Evropská komise oznámila, že dnes zahájila vyšetřování související s nedodržením zákonu o digitálních trzích (DMA) u společností Alphabet (pravidla v obchodu Google Play i Vyhledávání Google) a Apple (jeho nová pravidla a poplatky pro obchody s aplikacemi). Komise má podle tiskového vyjádření podezření, že opatření zavedená americkými firmami plně neodpovídají DMA. Vyšetřování se ale dotkne i Mety, a to kvůli předplatným u Facebooku a Instagramu.
Today, we've opened five non-compliance investigations under the Digital Markets Act.
— European Commission (@EU_Commission) March 25, 2024
It concerns:
🔹Alphabet’s rules on steering in Google Play
🔹Alphabet’s self-preferencing on Google Search
🔹Apple’s rules on steering in the App Store
🔹Apple's choice screen for Safari… pic.twitter.com/kiZ7sLQa8B
„Máme podezření, že navrhovaná řešení předložená těmito třemi společnostmi (Alphabet, Apple a Meta, poznámka redakce) nejsou plně v souladu s DMA. Nyní prošetříme, jak společnosti dodržují DMA, abychom zajistili otevřené a konkurenční digitální trhy v Evropě řekla,“ Margrethe Vestagerová, evropská komisařka pro hospodářskou soutěž z radikální liberální strany Dánska.
K zahájení vyšetřování se vyjádřil i komisař EK Thierry Breton: „Zákon o digitálních trzích začal platit 7. března. Již měsíce diskutujeme se strážci přístupu, abychom jim pomohli přizpůsobit se, a již nyní vidíme změny, které se dějí na trhu. Nejsme však přesvědčeni, že řešení od společností Alphabet, Apple a Meta respektují závazky týkající se spravedlivějšího a otevřenějšího digitálního prostoru pro evropské občany a podniky. Pokud by naše vyšetřování dospělo k závěru, že nedochází k úplnému dodržování DMA, mohou čelit vysokým pokutám.“
Co jsou to strážci přístupu?
Pojem strážci přístupu souvisí s aktem o digitálních trzích (Digital Markets Act – DMA), jehož cílem je zajistit konkurenční a spravedlivé trhy v digitálním sektoru Evropské unie. Evropská komise proto definovala tzv. gatekeepery (strážce přístupu), což jsou vlastně velké digitální platformy představující důležitou bránu mezi podniky a spotřebiteli. Komise tak v září 2023 vybrala šest firem (Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta a Microsoft), které musely do 7. března 2024, kdy zákon vstoupil do platnosti, splnit všechny povinnosti DMA.