V našem trojdílném seriálu jsme se již podívali na samé začátky mobilní zábavy v roce 1998 a ušli dlouho cestu přes úspěšný rok 2002 až po nedávnou minulost roku 2008, kde se začal lámat chleba mezi technologií Java a moderními grafickými čipy, které mobily pozvedávaly zase někam jinam.
TIP: Přečtěte si také první a druhý díl našeho seriálu Historie mobilního hraní.
iPhone – revoluce mobilního hraní?
Nebudeme si nic nalhávat, největší boom kvalitních her do kapsy nastal až s příchodem prvního iPhonu v roce 2007, který udělal díru do světa hned v několika oblastech. O tom, nakolik revolučním přístrojem dílko Applu opravdu je se tu zabývat nebudeme. iPhone ale položil základy dotykovému ovládání a především jednoduchosti operačního systému. Právě díky němu měl možnost nabízet AppStore stále více a více aplikací a her, které ve svém jádru možná byly velmi prosté, avšak zábavu poskytovaly bezkonkurenční.
Mluvíme především o moderních odnožích slavných pecek jako Pong, Tetris, Contra a mnohých dalších hitech v reinkarnacích retro, sci-fi, džungle a jiných šílených verzí. Žánrové rozpětí bylo už tehdy značné a člověk si tak mohl do přístroje stáhnout prakticky libovolnou hru od závodů a sportů až po akční střílečky, puzzle či hopsačky. Ze zcela jasných důvodů ale první iPhone v České republice nevzbudil takový rozruch, jako jeho nástupce iPhone 3G, jenž se tu již rozšířil pořádně.
Zapomínat nemůžeme na pokročilé 3D hry, které se začínají díky grafickým čipům a silnějšímu hardware propracovávat do vyšších příček. Největší úspěch nabízí především všudypřítomné konverze a porty známých hitů z herního průmyslu. Každoroční ročníky FIFA, NHL, NBA či NFL jsou pouze špičkou ledovce, portu podlehla takřka všechna velká jména. Na iPhonu tak nebylo problém najít Splinter Cell, Assassin´s Creed, Tomb Raider, Need for Speed…seznam je téměř nekonečný.
S příchodem nejnovější generace iPhonu pak přišla pokročilá 3D grafika a k akcelerometru se přidal gyroskop, který navodil virtuální pocit pohybového ovládání. Audiovizuál už se může v současné době rovnat kapesným konzolím PSP či Nintendo DS. Kromě stále kvalitnějších portů také vznikají vlastní díla hodná poklony. Za všechny lze jmenovat hříčku Angry Birds, která překočila milionové hranice a stala se nejstahovanější mobilní hrou vůbec.
Android – mašina se sílou medvědí
Oproti Applu a jeho monopolu na poli mobilní jednoduchosti s tunou rozličných aplikací se v roce 2008 postavil Android, nový operační systém od společnosti Google, který po počáteční nedůvěře začal rychle nabírat na obrátkách. Výhody oproti konkurenci? Mnohem otevřenější operační systém pro vývojáře třetí strany, větší přizpůsobitelnost uživateli a v neposlední řadě také pořádný seznam přístrojů, které jej podporují. A pokud říkáme přístrojů, myslíme tím především neustále se zlepšující hardware. Tam, kde byl iPhone limitován jedním modelem a jeho parametry, nabízel Android své využití u HTC, Samsungu, Sony Ericssonu a vlastně téměř všech vedoucích výrobců.
V současné době tak může mít v kapse každý například HTC Desire HD, Samsung Galaxy S či Sony Ericsson Xperia X10. Každý z přístrojů má rychlý procesor, grafický čip a hodně paměti, což je kombinace, která skrývá potenciál na pořádné hry. Ty se nám dostavují v hojné míře a opět můžeme mluvit především o kapesných konverzích světoznámých hitů. Není problém si nyní stáhnout Need for Speed: Shift, Splinter Cell: Conviction či Assassin´s Creed: Contracts, která se svým grafickým zpracováním mohou směle rovnat kapesným konzolím. I přesto, že mají mobilní zařízení primární zaměření trochu někde jinde, herní odvětví jim vůbec není cizí. Na těch silnějších si navíc díky emulátorům pustíte prakticky cokoliv, a tak se hranice mezi mobily a herními konzolemi pomalu ale jistě stírá.
Symbian a WP: do třetice všeho dobrého?
I těm méně obeznámeným dojde, že dvojice Android a iOS drží prim, co se herních vymožeností týče. Vynechat bychom ale nemohli ani další konkurenty, zastoupené především systémem Symbian a novým počinem Microsoftu s názvem Windows Phone. Zatímco druhý jmenovaný je však teprve v plenkách a rozhodně to nevypadá, že by se v nejbližší době měl naplno rozjet i do herního průmyslu, Symbian není nepodobný Androidu a na Ovi Store můžete najít velmi zajímavé kousky, mezi kterými nechybí ani výše vyřčené. Narozdíl od dílka Googlu však Symbian nečeká světlá budoucnost a do několika let zřejmě, podle nejnovějších plánů Nokie, již Symbian nebude mít v telefonech příliš velké zastoupení.
Budoucnost nám přeje
A co nás čeká dál? Další generace našich oblíbených modelů, silnější hardware, mobily specializované na hraní, hologramy, 3D prostředí? Kdo ví. Jedno ale víme jistě. Již teď to začíná se Sony Ericssonem Xperia Play a jeho kombinací mobilního přístroje a kapesní konzole se vším všudy. A u něj se to rozhodně nezastaví. S trochou nadsázky můžeme říci, že v budoucnu herní konzole ani počítače nebudeme potřebovat. Stačí si píchnout drátek do ucha, zapnout mobil a pohodlně se usadit. A co váš pohled na mobilní hraní? Máte své oblíbence?
Jinak ta rozmanitost neškodí, hry se akorát musí optimalizovat na jiný rozlišení displeje, což nejni zas takovej problém a je to pro vývojáře otázka chvilky. Tady třeba zase upadají starší verze iPhonu, kdy se ty hry tolik neoptimalizujou, nebo si s nimi často telefon neporadí.
Jinak máte taky pravdu s tím pirátstvím-vyskytuje se zde zřejmě častěji, ale to mě osobně třeba tak netíží..a nejsem zas takovej škrt, abych dal pár korun za aplikaci-to už je otázka lidí. Na iPhone je taky pirátství dostupný, po jailbreaku si tam člověk může hodit i nelegálně stáhlý, nezaplacený hry..
Ale zase je zde velice příhodná cena u těchto telefonů, takže Android je dostupnější pro lidi, než iPhony který sou stále a všude předražený. A za co si u toho lidi platí? za jablíčko na zádech..
A zase na hraní si lidi kupujou jiný mob. telefony než androidy nižší střední třídy..kupříkladu Galaxy S-suprovej herní přístroj, a s tím co na Galaxyho dodává XDA, je to sen..