Z výsledků průzkumu, kterého se účastnilo 15 tisíc respondentů, vyplývá, že stále více lidí bude v souvislosti s přechodem na práci z domova a intenzivnějším využíváním komunikačních aplikací proaktivně chránit svá zařízení. Přechod na home office během uplynulého roku vedl k masivnímu využívání videokonferencí a kolosálnímu nárůstu zájmu o aplikace typu Microsoft Teams. Jejich používání vzrostlo v červnu 2020 ve srovnání s únorem téhož roku o 894 %. Tento trend zapříčinil také téměř celosvětový nedostatek webových kamer a mnoho předních dodavatelů zaznamenalo výrazně vyšší poptávku po zařízeních ke komunikaci online.
Mladí povolují častěji než starší uživatelé
Je pochopitelné, že u těchto technologií, jež pomáhají zvládat potíže způsobené celosvětovou pandemií koronaviru v pracovní, sociální i zábavní sféře, byli lidé ochotni povolovat aplikacím přístup k mikrofonu a kameře. Různé nástroje nabízely rychlé osvojení digitálních dovedností a slibovaly usnadnění života v podmínkách lockdownu, což podle průzkumu společnosti Kaspersky vedlo k tomu, že 27 % lidí ve věku 25 až 34 let bez rozmyslu udělovalo všem aplikacím povolení požadovaného přístupu. U starších demografických skupin to nebylo tak časté, protože 38 % respondentů starších 55 let uvedlo, že takový přístup aplikacím a službám nikdy nepovolují.
Nejlepší metodou, jak zůstat dostatečně opatrní a zároveň neztratit možnost využívání moderních komunikačních prostředků, je důkladné posouzení používaných aplikací a služeb a oprávnění, která vyžadují od svých uživatelů. Pokud například aplikace pro videohovory požaduje přístup ke kameře, dává to smysl. Pokud však nějaká aplikace vyžaduje přístup k mikrofonu, aniž by k tomu byl nějaký relevantní důvod, je lepší si to rozmyslet a přístup raději nepovolit.
Výsledky průzkumu poukazují na potřebu nastolení rovnováhy mezi opatrností a pohodlím uživatelů a na rostoucí snahu lidí cítit se v dnešním digitálním světě bezpečně, aniž by přišli o možnost používat funkce nabízené kamerami a aplikace pro spolupráci v nově nastavených podmínkách práce na dálku.
„Řada lidí ještě nezná zásady bezpečnosti při používání webové kamery a neseznámila se se základními prvky kybernetické bezpečnosti. Pozorujeme však silný pozitivní trend zvyšujícího se povědomí o potřebě on-line bezpečnosti a rizicích spojených s potenciálními hrozbami. Vede k proaktivnějšímu chování uživatelů, kteří podnikají preventivní opatření a kontrolují oprávnění jednotlivých aplikací předtím, než jim povolí přístup ke kameře a mikrofonu. Očekáváme také, že rostoucí zájem o kybernetickou bezpečnosti podpoří i firmy pořádáním příslušných školení pro jejich zaměstnance – je to v jejich zájmu, protože audio a video zařízení jsou nyní široce používána pro práci z domova,“ říká Marina Titova, vedoucí marketingu spotřebitelských produktů společnosti Kaspersky.