Kam směřuje Clubhouse a potřebujeme ho vůbec?

Kam směřuje Clubhouse a potřebujeme ho vůbec?
Fotografie: Petr Vojtěch, mobilenet.cz
  • Jaké jsou na první pohled skryté výhody komunikace na platformě Clubhouse?
  • Proč je komunikace skrze hlasové zprávy na vzestupu?
  • Kam Clubhouse směřuje, udrží si svou popularitu?

Každý už slyšel o fenoménu jménem Clubhouse – audio (sociální) platformě, kde komunikujete s ostatními skrze hlasové zprávy a můžete se zúčastnit v podstatě nekonečných diskuzí na nejrůznější témata.

Kam směřuje Clubhouse a potřebujeme ho vůbec?

Zde se nebudeme zabývat pouhým popisem sítě Clubhouse a namísto toho se zamyslíme nad tím, jak by se platforma mohla vyvíjet do budoucna, jaké jsou její na první pohled skryté výhody (ale i bezpečností rizika) a zároveň se pokusím zodpovědět, proč se vůbec stal Clubhouse tak úspěšným.

(Ne)výhody audio komunikace

Stavební kámen sítě Clubhouse, tedy pouze zvukové zprávy, mohou na první pohled spoustu uživatelů odradit. Možná si říkáte, v čem vlastně spočívá výhoda platformy Clubhouse, když si můžete obstarat „plnotučný“ audiovizuální obsah a na internetu existují miliony podcastů na jakékoliv téma, které vás napadne.

Uveďme příklad někoho, kdo pravidelně sleduje videa na YouTube, kde je obrovské množství obsahu a možná zcela nechápe, proč by se měl ochudit o vizuální doprovod? Možná vás překvapí, že to však mnozí z uživatelů YouTube už dávno dělají. Zamyslete se nad tím, kolikrát jste si pustili video jen proto, abyste poslouchali a o doprovodný vizuál vám vůbec nešlo? Ostatně není právě tato funkce, tedy mít puštěnou aplikaci YouTube s vypnutou obrazovku, součástí členství YT Premium?

Poslouchat je zkrátka v mnoha ohledech jednodušší i pohodlnější, navíc se můžete během poslechu věnovat jiným aktivitám, jako je sport nebo řízení. V případě Clubhousu je to navíc výhodné nejen pro posluchače, ale i pro tvůrce, kterým se může stát v podstatě kdokoliv, kdo se k platformě připojí. Jednoduše stačí nahrát hlasovou zprávu, aniž by musel řešit, jak vypadá nebo jestli má obraz adekvátní kvalitu.

Diskutabilní bezpečnost uživatelů

Obrovský zájem ze strany uživatelů po tomto způsobu komunikace ostatně velmi rychle pochopily i další platformy, jako je Facebook nebo Telegram, které vyvinuly (nebo vyvíjejí) podobná řešení.

A zatímco u již etablovaných platforem, které s železnou pravidelností sužují bezpečnostní skandály, máme alespoň nějakou záruku, že postupují v souladu s evropskou legislativou GDPR, v podmínkách platformy Clubhouse nenajdeme o plnění požadavků nařízení GPDR žádnou zmínku. Namísto toho se aplikace řídí dle kalifornského práva na ochranu spotřebitelů CCPA, které se však vztahuje výlučně na residenty Kalifornie a běžnému českému nebo slovenskému uživateli tedy neposkytuje žádnou ochranu.

Clubhouse hlasové zprávy uživatelů uchovává, nikdo však neví, na jak dlouho.

Během relativně krátké existence platformy Clubhouse rovněž vyvstaly pochyby o bezpečnosti dat, která měla procházet přes čínské servery (viz malwarebytes.com). Údajně by k nim tak mohla mít přístup čínská vláda, Clubhouse však pochopitelně uvedl, že jsou data uživatelů v bezpečí a má nad nimi plnou kontrolu. Podíváte-li se do podmínek platformy, zjistíte také, že Clubhouse hlasové zprávy nahrává, údajně pouze za účelem případné analýzy nekorektního chování některého z účastníků místnosti neboli „roomu“. V podmínkách však již není specifikováno, po jak dlouhou dobu jsou záznamy uchovávány a samozřejmě neexistuje žádná záruka, že je majitel platformy s názvem „Alpha Exploration“ nevyužívá i pro další (výzkumné) účely.


Spousta odborníků také upozorňuje na riziko zneužití zvukových záznamů v rámci vzniku tzv. deepfakes. Vzhledem k vzrůstající popularitě hlasových asistentů a zařízení, které dokáží rozpoznat uživatele podle hlasu, tedy hrozí nemalé riziko zneužití.

Místo pro edukaci i zábavu

Znamená to tedy, že budeme v budoucnu místo prohlížení fotek na Facebooku nebo sledování krátkých videoklipů na Instagramu a TikToku již jen pouze poslouchat? Obrazová média pravděpodobně jen tak nezmizí, vzhledem k restrikcím spojeným s pandemií koronaviru a možnosti nahrávat hlasové zprávy odkudkoliv bez ohledu na to, jestli jste zrovna vstali z postele nebo jste nebyli dva měsíce u holiče, však lze předpokládat, že se této formě (audio) komunikace bude dařit i nadále.

Absence videa má navíc jednu další, na první pohled možná skrytou, přidanou hodnotu, kterou oceníte zejména, pokud se cítíte už trochu staří na druh obsahu, který se běžně vyskytuje na TikToku a částečně i Instagramu. Absence vizuálního obsahu a poměrně přísná pravidla ze strany Clubhousu (v rámci místností neboli „roomů“) mají za následek, že se na této síti sdružují i starší uživatelé, kteří mají opravdový zájem diskutovat na dané téma a velmi často k němu mohou něco hodnotného říct. Clubhouse je tedy místo, které může mnoha uživatelům slouží primárně pro edukaci, ale samozřejmě třeba i jako zdroj zábavy.

Kvůli absenci obrazu lze na Clubhousu také diskutovat o tabuizovaných tématech, která tak mohou být přístupná více uživatelům. Ti navíc (díky absenci videa) nemusí zcela opustit svou komfortní zónu, i když se chtějí aktivně zapojit do chatu. Clubhouse má však ve srovnání s konkurenčními sociálními platformami méně moderátorů obsahu, tudíž je zde na druhou stranu větší riziko šíření nejrůznějších dezinformací, kyberšikany a podobně.

V poslední řadě může Clubhouse skvěle posloužit začínajícím tvůrcům, kteří se mají o co podělit, ale netroufají si rozjet svůj vlastní YouTube kanál nebo jejich obsah zkrátka příliš nezapadá na TikTok, Instagram a podobné platformy.

Jak dlouho popularita platformě Clubhouse vydrží?

Velkou otázkou zůstává, jak dlouho s námi fenomén Clubhouse zůstane. Podle jednoho ze zakladatelů této platformy měl Clubhouse ke konci února kolem 10 milionů aktivních uživatelů. The Wall Street Journal nicméně uvádí, že od konce února během tří týdnů klesl počet uživatelů o 21 %.

A co vy, používáte Clubhouse? Těšíte se, až bude dostupný i pro Android (pokud jej již nepoužíváte na iPhonu)? Nebo Clubhouse považujete za další zbytečnou sociální platformu, která nemá budoucnost?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze