Příliš pozdě, pane Zuckerbergu

Glosa
22
Příliš pozdě, pane Zuckerbergu

Facebook ohlásil významné změny. Největší sociální síť by v budoucnu měla, věřte nebo ne, sloužit k interakci lidí. Plán je to jistě chvályhodný, ale jenom ukazuje, v jaké krizi se Facebook a veškeré sociální sítě nacházejí. A můžou si za to samy.

Určitě jste si toho také všimli už dříve. Kdyby byl Facebook město, mohli byste sledovat, jak se vám mění před očima. Tam, kde bylo včera nároží, kde se scházeli lidé, aby si promluvili, je dnes supermarket s neony zářícími do noci, kde se míjejí anonymní davy lidí. Místo malé kavárničky, kde se daly vést inteligentní diskuse, je sídlo politické strany, která tlampačem do ulice vyřvává svá hesla. A takto bychom mohli pokračovat dál a dál, ostatně podívejte se na svůj Facebook a zkuste spočítat poměr doporučených příspěvků, navrhovaných příspěvků, přiznané reklamy a reklamy schované za lajky kamarádů ku opravdu relevantním příspěvkům.

Číslo to není nikterak hezké, co říkáte? Facebook nebude první ani poslední, kdo se stal obětí svého úspěchu. V malém to můžeme vidět třeba na životním cyklu některých programů nebo aplikací. Na začátku vzniknou třeba jako něčí školní projekt a podle toho vypadají: jsou rychlé, jednoduché a dělají, co mají. Jak ale plyne čas, čekají nás dva možné scénáře. V tom prvním se na aplikaci prostě zapomene a časem přestane vyhovovat a je na čase migrovat jinam. Opačný přístup ale taky není ideální: jedna aktualizace střídá druhou, na původní jádro se nabaluje spousta balastu, začne to být těžkopádné a absolutní vrcholem pak je, když to všechno zalijete pořádnou porcí reklamy. Tak jako tak to znamená migraci jinam.

Něco podobného se zjevně honí hlavou zakladatele Facebooku. Už před rokem a půl jsme si říkali, jak z této sociální sítě povážlivě mizí obsah vytvářený skutečnými lidmi na úkor toho, který generují nejrůznější agentury, PR oddělení a další podobní. Z krátkodobého ekonomického hlediska to sice může přinést profit, ale hrozí, že se z Facebooku stane jen prázdná skořápka.

Co tedy Zuckerberg plánuje? Jeho cílem je posunout používání jeho sociální sítě od pasivního zážitku ke skutečné sociální interakci. Ve svém neewsfeedu byste tak měli vidět méně komerčního spamu. Odvolává se přitom na vědecké studie, které potvrzují blahodárnost sociálního kontaktu mezi lidmi.

Člověk by až chtěl zatlačit slzu dojetí, s jakou tento mladý miliardář bojuje za to, abychom si s tetičkami mohli posílat fotky z dovolené a nemuseli se přitom brodit žumpou, která je obzvláště před volbami mimořádně smradlavá. Když se ale pozorně začtete do obsáhlého dopisu, pochopíte že nás žádné růžové časy nečekají.

Navrhovaný přístup mimo jiné znamená, že sponzorované příspěvky a podobné jen tak nezmizí, akorát zdraží. A slibovaná větší sociální integrace není snaha o vytvoření šťastných lidí, ale jen pokus, jak z nich vytáhnout ještě více osobních údajů, které můžete následně zpeněžit.

Můj osobní postřeh to osvětlí více než dobře. Před pár lety jsem s jednou kamarádkou prohodil přes Messenger pár slov o darování krve. Asi by mě nemělo překvapit, že Facebook sleduje i tuto soukromou komunikaci, stejně to dělají všichni. Ale zarazila mě agresivita, s jakou se pak na mě ze všech stran vrhly příspěvky, které mi nabízely placený odběr plazmy v některém komerčním centru.

Když si pak někdy přečtu o podezření, že aplikace Facebooku tajně poslouchá své okolí a podle klíčových slov nabízí reklamu, rozhodně to nepovažuji za paranoidní konspirační teorii, ale spíše veřejný betatest nová funkce.

Přitom by stačilo tak málo: neexperimentovat s pořadím příspěvků a důsledně oddělit reklamu a skutečný obsah. Jenomže na to už je asi pozdě. Lidé pod třicet nahrají raději fotku na Instagram, protože je to víc cool, lidé nad třicet ji nenahrají vůbec nikam, protože si nechtějí způsobit problémy nebo někomu nechávat vydělávat na svém soukromí.

Zdroj: facebook.com

Diskuze ke článku
Petr
"lidé nad třicet ji nenahrají vůbec nikam, protože si nechtějí způsobit problémy nebo někomu nechávat vydělávat na svém soukromí"

Nic tak naivního jsem už dlouho nečetl. Autor žije zřejmě v nějaké bublině. 95% lidí soukromí a bezpečnost vůbec neřeší, nahrají cokoliv kamkoliv, jakékoliv zabezpečení je jim spíš na obtíž, hlavně po nich nechtít přemýšlet. Vlastně si myslí, že když mají antivir, tak to stačí a navíc proč by zrovna po jejich datech někdo šel. A když náhodou připustí, že šel, tak co, nic nelegálního a tajného nedělají, takže jim to je jedno. FB může dělat poměrně co chce, pokud neodradil ty miliardy lidí doteď, tak proč by najednou měl zaznamenat úprk jinam. Instagram je stejně jejich, tak tam jít klidně mohou.
Adal
Face jsem zrušil. Nevím o nikom nic. Nevím kdo se byl vykadit, nevím co kdo měl na oběd, nevím kde kdo chlastá a nevím kdo si co koupil na splátky, aby byl na Facebooku cool. Jak je to fajn, setkat se s přáteli osobně a něco podnikat. Život je krátký a divoký. Soc. sítě vám štěstí nepřidají. Nápad to byl ale geniální, to se musí nechat.
Newek23
Před těmi x lety, když byl Facebook ještě novinka a v CZ jej téměř nikdo neměl, tak jsem si jej udělal, protože jsem se vracel ze zahraničí a chtěl mít kontakt s kolegy z celé planety. Bylo to relativně fajn. Žádný cover fotky, žádný bordel na úvodní straně. Prostě jen sociální síť. Časem mě ale už v ty době začal srát, protože si mne žádali i cizí lidi o přátelství, nelíbila se mi ta přetvářka některých, fakt hovna co měli potřebu sdílet...
Poslední tečka byla právě ta reklama, kterou fb vyselektoval přímo mě “na míru” z osobní komunikace s manželkou, švagrem atd... teď už používám jen ten messenger a na fb už jsem nebyl ani nepamatuju :-) Je to fajn, člověk si pak s lidmi pěkně popovídá kde byli, co zažili a ne že všechno ví jen z jednoho kliknutí a už si vlastně reálně s těmi lidmy nemá co říct... Pro mne to je asociální síť a nebýt těch lidí ze zahraničí, tak už mám účet dávno smazanej.
Dr.Sid
Nevim, na facebooku mam vesmes relevantni prispevky. Reklama mi nevadi, je jasne oznacena, a adblock ji vetsinu schramstne. Vadi mi divny od jiste doby zavedeny system, ze kazdy muj like a komentar se zobrazi VSEM mym pratelum. Kdyz chci neco rict vsem pratelum, udelam vlastni prispevek nebo nasdilim original. Komentar a like ma jit jen tomu, komu jsem to psal.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze