Historie mobilního hraní (2. díl)

8

Mobilní telefony už dávno neumí jen telefonovat či psát sms zprávy. Slouží také pro chvíle odpočinku. Pro většinu z nás už jsou hry v telefonu samozřejmostí. V pokračování našeho seriálu se přesuneme do dob boje platforem, barevných displejů a velkého nástupu trojrozměrných her.

V minulém díle jsme si připomněli samotné prvopočátky mobilního hraní. Od nokiáckého hada jsme se přesunuli k zajímavým akčním střílečkám, abychom první díl ukončili nástupem technologie Java MIDP 1.0. Dnes se do historie ponoříme znovu a navážemě přesně v místě, kde jsme minulý týden skončili. Pohodlně se tedy usaďte a společně s námi zavzpomínejte na hry doby nedávno minulé.

Čtěte: Historie mobilního hraní 1998 - 2002 (1.díl)

Barevné displeje, In-Fusio, Mophun, Symbian a N-Gage

V průběhu roku 2002 jsme kromě Javy mohli slyšet o platformě In-Fusio. Podporovaly ji především telefony Philips a Panasonic. Bohužel se v našich končinách nedočkala takřka žádného rozšíření a velmi brzy upadla do naprostého zapomnění. Příchod roku 2003 znamenal nástup barevných displejů. Hry tak vypadaly mnohem lépe a navíc jich výrazným způsobem přibývalo. Na tuto skutečnost reagovali výrobci a paměti telefonů už mnohdy dosahovaly jednoho či dvou MB.

V této době už si uživatelé mohou vybírat z desítek her různých žánrů. Velký rozmach zažívají různé skákačky a plošinovky. I na poměrně malých displejích se skvěle hraje Prince of Perisa, různé variace Bombermana či jednoduché závodní tituly. V témže roce však Javě vyrůstá velmi silná konkurence. Jednalo se o platformu Mophun, kterou nejvíce propagoval Sony Ericsson například v modelech T230, T610, T630 či P800. Výhodou her na této platformě byla lepší grafika a nesrovnatelně lepší zvuky ve srovnání s Javou. Za všechny zmíním známý Golf ze Sony Ericsson T610. Na svou dobu vynikal povedenou grafikou a hlavně nevídaným multiplayerem. Bohužel i tato nadějná platforma měla jepičí život. Přísná licenční politika a nasazení v podstatě jen u Sony Ericssonu zapříčinilo, že od roku 2005 jsme ji v žádném telefonu již neviděli.

Mophun hry zvládaly starší Sony Ericssony

Herní událostí roku 2003 ovšem byla N-Gage. Extravagantní telefon a stejnojmenná platforma finského výrobce. Na první pohled se ani nejednalo o telefon. Ovládání bylo koncipováno na šířku, jako u konzolí. Hry byly dodávané na paměťových kartách a kvalitou výrazně převyšovaly cokoliv, co se do té doby na mobilním telefonu ukázalo. Bohužel ačkoliv šlo o dobrou myšlenku, přišla zřejmě příliš brzy. Prvním problémem byla cena her na kartách. Druhým přímo dodávání na kartách. Telefony (Nokia N-Gage a Nokia N-Gage QD) sami o sobě neměly prakticky žádnou vnitřní paměť a na kartě byla jen jedna hra. Například tedy nebylo možné hrát hru a poslouchat hudbu zároveň. Další problémem byla orientace displeje na výšku, což hrám moc nepřeje. Ať tak či onak, po dvou letech jsme se rozloučili i s N-Gage. Avšak ne na dlouho…

Nokia N-Gage a Nokia N-Gage QD

Rok 2003 byl na novinky velmi bohatý, neboť se objevily první telefony s otevřeným operačním systémem. Šlo vesměs o Symbian S60 či jeho jinou verzi UIQ. Telefony byly výkonnější než jejich „hloupí“ příbuzní a řada tak přišla na jednoduché 3D hry. Známým titulem byl Doom RPG.

