Dalo by se říci, že Apple upozaďuje hardware před službami. Jak jinak si vysvětlit postup, kterého jsme byli poslední dva týdny svědky. Apple začal poměrně nenápadně, avšak u výrazných produktů. Konkrétně před necelými dvěma týdny jsme měli možnost poznat novou generaci iPadu mini i iPadu Air. To byl vcelku nevšední krok, obvykle se nového hardwaru dočkáváme v trochu více opulentním pojetí než formou tiskové zprávy.
Novinky přitom poměrně zaujaly. Kdo se těšil na vybavený iPad mini se dočkal, i když je škoda, že po stránce designu se nic nezměnilo. Zajímavý je i iPad Air třetí generace, který se stejně jako menší z iPadů chlubí podporou Apple Pencil první generace.
Následovalo pár dnů odmlky a Apple opět vcelku nečekaně představil druhou generaci bezdrátových sluchátek Apple AirPods. Jsou stejná designem, vylepšení ale doznala výdrž a potěší i bezdrátové nabíjení, i když jen ve variantě s příplatkem tisíce korun.
To „pravé“ si Apple schoval na tiskovou konferenci, která se odehrála včera v divadle Steva Jobse. Zde věnoval veškerý prostor novým službám.
Začít můžeme News+, která staví na základech aplikace News, jež se stala jedničkou ve svém segmentu. News+ má vdechnout nový život segmentu tištěných periodik, i když v trochu jiném pojetí. Výhodou celou služby je, že za jednotný poplatek 9,99 dolarů měsíčně můžete pročítat celkem 300 titulů, přičemž mezi nimi nalezneme prakticky všechny důležité: The New Yorker, Esquire, The Atlantic, National Geographic, Men’s Health, Vogue a další. Obsah je možné načíst do paměti zařízení, takže si počtete i v off-line módu. Některé obrázky jsou navíc animované, čímž časopisy dostávají nový rozměr.
Tím ovšem nabídka nekončí. V Apple News+ je i obsah významných severoamerických deníků včetně The Wallstreet Journal a také předplatné významných webů. Doporučovací mechanismus navíc běží na vašem zařízení, takže Apple přesně neví, co si čtete a zadavatelé reklamy vás nemohou sledovat. Jedinou vadou na kráse tohoto „Netflixu pro časopisy“ je jeho regionální omezení na USA a Kanadu. Letos by měla přibýt ještě Austrálie a Spojené království, zbytek Evropy až později.
A když už jsme zmínili Netflix pro časopisy, musíme zmínit i skutečnou konkurenci pro videostreamovací službu – Apple TV+. Apple na pódium přizval téměř nekončící počet významných celebrit, které se spolu s Applem na vývoji nové služby podílí. Apple TV+ totiž nedorazí hned, dočkáme se až na podzim. Na druhé straně ve velké parádě, služba bude totiž dostupná globálně ne více než 100 zemích světa. A to je slušný start.
Za všechny celebrity jmenujme například Stevena Spielberga, J.J. Abramse, M. Night Shyamalana, Octavii Spencer a Reese Witherspoon, Damiena Chazelle, Rona Howard anebo Steva Carella. A ano, publikum se dočkalo i ikonické Oprah Winfrey, bez které by snad ani nově rodící se služba pod křídly Applu nemohla existovat. Široká plejáda herců a tvůrců zde představila své projekty, které pro službu připravují. Dočkáme se tak čistokrevného sci-fi, pořadů pro děti, talkshow anebo seriálů o imigrantech a hudebnících.
Obsah by měl být dostupný ve 4K rozlišení, důležitou roli však bude hrát i cena. Prakticky všichni budou Apple TV+ srovnávat s Netflixem, a to bez ohledu na to, jak se bude nabídka Netflixu dále vyvíjet. My tipujeme, že cena za předplatné nebude nižší než u Netflixu, jinak by se Apple stavěl do pozice, že „hraje až druhé housle“. Stát se však může cokoli, klidně i to, že služby Netflixu nakonec zlevní.
Ani to však Applu nestačilo. Aby se vám za služby dobře platilo, představil vlastní platební kartu. Jmenuje se jednoduše Card a její fyzická varianta bude dokonce z titanu. Karta zaujme i tím, že na ní nenaleznete žádná čísla, tedy žádné číslo karty, datum expirace nebo CVC kód. To aby karta působila co nejelegantnějším dojmem, zároveň je opravdu bezpečná – údaje si z ní nikdo neopíše.
Apple Card půjde samozřejmě přidat i do peněženky Wallet, tedy její virtuální podobu. Po vzoru Revolut a Curve dokáže seskupit vaše výdaje a bude se snažit zlepšit i finanční gramotnost uživatelů. Karta sama o sobě nebude stát nic, Apple nebude účtovat ani žádné poplatky za provoz či limity.
Na kartě Apple spolupracuje s bankovní institucí Goldman Sachs a vydavatelem karet Mastercard. Zájem o kartu podpoří Apple cashbackem ve výši až 3 %, titanová karta nabídne cashback 1 %, protože Apple chce podporovat platby skrze Apple Pay a tedy virtuální Apple Card.
Karta bude k dispozici v létě, avšak jen pro občany USA a ještě k tomu, pokud splní určité podmínky. Zkrátka nebude pro každého, určitě ne zpočátku. V Česku potom můžeme čekat i roky.
Apple v krátkosti představil také službu Arcade. Ta za předplatné poskytne přístup k několika desítkám exkluzivních her, které budou dostupné ze všech Apple zařízení. Arcade se totiž neomezuje pouze na telefony a tablety, ale můžete si zahrát i na desktopech anebo televizích. Hra si pamatuje váš postup a pro hraní ani nemusíte být připojeni k internetu. Bude zajímavé sledovat, jak si Apple poradí v praxi s velmi rozdílným výkonem jednotlivých zařízení.
Apple Arcade zatím zahrnuje stovku titulů, přičemž všechny vznikly speciálně pro tuto platformu. Na pódiu se objevil dokonce Hironobu Sakaguchi, tvůrce Final Fantasy. Apple slibuje i další zvučná jména jako Annapurna Interactive, Bossa Studios, Cartoon Network, Finji, Giant Squid, Klei Entertainment, Konami, LEGO, Mistwalker Corporation, SEGA a další.
Služba bude spuštěna na podzim tohoto roku ve více než sto padesáti zemích světa, což dává České republice velkou šanci. Cena však nebyla zveřejněna.
Služby na vzestupu
Jak ukázaly předchozí dny, služby jsou pro Apple aktuálně tím nejdůležitějším artiklem. Hardware může do budoucna více a více slábnout, avšak služby jsou to, co lidi láká. Novinky od Applu působí svěže a zajímavě a jako pokaždé můžeme říci, že se těšíme, jak se toho tento gigant zhostí v praxi. Na jakou službu se nejvíce těšíte?