Hry po česku: Napoleon Games
Česká republika je možná malou zemí, ale kvalitních her tu vzniká více než dost. Mafii zná každý a o Operaci Flashpoint jste asi taky slyšeli. Věděli jste ale, že i na mobilním herním trhu najdete kvalitní tituly, které pochází z tuzemské produkce? V tomto novém seriálu vám některá studia představíme. V prvním dílu začneme u Napolen Games, kteří se řadí k matadorům. Jejich znovuzrození ale probíhá na telefonech.
Partnerem seriálu je Acer a jeho herní série Predator.
S ručením omezeným
Je rok 1994 a Jindřich Rohlík jako středoškolák myslí na kariéru herního vývojáře. „Tehdy, pokud jsem se chtěl zabývat výpočetní technikou, tak jsem musel mít maturitu, nebo nějakého ručitele, kdo se podepsal na živnostňák, že za to bude kvalitativně ručit. Prostě úplnej nesmysl,“ vzpomíná na začátky studia. Nějakého ručitele se mu nakonec podařilo sehnat a jeho prvním projektem se staly rovnou Brány Skeldalu.
„Tehdy to bylo prostě úplně jiný než teď. Neexistoval žádnej byznys plán, my jsme ani žádnej byznys dělat nepotřebovali – živili nás rodiče a my jsme studovali.“ Ani finanční svoboda ale neznamená vše. Aby se Brány Skeldalu mohly uskutečnit, tak Jindřich potřeboval sehnat nějaké šikovné grafiky. Při tom hledání ale narazil na Karla Matějku, který pracoval na hře Colony 28. A jelikož byl v pokročilejší fázi vývoje, tak se spolu dohodli, že nejprve dodělají jeho hru, a pak se vrhnou na Brány Skeldalu.
Nahoru a dolů
Colony 28 nakonec skutečně vyšla, a to v roce 1997. Hráč se v ní přenesl do „budoucnosti“ – v roce 2013 měla planetu Zemi napadnout armáda mimozemšťanů. Na odpor se jim postavil cyborg a bývalý člověk. Jestli se něčím hra mohla pyšnit, tak grafikou a animacemi. Ačkoliv šlo o 2D arkádu, tak v ní tvůrci zvolili renderovanou 3D grafiku, což umožnilo tvorbu filmových předělů.
Když se ale řekne Napoleon Games, všem by se měla hned vybavit hra Brány Skeldalu. Toto dnes už klasické české krokovací RPG vyšlo v roce 1998 a vzalo hráče na ostrov Rovenland, kde se ujmul skupiny bojovníků. Doba krokovacích dungeonů je dnes už tatam – až na výjimky třeba v podobě Legend of Grimrock. To se ovšem o situaci před dvaceti lety říci nedá. A Skeldal se neodmyslitelně zapsal do české herní historie. Mnohem více než třeba druhý díl, který zachoval svět, ale změnil herní žánr. A ještě než se dostaneme k třetímu dílu, tak si musíme povědět o tom, že na studio padly také těžké časy.
„Bylo takový období, zvlášť po hře Mutant, kdy jsem myslel, že se ke hrám už nevrátím. […] Dělal jsem na tom 4 roky, prodal jsem byt a vývoj jsem financoval z toho. Pak došly i tyhle peníze a byl jsem zadlužený. Ale tu hru jsem byl odhodlaný dodělat. Jenže po těch letech, kdy to táhnete sám… tak jste hrozně unavenej.“ Z rozhovoru je cítit, že je mu to téma nepříjemné. Ale skončit s hrami? Jak sám dodává: „To asi nejde.“ Mutant byl ambiciózní projekt, který měl přenést moderní top-down střílečku do českého prostředí. Kvůli zmíněným potížím ale hra nikdy neproběhla pořádným testováním a neměla potřebnou publicitu, takže ač se nakonec díky východnímu trhu zaplatila, žádný hit z ní není. A vy jste o ní pravděpodobně také nikdy neslyšeli.
Mobilní cesta
Nezávislá scéna se ovšem poslední roky nenápadně přesouvá na telefony a tablety (ač na PC zažívá renesanci), kde je trh doslova ohromný (viz rozhovor s Petrem Fodorem) a uspět sice není snadné, ale zákazníků neustále přibývá. I zde najdete stopy Napoleon Games.
Fish Odyssey není velkou hrou. Vyšla v ceně jednoho dolaru pro iOS. A to v roce 2011, kdy trh ještě nebyl zaplaven free-to-play tituly. Dobré recenze a feature na hlavní stránce AppStore zajistily slušné prodeje, které sice z tvůrců neudělaly milionáře, ale rozhodně jde o úspěch. Jindřich ale se smíchem dodává: „Doteď si myslím, že jediné, co mě dělilo od opravdového úspěchu byl tutoriál, který tam prostě nebyl.“
O studiu bylo hodně slyšet v roce 2013, kdy se spustila sbírka na vydání prvního dílu Bran Skeldalu pro telefony a tablety. Prostřednictvím serveru Startovač se nakonec požadovanou částku 180 000 Kč povedlo prolomit. Začátkem roku 2014 jste si skutečně mohli Brán Skeldalu stáhnout. Vlastně stále můžete – a to zcela zdarma. Pokud se ji chystáte hrát, tak se však musíte mít na pozoru. Jak přiznává sám autor: „Doba byla jiná a my jsme si mohli dovolit jiné věci než dnes.“ Hra není vůbec jednoduchá a ačkoliv dotykové ovládání krokovacímu dungeonu svědčí, tak některé principy by mladším hráčům mohly připadat příliš tvrdé nebo zvláštní.
7 mágů
Možná i úspěch vydání prvního dílu Skeldalu pro telefony může za plnohodnotné pokračování, které už vyjde primárně pro telefony a tablety se systémem Android nebo iOS. 7 Mágů se vrátí k prvnímu dílu a nabídne opět krokovací dungeon. Proč pro telefony? Má to několik důvodů: „Tento typ her je jako dělaný pro mobily. Jakmile uděláte pohled z první osoby a necháte pohyb ve čtvercové síti, tak je to ovládání mnohem pohodlnější.“ A srovnává to s 3D hrami, které mají volný pohled a jsou podle něj téměř neovladatelné na dotykovém displeji. „Také díky hrám, jako je Legend of Grimrock tento žánr zažívá mírné znovuzrození.“ Důvody proč raději vkročit na mobilní trh nakonec nejlépe shrnuje: „Na tabletu a telefonu můžeme být i v takhle malém týmu nejlepší. To bychom na next-gen konzolích nemohli.“
Ač s moderní grafikou, tak ze hry ten nádech starých dob přímo čiší. „Retro je populární. To, že je teď oldschool populární není naším hlavním důvodem, ale je dobře, že to není na překážku tomu, aby hra vydělala.“ Název ovšem může být lehce zavádějící. Je to volné pokračování Bran Skeldalu, které se odehrává ve stejném světě, ale ten přídomek Brány Skeldalu ponese pravděpodobně jen Česku. Důvod je opět velmi prozaický: „Brány Skeldalu jsou slavné tady a nikde jinde.“
Brány Skeldalu: 7 Mágů by měly do obchodu dorazit již začátkem roku 2016. Pokud se o hře chcete dozvědět více, tak si přečtěte naše starší preview. O novinkách ohledně vydání vás budeme dále informovat.