Nová Java, větší aplikace

Roky 2004 a 2005 přinesly zásadní změnu v Javě. Dočkali jsme se nové verze MIDP 2.0. Prostor se tak otevřel pro mnohem kvalitnější hry. Velkým hráčem byl herní výrobce Gameloft, který nastolil několik herních sérií, ze kterých mnohé přetrvávají dodnes. V roce 2004 jsme se dočkali například veleúspěšné závodní hry Asphalt Urban GT, která způsobila svým efektním zpracováním nemalé pozdvižení. I na mobilní telefony v této době začaly vycházet tituly inspirované filmy. Na vzestupu začaly být i 3D hry, které však korektně běžely pouze na nejdražších strojích.

První díl slavné série Asphalt

Na nástup „nové doby“ zareagoval nejpružněji německý Siemens. V roce 2004 představil kompletní řadu x65, která podporovala Javu MIDP 2.0. Všechny telefony byly navíc dostatečně rychlé a nabídly velkorysý prostor pro aplikace – více než 10 MB. Aby toho nebylo málo, Siemens odstranil jakékoliv velikostní omezení aplikace. Siemensy tak s klidem spustily i velký slovník s velikostí kolem 2 MB. Sám Siemens se postaral také rozmach trojrozměrných titulů. Do svých telefonů dodával hru Siemens 3D Rally, která vynikala velmi pěknou grafikou a slušným jízdním modelem. Velké oblibě se těšil také titul Speed Chaser 3D. Díky přítomnosti digitálních fotoaparátů jsme si mohli zahrát i hry, kde hrál právě on roli. Jako příklad uvedu například hru Photopet. Šlo o variaci na Tamagochi, kde záleželo, jakou barvu vyfotíte pro například zlepšení nálady vašeho mazlíčka.

Siemens 3D Rally - kvalitní grafika i jízdní model

V této době trochu zaspala Nokia. Její platforma S40 byla na Javu lehce skoupá. Nejvíce limitující bylo velikostní omezení, které se i v roce 2005 zastavilo na hodnotě 1024 kb. Navíc i menší hry neběžely příliš plynule.

Demoliční závody Speed Chaser 3D

Mascot Micro 3D - to nejlepší

V roce 2004 se do prodeje dostal Recenze Sony Ericsson K700i. Na svou dobu perfektně vybavený multimediální telefon, který položil základní kámen technologii Mascot Micro 3D (Mascot Capsule). Tuto jakousi nadstavbu Javy podporují pouze telefony Sony Ericsson. Ačkoliv se hra tváří jako běžná Java aplikace, na jiných telefonech ji nelze spustit. Celkově lze říct, že hry běžící na Mascotu jsou úrovní grafiky, kvalitou textur a hlavně plynulostí o hodně lepší, než klasické tituly na Javě. Majitelé telefonů Sony Ericsson si tak mohli dopřávat velmi kvalitní 3D hry již od roku 2005.

Sony Ericsson K700i položil základ Mascot Micro 3D

N-Gage na scéně podruhé

Od roku 2005 dál se s Javou nic významného nedělo. Zvětšovaly se displeje, zrychlovaly telefony a výrobci tak i mezi relativně obyčejné telefony protlačovaly kvalitnější hry. Stále jsme se setkávali s novými a novými díly zaběhnutých sérií. Populární se stal Real Football, který vycházel rok co rok s železnou pravidelností. Paradoxem je, že jsme se na Javě nikdy nesetkali s podobně kvalitním hokejem. Díky mezi hráči velmi známým výrobcem her Fishlabs jsme se dočkali i vysoce kvalitních 3D titulů. Za zmínku stojí legendární V-Rally 3D.

Všechny telefony, které oficiálně podporují N-Gage 2.0

Pro mobilní hraní byl důležitý rok 2007. Finská Nokia se totiž rozhodla znovu oživit svůj dávný projekt N-Gage. Napodruhé však již nešlo o další telefon, ale vlastně jen o speciální software, kterým bylo vybaveno hned několik telefonů. Namátkou vyberu modely N81, N95 8GB, 5320 Xpress Music či později N97. Potenciál N-Gage 2.0 byl obrovský a těšili se snad všichni hráči. Z nejoptimističtějších táborů dokonce zaznívaly názory, že doba PSP se nachýlila ke konci. Samozřejmě šlo o přehnané myšlenky. I přesto však odtajněné tituly mnohým vyrazily dech. Výrazným způsobem převyšovaly nejen Javu, ale i kvalitní hry určené pro Symbian. Hezčí byla grafika, vylepšena byla plynulost a zvuky se konečně daly poslouchat. Relativně příznivě vypadala i cena.

Prostředí aplikace N-Gage 2.0 v telefonu

Ovšem opět spousta věcí nedopadla. V prvé řadě šlo o velké zpoždění nástupu N-Gage 2.0. Když už jsme se ji konečně dočkali, čekalo se na více telefonů. Když bylo na trhu alespoň pár telefonů, čekalo se na hry, které preventivně nabraly také až neuvěřitelné zpoždění. V prvních měsících bylo v nabídce zhruba 10 titulů, z nichž však jen tři stály za to. Šlo například o lehce předělané závody Asphalt 3: Street Rules. Asi nejvíce povedeným titulem, který na N-Gage 2.0 vyšel byla hra ONE od studia Digital Legends. Po všech stránkách převyšovala i své „kamarády“ na stejné platformě. Šlo o pouliční zápasy, které díky dechberoucí grafice, perfektním zvukům a multiplayeru uchvátily každého hráče.

N-Gage 2.0 verze hry Real Football 2010

Už zhruba po roce a půl však vyplynulo na povrch, že to s budoucností N-Gage 2.0 her vypadá špatně. Her vycházelo poskrovnu a navíc často velmi pochybných kvalit. Posledním hřebíkem do rakve bylo rozšíření nelegálního stahování N-Gage 2.0 her. Nokia se proto v roce 2009 rozhodla projekt ukončit. Hry však nabízí i nadále a je možnost si zavzpomínat zhruba u čtyř desítek titulů.

Nejlepší hra na platformě N-Gage 2.0 - ONE

Java od roku 2007

Blížíme se k závěru prvního dílu a zbývá se podívat, jak si vedla Java v posledních 4 letech. Nutno dodat, že to byly pestré časy během kterých zažila zřejmě své nejlepší období, ale také velmi rychlý ústup do pozadí. V roce 2007 se hojně diskutovalo o mobilní verzi populární hry Bulánci. První ukázky hry na brněnském Invexu téhož roku dostávají hráče doslova do varu. Krásná grafika a hlavně multiplayer po Bluetooth až pro 4 hráče. Nikdo tehdy netušil, že si na hru počkáme dlouhé dva roky.

Různé Java hry vydané v letech 2007-2008

Během posledních let vycházely, jako ostatně vždy a na všem, lepší a horší tituly. Po letech se hráčům zprotivily zejména všemožné skákačky a bylo naprosto jedno, zda v nich poskakoval Prince z Persie, zlobr Shrek nebo snad Bruce Willis, jako hlavní hrdina Smrtonosné pasti 4. Naštěstí jsme se tu a tam dočkali i opravdu kvalitních titulů. Nemohu nezmínit sportovní sérii Playman, která dokázala k displeji telefonu připoutat snad každého hráče. V roce 2007 jsme se namlsali hrou Blades and Magic 3D od Fishlabs. Šlo o propracované RPG, plné všemožných efektů, detailní 3D grafiky a vysoce kvalitních zvuků.

Různé Java hry vydané v roce 2008

Vrchol Javy v mobilních telefonech přichází v roce 2008. Vyšly totiž dvě velice zásadní hry. Tou první je zřejmě opravdu to nejlepší, co jsme na Javě kdy viděli a možná i uvidíme. Jedná se o Rally Master PRO od Fishlabs. Na většinu telefonů vyšla ve 3D a nejlepšího zážitku se dočkali majitelé novějších Sony Ericssonů. Jen ti si totiž užili doslova dech beroucí kvalitu, propracovaný jízdní model i model poškození vozidla. Vše už jen dokonale podtrhl hudební doprovod spolu s reálnými zvuky. Druhá hra je významná zejména pro Českou republiku. Někomu možná něco řekne název KORa (celým názvem K.O.Racing). Jde o ryze český projekt a jak název napovídá, jde o závodní titul. Vývojáři kladli důraz na všemožné nastavení a um hráče. Pokud budete chtít, vypnete si různé asistenty a pojedete opravdu sami za sebe. Grafická stránka, zejména ve verzi DeLuxe, je na vysoké úrovni a snese srovnání i s výše zmíněným titulem.

Rally Master PRO - jedna z nejlepších Java her všech dob

Počínaje rokem 2009 začíná nepříjemná stagnace Java her a výrobci jakoby přešlapovali na místě. Světlejším momentem bylo jen vydání Bulánků. O to smutnější byl fakt, že se prodávaly jen pár týdnů a poté je byl výrobce nucen stáhnout na dlouhou dobu z prodeje z důvodů neplnění dohod mezi výrobcem a prodejci. Ústup Java her pokračoval i celý rok 2010. To lze na vrub přičíst výrobcům, kteří se, ovšem zcela logicky, zaměřili na nově vzniklém platformy.

Velmi kvalitní česká závodní hra KORa - obrázky z verze DeLuxe

Má Java budoucnost?

Java her na přelomu roku 2010 a 2011 vychází jako šafránu a kvalitních ještě méně. Pokud už nějaká kvalitní hra vyjde, není nikým propagována a pokud nesledujete specializované magazíny, může vám snadno uniknout. Budoucnost Javy není úplně jistá. Rozhodně však můžeme vyloučit její úplný zánik v horizontu nejbližších 3-5 let. O zániku Javy totiž „zlé duše“ hovořili již kolem roku 2005 a jak vidíme, věštba se nenaplnila. Už několik dlouhých let se spekuluje o příchodu Javy MIDP 3.0. Se zavedením moderních operačních systémů však tento krok vypadá méně a méně reálněji. Java bude i nadále do telefonů instalována, neboť využitelnost je, díky spoustě šikovných aplikací, stále na slušné úrovni. Co se týče her, ve výraznější oživení již příliš věřit nelze a můžeme být rádi, že jsme za poslední dobu dočkali dvou zajímavých titulů. Prvním je mobilní variace posledního dílu série Need For Speed. Druhým je velmi málo známý titul Redbull Motocross 3D.

Nová éra...?

Revoluci v mobilní hraní přinesla poslední léta. Zejména nástup iPhonu 3G na náš trh. Vše je podtrhnuto příchodem výkonných strojů počátkem roku 2010, které ruku v ruce s operačním systémem Android přináší skvostné kousky. A právě posledním třem rokům se bude věnovat náš třetí a poslední díl seriálu.

Diskuze ke článku
FILIPSN007
Dobře napsané. Jen bych možná dodal, že Siemens 3D rally je i teď problém hrát na novějších mobilech. Na SE se dá hrát první závod pak nelze pikračovat.
Michal Pavlíček
Ovšem to není otázka náročnosti, kompatibility. Siemens 3D Rally nelze hrát na Sony Ericssonech, protože pro ně neexistuje verze. Z tohoto důvodů to není zmíněno v článku.
Sas
Ale jde hrát na SE, ale jak píše snow, jen první závod. Pak se to kuchne, podobný je to se Stack Attackem. Škoda no.

Jinak u Mophunu bych určitě zmínil V-Rally, na svou dobu byla naprosto úchvatná, dokonale plynulá a navíc s BT multiplayerem. A že měl Mophun lepší zvuky než java? To si tedy nějak nevzpomínám.
Co se týče první N-Gage, problém imho nebyl v tom, že na kartě byla vždy jen jedna hra, však to je u handheldů tak nějak normální, ale cena plus displej na výšku, to nebylo to pravé.
Jinak dovolím si taky oponovat v tom, že BaM je propracované RPG. Ono propracované (z hlediska toho, co u RPG nazýváme propracovanost) příliš není.
Taky si nejsem vědom, že by v KOŘe byly nějaké možnosti nastavení asistentů, je tam jen obtížnost soupeřů ne?
Java se imho zahubila sama, resp. výrobci. Kdyby totiž platilo to, co všude jinde, a sice že nově vydaná hra je lepší než ta starší, lidé by furt hráli a kdyby to bylo za trochu normální ceny, výdělečné by to být mohlo. jenže oni raději (někteří) prodávali předražené klony a prachy místo do vývoje vráželi do marketingu.

Jinak zdá se mi to nebo nepadla zmínka o Symbianu a WM hrách?

Nicméně pěkné, na tohle téma by se daly napsat pomalu knížky.
Sas
Omlouvám se za double post, ale zapomněl jsem napsat něco k té "nejlepší" java hře aka RMP. Ona je to fajn hra, i přes chybějící MP bych se přenesl, ale ne přes možnost hrát na šířku. Nechápu, když to ve V-Rally bylo (včetně pohledu z interiéru), tak proč to tady sakra není.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze