vyplatit kompenzaci ve výši zhruba 500 Kč každému, kdo si koupil produkt s podporou Siri v období od 17. září 2014 do 31. prosince 2024. Slyšení, na němž má být tato nabídka odškodnění schválena příslušnými úřady, je plánováno na 14. února. Pokud bude nabídka schválena, měl by Apple kontaktovat všechny zasažené zákazníky.
O nahrávání zákazníků prostřednictvím Siri poprvé informoval The Guardian v roce 2019. Informace pocházely od tzv. whistleblowera, který na tento problém upozornil. Nahrávky byly navíc doplněny o data, jako je poloha, kontaktní informace a údaje z aplikací. Je zřejmé, že nejlepší prevencí, jak podobným situacím předejít, je nepoužívat hlasové asistenty, a v krajních případech dokonce „preventivně“ omezit připojení k internetu.
To bude určite zase len nejaký HOAX.
Svojích klientov odjakživa odpočúvajú len Čínsky výrobcovia zariadení ☝️😂