T-Mobile představil nové datové tarify. Nemá moc smysl je komentovat, protože názor si uděláte jistě sami. Pro někoho může být požehnáním, že mu operátor konečně dovolí přenášet data bez horního stropu FUP, pro jiného to může být pořád moc drahé, protože za plotem je tráva vždycky zelenější a tarify levnější. A leckdo se může jen pousmát nad tím, jak jeden operátor dorovnává nabídku toho druhého jen s rozdílem hodin.
Daleko zajímavějším materiálem k přemýšlení jsou statistiky, kterými T-Mobile komentuje letní akci s neomezeným internetem. Některá čísla si zaslouží podrobnější komentář.
Chceme ta data?
Tiskové oddělení nadšeně oznamovalo rostoucí počet klientů a společně s občas nedostupnými servery pro aktivaci to vypadalo na masový úspěch. Do akce se nakonec za červenec zapojilo necelých 775 tisíc zákazníků. Je to moc nebo málo?
Práh pro přístup k neomezeným datům byl položen skutečně nízko, smůlu měli snad jen zákazníci s netypickými kontrakty. Je však potřeba říci, že T-Mobile má přes šest miliónů zákazníků. Spousta z toho budou bezpochyby nejrůznější přístroje nebo spící SIMky, ale i tak mohl být „hlad po datech“ větší.
Je to důkaz, že běžný člověk s telefonem hlavně telefonuje a nepotřebuje na něm sledovat 4K/HDR streamované video. To je zdání, které získáte pobytem v sociální/internetové bublině. Ta může být dosti hlasitá a nespokojená, ale běžný uživatel je nadšený, že dostane na neomezené volání dvě stovky slevu a pak dva roky bez ptaní platí. Operátoři to dobře ví a chovají se podle toho.
Potřebujeme ta data?
Ve stejném duchu můžeme komentovat i přenesené datové objemy. Zatímco na sebe pozornost strhávají rekordmani s přenesenými terabajty, daleko zajímavější je pohled na průměr nebo medián celé skupiny.
Na začátku akce panovaly obavy, jestli to celá síť ustojí. Znáte přeci Čechy, když je něco zadarmo… Před létem byla spotřeba 3,3 GB, během léta vzrostla na 12,6 GB. V případě, že bychom vynechali TOP uživatele, kteří prosurfovali nejvíce dat, činila by zhruba 6,5 GB. Když to rozpočítáme na dny, není to věru vysoké číslo a spousta lidí by tak při „neomezeném“ internetu vystačila se starými tarify do 10 GB.
Je samozřejmě těžké vynášet podobné soudy po jednom měsíci provozu. V delším časovém horizontu by si lidé třeba začali více platit aplikace pro sledování videa, poslech hudby, zálohu do cloudu nebo používali telefon jako hotspot pro notebook. Zatím ale v čele žebříčku najdeme YouTube a Instagram. Závěr si udělejte sami.
Aspoň jsme se dočkali
Letní kampaň T-Mobilu s neomezeným internetem zajímavým způsobem „nastavila zrcadlo“, abychom použili slova klasika. Kromě nových tarifů jsme získali i zajímavá ponaučení.
- Alespoň víme, že to síť zvládne. Tedy věděli jsme to i před tím, ale když vám někdo neustále tvrdí opak...
- Češi nejsou rozhodně „zneužívači“, kteří by se každou výhodu snažili „podojit“ na 110 %. Pár takových se vždycky najde, to je přirozené.
- Většinu lidí v tomto státě trápí pravděpodobně jiné problémy, než že jim nestačí 10 GB na měsíc.
Takhle jsem akorát naštvaný, protože pod rámcovou smlouvou mám flat volání, SMS i data za 250Kč vč. DPH, a vím, že akorát těží z absence jakékoli páky ze strany běžného zákazníka, a vidím, že jim prostě dělá problém postavit obchodní model "win - win" - každé takové podnikání na to, naštěstí, jednou dojede.