Účtování po minutách? Opravdu?

Účtování po minutách? Opravdu?
8

Člověk vzpomíná na devadesátá léta s jistou nostalgií. Ideální doba to ale zdaleka nebyla. Třeba věci, které si dřív dovolili mobilní operátoři, by neprošly ani dnes, i když se o to někteří velice snaží. Třeba jako Vodafone a jeho účtování hovorů na předplacenkách.

Na facebookovém profilu Vodafonu se rozhořel ostrý spor. Jde v něm, jak jinak, o peníze. Vodafone na svých předplacených kartách změnil způsob účtování hovorů z 60+1 na 60+60. Snaží se to obhájit existencí balíčků s neomezeným voláním, ale i tak se pro nemálo lidí volání fakticky zdraží. A my se musíme ptát, jestli to má operátor vůbec zapotřebí.

Když se objevily první mobilní telefony a síť EuroTel, všechno bylo pekelně drahé. Platilo se prakticky za vše – za aktivaci i za příchozí hovory. Mobil byl tehdy symbolem společenského postavení, tak to jeho majitelům ani tak nemuselo vadit. Pak přišel Paegas a ukázal nám, že to jde dělat s ziskem i za výrazně nižší ceny a bez zbyrečných poplatků za aktivaci. No a třetí v řadě, Oskar, sázel ve své kampani na férovost i u drobných položek, jako je právě způsob účtování.

Ani když se Oskar přejmenoval na Vodafone, nestal se z něj „ten zlý“ okamžitě, naopak často a rád upozorňoval na to, že on je ten férový.

V kontextu dvou výše ukázaných (a mnoha dalších) reklam se zdá neuvěřitelné, že právě tento operátor otočí o sto osmdesát stupňů a zavede v roce 2019 (!) účtování po minutách. Je také vhodné zamyslet se nad tím, koho tato změna postihne nejvíce. Jsou to lidé s předplacenkami, kteří volají velice málo – třeba děti, důchodci nebo jinak sociálně slabí, pro které je i nákup kreditu velkým zásahem do jejich rozpočtu. Od takových lidí si operátor vytáhne nějaké peníze navíc, aby je pak použil na slevy pro velké zákazníky.

Jak vidno, divoká devadesátá léta skončila podle kalendáře už dávno, ale mnozí by se k nim docela rádi vrátili.