Historie mobilního hraní 1998 - 2002 (1.díl)

7

Mobilní telefony už dávno neumí jen telefonovat či psát sms zprávy. Slouží také pro chvíle odpočinku. Pro většinu z nás už jsou hry v telefonu samozřejmostí. Pojďme se však podívat na samotný začátek mobilní hraní a jeho následný vývoj v letech 1998 - 2002.

Pro mnohé to možná bude překvapením, ale na mobilních telefonech si hrajeme už téměř 13 let. Rok 1998 se všeobecně považuje za řádný začátek her v mobilních telefonech. V té době jsme v našich končinách telefonovali v nových sítích GSM a operátorský boj sváděl Eurotel s Paegasem. Mobilní telefony již byly v podstatě kapesních rozměrů, většinou ovšem měly malé a pouze textové displeje, neintegrované antény a minimum funkcí, které známe z poslední doby. Vrcholem byly časové funkce či budík. Ke konci staletí se však již pomalu začaly objevovat vybavenější kousky, které přinesly pro mobilní hry to nejdůležitější – plně grafický displej.

Prvopočátek

Éru mobilních her odstartovala roku 1998 všem známá Nokia 5110. Legendární model, který na trhu vydržel takřka 4 roky, přinesl krom kompaktních rozměrů, výměnných krytů a příznivé ceny hlavně grafický a na svou dobu poměrně velký displej. Ideální podmínky pro nějaké ty hry. Ruku v ruce s vyslovením jména Nokia 5110 se většině vybaví i hra Had, nebo v originálu Snake. Jednoduchá hříčka, kde had požírá potravu, roste a vaším úkolem je nenarazit do kraje displeje. Nutno dodat, že Finové hru vytvořili opravdu maximálně jednoduše. Hada představovala jednoduchá čára a potravu tečka o několika pixelech. Jak již dávno víme, stačilo to na zrození legendy, která v mnoha variacích přežívá dodnes.

První verze Hada (zde na Nokii 3210)

Pozadu dlouho nezůstali ani ostatní výrobci. Za zmínku stojí například dnes již neexistující Siemens. Začátkem roku 1999 představil manažerský model S25. Stejně jako výše zmíněná Nokia nabídl velký a dokonce barevný displej. Zásadní hrou byl titul Labyrint. Šlo o první trojrozměrnou mobilní hru. Z pohledu první osoby jste procházeli dlouhým labyrintem a hledali cestu ven. Větší popularity však hra dosáhla až o dva roky později v modelech C/M35i, které se díky nižší ceně dočkaly masivnějšího rozšíření.

Známá hra Labyrint (zde na Siemensu C35i)

Videopohled na nabídku her Siemensu C35i

V roce 2000 už byl nějakou hrou vybaven každý lepší telefon. Nokia k modelu 5110 přidala další legendu 3210. Siemens představil již výše zmíněnou řadu x35. Švédský Ericsson do svých telefonů začal přidávat známou hru Arkanoid. Mnohem lepší verzi této hry, ve které správným odrazem míčku ničíte cihličky, však představil Philips v modelu Fisio 311. Pozadu nezůstal ani Alcatel, který se v roce 2000 konečně oprostil od svých „dual-band“ telefonů s textovým displejem a světu představil populární rodinku OT30x. Oproti konkurenci však francouzský výrobce nabídl jen velmi jednoduché a nepříliš zábavné hry.

Phlips Fisio 311 a Ericsson A2628s - na obou jste mohli hrát návykový Arkanoid

Hry na dlouhé zimní večery

Doposud jsme zmiňovali pouze hry, které člověka sice krásně zabavily, nicméně vždy jen na maximálně několik desítek minut. V letech 2001 a 2002 se však začaly objevovat tituly, ve kterých jste postupovali do dalších úrovní, měnila se grafika úrovní, nepřátelé a podobně. Zřejmě nejznámější takovou hrou z tehdejší doby bude nokiácký Space Impact. Prvně světlo světa spatřil v legendární Nokii 3310. Jednalo se o vesmírnou střílečku, kde jste jako pilot lodi likvidovali různé vesmírné nepřátele. Samozřejmostí bylo nespočet různých bonusů, pomocí nichž jste si zdokonalovali palebnou sílu či obranný štít.

