Solirax vidí budoucnost vzdělávání ve virtuální realitě

2

Rok 2016 se zapíše jako rok virtuální reality, protože se stala běžně dostupnou široké veřejnosti. Hry nebo videa však nejsou jejím jediným možným využitím. Společnost Solirax si je toho vědoma a snaží se prorazit na poli vzdělávání, kde nabízí vlastní řešení nejen pro výuku, ale také školení zaměstnanců.

ed World 2016
Karel Hulec na ed World 2016

Velkým lákadlem posledního ročníku technologické konference ed World byla nepochybně prezentace společnosti Solirax. Ta patří mezi největší průkopníky virtuální reality u nás, stojí za populární sérií her Sight Line a jejich web tvrdí, že vytvářejí budoucnost virtuální reality. Po zmíněné přednášce, kterou vedl Karel Hulec, CEO společnosti, o tom vůbec nepochybuji. Jejich nynějším primárním projektem je v podstatě operační systém pro virtuální realitu. Jejich další společnost, Cogni VR, pak myslí především na vzdělávání.

iPhone a VR

Prezentace začíná poměrně tradičně, Karel se nás snaží letmo seznámit s vývojem virtuální reality a nebojí se jít hluboko do minulého století. Padají i zajímavá data – například hraniční hodnotou pro odezvu je 15 ms. Pokud ji tvůrci přesáhnou, efekt se rozpadá a vám pravděpodobně bude ze zážitku špatně. Opravdový rozvoj však přišel až v posledních letech. Jako klíčový milník pak vidí vydání prvního iPhonu a boom chytrých telefonů, což například zapříčinilo raketový rozvoj malých displejů, používání pohybových senzorů a podobně.

Tento rok se na trh dostaly první verze high-end VR zařízení, která si fakticky můžete koupit a užívat. Blíží se spuštění Google Daydream a každý, kdo chce jít s dobou, představuje vlastní VR řešení. Právě v takové době se Karel Hulec se spoluzakladatelem společnosti, Tomáše Mariančíkem, udivovali nad tím, že dosud nikdo nepřišel s jednoduchými a použitelnými nástroji pro tvorbu vlastních VR zážitků. Ve skutečnosti tak máte na výběr ze dvou herních enginů (pokud nepočítáme, že si natočíte 360° video a umístíte ho třeba na YouTube), které vám umožní tvorbu her, aplikací, zážitků a čehokoliv si zamanete: Unity 3D a Unreal Engine. Jejich problémem je nutnost pokročilé znalosti programování, případně herního vývoje jako takového. Právě tento problém má řešit systém Neos VR.

Jeho výhodou je univerzálnost. Autoři slibují, že jeden projekt bude fungovat na libovolném VR zařízení, ať už půjde o Oculus Rift, HTC Vive nebo třeba Gear VR. Solirax dokonce počítá i s podporou AR, tedy například brýlí HoloLens od Microsoftu.

Virtuální vzdělávání

Vraťme se ale ke vzdělávání a projektu Cogni VR. Společnost Solirax nechce pro školy vyrábět technicky náročné výukové programy a scény. Je to téměř naopak – chce poskytnout platformu (a pomoci s vybavením), která umožní žákům a učitelům obsah vytvářet. To využití je tedy dvojí. Učitel může vzít studenty do připraveného zážitku (jakási virtuální prezentace), kde jim látku vysvětlí mnohem názorněji. Ten má být schopen sám vytvořit během velmi krátké doby a bez znalosti programování. Právě díky systému Neos VR.

Cogni VR

Jednu takovou ukázku jsem si na konferenci vyzkoušel. Po nasazení headsetu HTC Vive jsem se ocitl ve virtuální místnosti se třemi stánky. U každého stála animovaná postava. Jakmile jsem se k jednomu přiblížil, virtuální kantor spustil přednášku. Jedna mi představila lidské tělo, které jsem si díky pohybovým ovladačům mohl sám rozebrat a zase složit. Když jsem měl dost, stačilo přejít k dalšímu stánku. Tentokrát v něm stál cizinec hovořící anglicky. Šlo o krátkou demonstraci výuky cizích jazyků. V tomto případě bohužel neinteraktivní a víceméně statické. Zdá se, že tady žádná výhoda oproti skutečnému světu není. To však neplatí pro třetí ukázku, kde jsem se měl dozvědět něco z fyziky. Postarší profesor mi představoval parní stroj v lokomotivě a já si mohl sám vyzkoušet, jaký vliv na výkon bude mít náklon terénu. Právě v této ukázce vidím největší přínos – spojila se interakce s reálně vypadajícím modelem lokomotivy a grafem, který vše převáděl do čísel. Je to tedy něco, co by bez virtuální reality šlo udělat jen těžko a neefektivně.

Všichni spolu

Navíc jsem vůbec nezmínil jednu z hlavních výhod systému – dovede přenést více uživatelů do jednoho zážitku. Učitel se tak může s žáky přenést doslova do virtuální učebny, kde spolu všichni budou moci interagovat. Má to ale i jiné využití. Karel Hulec na prezentaci zmínil jeden z dalších projektů, na kterých spolupracují, tentokrát pro komerční sektor. Pro nejmenovanou firmu pomáhají školit techniky, kteří pracují na výrobě elektromotorů. Tento složitý proces si tak vyzkouší kompletně ve virtuální realitě i s instruktorem a firma nemusí kvůli jejich zaškolení zpomalovat výrobu.

Největší výhodou systému Neos VR má být právě jeho univerzálnost, díky čemuž lze simulovat v podstatě cokoliv. Základní verze systému se navíc v tuto dobu dostává do testovací alfa verze. Zajímavou informací bezesporu je i to, že Solirax hodlá tento engine šířit zdarma.

Jednoho dne bude možná taková virtuální učebna i ve vaší škole. Fakticky se o to můžete přičinit už dnes. Stačí promluvit se svými učiteli a projekt jim představit. Cogni VR nabízí kompletní řešení, při kterém dodá hardware i software a pomůže se získáním grantu. Zda je ovšem budoucnost vzdělávání ve virtuální realitě ukáže až čas. Speciální počítačové učebny kdysi byly také nahlíženy s despektem a podezřením a dnes se bez nich školy neobejdou.

Zdroje: cognivr.com

Diskuze ke článku
Filip Poloček
Dle mého názoru, je to jen další nafouknutá bublina, kterých už tu bylo plno.
Možná jednou, za třicet let, ale v tu dobu se budou řešit zase jiné "převratné" technologie.
Kacur
jasné už vidím ako sa tie deti budú učiť. jediné čo budú robiť je že sa budú hrať takéto veci: https://www.youtube.com/watch?v=_nEgYcG-_Gg

:D

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze