VIP klient je vždycky dvojsečná zbraň. Pokud jde všechno dobře, získáte publicitu, reklamu zadarmo a hlavně dobré jméno, které si jen tak někde nekoupíte. Jen si všimněte, kolik různých hotelů nebo restaurací se chlubí tím, že v nich „přespal Mozart“ nebo si tam „Michal David dal stejk a vyfotil se s majitelem“.
Na začátku tak přímá komunikace prezidenta s občany mohla působit jako živá voda po dlouhých desetiletích, kdy se politici naučili obklopit se profesionálními PR týmy, které nás krmily prefabrikovanými sděleními. Jenže každá mince má dvě strany. Pokud VIP host najde v polévce vlas, dokáže to nadělat pěknou paseku. A co hůř, pokud se další důležitý host rozhodne uspořádat ve tři ráno na hotelové chodbě večírek a vaše prosby o ztišení veřejně označuje za selhání dané služby, pak má vedení hotelu o zábavu postaráno.
Přesně do takové situace se dostal i Twitter. Zatímco „běžný uživatel Franta“ by si na jakékoli rozumné sociální síti za podobné chování vysloužil doživotní zákaz už po pár měsících, u Twitteru bylo jasné, že se snaží smlouvat s „ďáblem“, když kvůli němu začal upravovat svoje vlastní pravidla. Označovat některé příspěvky jako potencionálně zavádějící sice vypadá jako rozumné řešení, které však ale neřeší nic. Výsledkem jsou pak v nadsázce zprávy jako „Pitím dezinfekce se ochráníte před covidem – tato zpráva nebyla ověřena a může být potencionálně zavádějící“, které jenom podtrhují zmatenost dnešní postfaktické doby.
Čekání na mrtvé
Bohužel všichni máme nějakou zkušenost s nějakou nebezpečnou křižovatkou nebo přechodem pro chodce. Že je případné neštěstí jenom otázkou času vám potvrdí jak místní, tak i dopravní experti. Přesto se vždy čeká na to, až z místa začnou odjíždět pohřební vozy, aby se tam pak provedla náležitá opatření.
Stejně tak v tomto případě pohnula představiteli Twitteru až smrt pěti lidí v americkém Kapitolu, aby Trump dostal nejdříve dočasný ban, který se proměnil na trvalý. A přiznejme si, že kromě samotných událostí za tím stojí i alibismus odpovědných lidí v sociální síti, kteří usoudili, že pár dní před koncem mandátu se jim americký prezident už nestihne efektivně pomstít.
Sociální média se tak stala pověstnou Pandořinou skříňkou, kterou asi jen tak někdo nezavře. Korunu celé kauze totiž nasazuje Trumpova reakce s tím, že si vytvoří „vlastní sociální síť“. Jako by sítí, které nás měly spojovat, ale nakonec nás rozdělují, už nebylo dost.