Nokia 3310 a hra Space Impact

S podobným konceptem přišel zhruba o půl roku později Alcatel. Ve svém modelu OT-311 nabídl také vesmírnou střílečku, která však Space Impact převyšovala ve všech ohledech. Nápaditější prostředí, více kol a bonusů. Ani to však nestačilo na to, aby byla populárnější. Ve stejném modelu mohli majitelé hodiny trávit nad hrou Run Run. S panáčkem jste procházeli různě sestavenými úrovněmi a poráželi chytřejší či hloupější nepřátele. Tento titul v podstatě položil základ pro později velmi rozšířené skákačky.

Alcatel OT 311 byl vybaven trojicí zábavných her

Na scénu vstupuje Java

Důležitým okamžikem mobilního hraní byl příchod Java MIDP 1.0. V ten moment se všechny telefony, jež ji podporovaly, staly rozšiřitelnými o nové aplikace. Mezi první telefony s podporou Javy lze zařadit Siemens SL45i. Právě ono „íčko“ v názvu znamenalo pro tento model podporu Javy. Na trhu se ocitl v průběhu roku 2001, nicméně pořídit si jej mohl jen málokdo. Jeho cena se pohybovala vysoko nad hranicí 20 tisíc korun.

Siemens SL45i nabídl Javu mezi prvními

Zlepšení přinesl až následující rok 2002. Nokia představila model 3410 a do rodinky Java telefonů přibyl i poměrně populární Siemens M(T)50. Oba podporovaly Java aplikace. Z dnešního pohledu šlo ovšem velmi jednoduché hry a navíc byla jedna aplikace vždy omezena velikostí okolo 60 KB. Není se ovšem čemu divit. Paměti Nokie 3410 a Siemens M(T)50 by dohromady sotva přesáhly 0,5 MB. Může se zdát, že to bylo málo. Jenže po jejich příchodu na trh byste hry spočítali na prstech dvou rukou. Mezi nejpopulárnější titul bych zařadil mobilní předělávku Prince z Persie. Jednalo se opravdu o věrnou kopii původní počítačové hry z přelomu 80. a 90. let dvacátého století.

Nokia 3410 a Siemens M50 - první masově rozšířené telefony s Javou

Java hru City Race rozjedete na jakémkoli telefonu s Javou

Další léta...

Následující roky přinesly spousty klíčových novinek, které zásadním způsobem ovlivnily mobilní hry. Do křížku s Javou se pustily i další platformy, avšak trh je nedokázal všechny uživit. Do roku 2002 se hraní v mobilních telefonech teprve usazovalo. Počínaje rokem 2003 už ovšem můžeme hovořit o tom, že mobilní hraní propuklo naplno! Budeme svědky nástupu barevných her, nadějné platformy Mophun a samozřejmě neopomeneme ani extravaganci jménem N-Gage, která to na hráče zkoušela dokonce ve dvou vlnách. Nenechte si proto ujít druhý díl našeho seriálu, kde se ke slovu krom platformy Java dostanou i další.

Nejen těmto hrám se podíváme již brzy na zoubek...
Diskuze ke článku
Sebastián
Pěkný článek, těším se na další díl.
Sas
City Race SPUSTÍŠ na všem, ale rozhodně se na všem nedá hrát. Pamatuju si na M50, musel jsem tam jet sám a provoz mít na minimu. No a moc zábavný to tím pádem nebylo :-D
Mike
skvělý článek, taktéž se těším na pokračování..
liborex
Staré dobré časy, když jsem hrál snake na své staré nokii 3210 a pak na 3410. Teď už je hraní na mobilech už o něčem jinym no :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze