Z finanční zprávy vyplývá, že za celý loňský rok měl Facebook tržby 17,93 miliardy dolarů a čistý zisk 3,69 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 44 procent. V posledním loňském čtvrtletí měla firma tržby 5,841 miliardy dolarů, které tak meziročně stouply o 52 procent. Zisk 79 centů na akcii tak překonává očekávání analytiků, kteří počítali s 68 centy.
Zatímco tržby a zisky prudce rostou, nárůst uživatelské základny byl o poznání mírnější a už není tak strmý, jako býval, když byl Facebook ještě mladou a neokoukanou sítí. Počet uživatelů, kteří na Facebook chodí alespoň jednou za měsíc, dosáhl 1,59 miliardy, což je o 14 procent více než v předchozím roce. O něco více stoupl počet uživatelů, kteří jsou na Facebooku denně a to na 1,04 miliardy. Zde se jedná o nárůst 17 procent. Zajímavé přitom je, že z těchto denních uživatelů se 934 milionů přihlašuje z mobilního telefonu. Zde došlo k nárůstu o plnou čtvrtinu.
Když se na tato čísla podíváme, zjistíme několik zajímavých věcí. Za prvé Facebook už není tak okoukaný a nefrčí jako v minulosti. Ano, stále roste, ale ten růst se zpomaluje a není daleko doba, kdy bude pouze jednociferný a dostane se na své maximum. Více roste počet těch, kteří jsou na Facebooku častěji a mezi nimi pak těch, kteří k tomu používají mobilní telefony nebo tablety.
I když se růst uživatelské základny zpomaluje, firmu to v tuto chvíli nepálí. Podařilo se jí nalézt úspěšný obchodní model, jak své uživatele zpeněžit, ať již v podobě cíle grafické reklamy sponzorovaných příspěvků nebo reklamy, která chce, abyste instalovali další aplikace. Nejlépe je to vidět na tom, kolik Facebook vydělává na jednom uživateli. V uplynulém čtvrtletí to bylo 13,54 dolarů, což je meziroční nárůst o 9 dolarů.
Daří se i dalším službám
Facebook však již dávno není pouze stejnojmenná sít. Stovky milionů aktivních uživatelů má i jindy. Více než 900 milionů aktivních uživatelů měsíčně má na multiplatformním komunikátoru WhatsApp, 800 milionů uživatelů využívá každý měsíc Messenger a 400 milionů aktivních uživatelů je na Instagramu.
Zde má Facebook další prostor na vybudování dalších zdrojů příjmů. Například v případě WhatsApp, který koupil předloni za 22 miliard dolarů, zrušil před pár dny symbolický roční poplatek ve výši 99 centů. Jako zdroj příjmů však zde nechce využívat reklamu, ale na letošní rok plánu testovat nástroje pro komunikaci v podnikové sféře. Uvidíme, zda i z těchto služeb udělá za pár let Facebook podobně tučnou dojnou krávu jako ze samotné sociální sítě.
Zdroje: investor.fb.com, pocket-lint.com