Jestli něco jako uživatel Androidu a na něj navazujících služeb závidím konkurenci, pak je to pořádek v App Store. Je to sice více práce pro autory softwaru a ruční revize kódu občas pozdrží vydání aplikace, ale ten pocit „sucha a bezpečí“ za to určitě stojí. Naopak takový Obchod Play občas připomíná minové pole, jen posuďte sami:
- Experti objevili hodně nebezpečný malware v „Netflix“ aplikaci v Google Play
- Nebezpečný malware se ukrýval v 9 aplikacích v obchodě Google Play
- V Google Play řádí malware, který vás přihlásí k odběru prémiových služeb
- Těchto 30 fotoaplikací sbírá citlivá data bez vašeho svolení. Které to jsou?
- Přes 10 miliónů uživatelů si stáhlo falešnou aplikaci pro aktualizaci Samsungů
- Obchod Play obsahoval tisíce nebezpečných napodobenin reálných aplikací
- Pozor na stovky infikovaných aplikací v Google Play. Mají skoro 150 milionů stažení
- 13 nebezpečných aplikací bylo odstraněno z Google Play
A to jde vyloženě o škodlivé aplikace, takové, které slibují hory a doly a po nainstalování maximálně ukazují reklamu, by se daly počítat ve velmi vysokých číslech. Přitom to není ani dekáda, kdy si všichni pochvalovali, jak je instalace z repozitáře snadná a bezpečná ve srovnání s takovými Windows, kde máte při stahování čehokoli strach, že si nakazíte počítač. Dnes si ale Android a Windows nemají co vyčítat.
Proto jsem se opravdu těšil, že zmiňovaný úklid se aspoň pokusí tento stav zvrátit. Ovšem jak informuje Google na svém blogu, jde pouze o zpřísnění pravidel pro popisky aplikací. Ty nově nesmějí obsahovat slova velkými písmeny, pokud nejde o zkratky, různé smajlíky, násobné vykřičníky anebo zavádějící slova pro označení popularity, jako je třeba „top“.
Pravda, toto bylo taky potřeba. Právě kvůli nadužívání nejrůznějších elementů pro získání pozornosti nebo zavádějících popisků to v Obchodě vypadalo jako v inzertní rubrice ojetých automobilů, kde se to jenom hemží výkřiky jako je „TOP STAV!!!“ a kde editor není zaměstnán nebo zcela rezignoval na dělání čehokoli.
Paradoxně se bojím, že vymáháním těchto pravidel se situace pro uživatele ještě zhorší. Nyní má každý, komu je alespoň patnáct, jasnou představu o tom, že by neměl instalovat aplikaci, v jejímž popisku je pět vykřičníků a tři smajlíci. Stejně jako u zmiňovaných aut je „TOP STAV“ dobrým indikátorem toho, že můžete inzerát v klidu ignorovat. Když ale Google přinutí autory vypiplat popisky k formální dokonalosti a třeba jim i svými nástroji pomůže psát smysluplně a bez pravopisných chyb, pak i pro zkušené oko nebude rozpoznání případné hrozby tak jednoduché. Následně spousta lidí odklikne žádosti aplikace stejně bezmyšlenkovitě jako informace o cookies na webových stránkách nebo EULA při instalaci softwaru – a průšvih je na světě.
Obchod s aplikacemi by zkrátka měl být bezpečné místo, ale nejenom pro ostřílené uživatele, ale i pro děti, seniory nebo naprosté počítačové analfabety. Ale hezké popisky aplikací k tomu rozhodně nestačí.