Určitě jste si toho také všimli už dříve. Kdyby byl Facebook město, mohli byste sledovat, jak se vám mění před očima. Tam, kde bylo včera nároží, kde se scházeli lidé, aby si promluvili, je dnes supermarket s neony zářícími do noci, kde se míjejí anonymní davy lidí. Místo malé kavárničky, kde se daly vést inteligentní diskuse, je sídlo politické strany, která tlampačem do ulice vyřvává svá hesla. A takto bychom mohli pokračovat dál a dál, ostatně podívejte se na svůj Facebook a zkuste spočítat poměr doporučených příspěvků, navrhovaných příspěvků, přiznané reklamy a reklamy schované za lajky kamarádů ku opravdu relevantním příspěvkům.
Číslo to není nikterak hezké, co říkáte? Facebook nebude první ani poslední, kdo se stal obětí svého úspěchu. V malém to můžeme vidět třeba na životním cyklu některých programů nebo aplikací. Na začátku vzniknou třeba jako něčí školní projekt a podle toho vypadají: jsou rychlé, jednoduché a dělají, co mají. Jak ale plyne čas, čekají nás dva možné scénáře. V tom prvním se na aplikaci prostě zapomene a časem přestane vyhovovat a je na čase migrovat jinam. Opačný přístup ale taky není ideální: jedna aktualizace střídá druhou, na původní jádro se nabaluje spousta balastu, začne to být těžkopádné a absolutní vrcholem pak je, když to všechno zalijete pořádnou porcí reklamy. Tak jako tak to znamená migraci jinam.
Něco podobného se zjevně honí hlavou zakladatele Facebooku. Už před rokem a půl jsme si říkali, jak z této sociální sítě povážlivě mizí obsah vytvářený skutečnými lidmi na úkor toho, který generují nejrůznější agentury, PR oddělení a další podobní. Z krátkodobého ekonomického hlediska to sice může přinést profit, ale hrozí, že se z Facebooku stane jen prázdná skořápka.
Co tedy Zuckerberg plánuje? Jeho cílem je posunout používání jeho sociální sítě od pasivního zážitku ke skutečné sociální interakci. Ve svém neewsfeedu byste tak měli vidět méně komerčního spamu. Odvolává se přitom na vědecké studie, které potvrzují blahodárnost sociálního kontaktu mezi lidmi.
Člověk by až chtěl zatlačit slzu dojetí, s jakou tento mladý miliardář bojuje za to, abychom si s tetičkami mohli posílat fotky z dovolené a nemuseli se přitom brodit žumpou, která je obzvláště před volbami mimořádně smradlavá. Když se ale pozorně začtete do obsáhlého dopisu, pochopíte že nás žádné růžové časy nečekají.
Navrhovaný přístup mimo jiné znamená, že sponzorované příspěvky a podobné jen tak nezmizí, akorát zdraží. A slibovaná větší sociální integrace není snaha o vytvoření šťastných lidí, ale jen pokus, jak z nich vytáhnout ještě více osobních údajů, které můžete následně zpeněžit.
Můj osobní postřeh to osvětlí více než dobře. Před pár lety jsem s jednou kamarádkou prohodil přes Messenger pár slov o darování krve. Asi by mě nemělo překvapit, že Facebook sleduje i tuto soukromou komunikaci, stejně to dělají všichni. Ale zarazila mě agresivita, s jakou se pak na mě ze všech stran vrhly příspěvky, které mi nabízely placený odběr plazmy v některém komerčním centru.
Když si pak někdy přečtu o podezření, že aplikace Facebooku tajně poslouchá své okolí a podle klíčových slov nabízí reklamu, rozhodně to nepovažuji za paranoidní konspirační teorii, ale spíše veřejný betatest nová funkce.
Přitom by stačilo tak málo: neexperimentovat s pořadím příspěvků a důsledně oddělit reklamu a skutečný obsah. Jenomže na to už je asi pozdě. Lidé pod třicet nahrají raději fotku na Instagram, protože je to víc cool, lidé nad třicet ji nenahrají vůbec nikam, protože si nechtějí způsobit problémy nebo někomu nechávat vydělávat na svém soukromí.
Zdroj: facebook.com
Nic tak naivního jsem už dlouho nečetl. Autor žije zřejmě v nějaké bublině. 95% lidí soukromí a bezpečnost vůbec neřeší, nahrají cokoliv kamkoliv, jakékoliv zabezpečení je jim spíš na obtíž, hlavně po nich nechtít přemýšlet. Vlastně si myslí, že když mají antivir, tak to stačí a navíc proč by zrovna po jejich datech někdo šel. A když náhodou připustí, že šel, tak co, nic nelegálního a tajného nedělají, takže jim to je jedno. FB může dělat poměrně co chce, pokud neodradil ty miliardy lidí doteď, tak proč by najednou měl zaznamenat úprk jinam. Instagram je stejně jejich, tak tam jít klidně mohou.
Poslední tečka byla právě ta reklama, kterou fb vyselektoval přímo mě “na míru” z osobní komunikace s manželkou, švagrem atd... teď už používám jen ten messenger a na fb už jsem nebyl ani nepamatuju :-) Je to fajn, člověk si pak s lidmi pěkně popovídá kde byli, co zažili a ne že všechno ví jen z jednoho kliknutí a už si vlastně reálně s těmi lidmy nemá co říct... Pro mne to je asociální síť a nebýt těch lidí ze zahraničí, tak už mám účet dávno smazanej.