Volvo XC90 vás musí zaujmout. Pokud se nezařadíte po bok milovníků a obdivovatelů jeho designu, pak vás zcela určitě zaujme svou velikostí. A pokud si vás nezíská ani velikost, tak přijde na řadu bezpečnost a nová filozofie, kterou automobilka Volvo chce využívat. Automobil bude schopný v blízké budoucnosti poslat technikovi diagnostická data, díky kterým technik ví, co s automobilem dělat. XC90 se dokonce samo objedná do servisu a vy nic nemusíte řešit, pouze automobil do servisu odvést, i když ani to nemusí dlouho trvat a automobil do servisu zajede zcela sám. Samozřejmě vše s vaším souhlasem. Zpátky k designu. Už přední maska budí respekt, což podtrhují i velká, dvacetipalcová kola. Prostoru v interiéru je dostatek a o kufru ani nemluvě. Dosáhnout rukou k zadním sedačkám a neušpinit si kalhoty o nakládací hranu zvládne opravdu jen hodně vysoká osoba. 692 litrů musí být někde znát. Nové Volvo XC90 je opravdu přitažlivé a v námi testované variantě se sportovním paketem R-Design a červenou barvou, kterou automobilka označuje jako Passion Red i nepřehlédnutelné. Pochválit musíme výborně zpracovaný interiér a především takové maličkosti, jako je například téměř bez rámečkové zpětné zrcátko. Jak jsou na tom ale systémy tohoto majestátního auta?
Auta a mobily: Volvo XC90
Je libo tablet v autě?
Volvo vrhlo i nemalé investice do svého infotainment systému, který jde cestou minimalismu. V interiéru nenajdete žádné zbytečné tlačítko a pro většinu úkolů slouží 9" dotykový displej. Systém nese název Sensus Connect a jeho inspirace iPadem je zřejmá, což podtrhuje i tlačítko Home, která vás vždy vrátí na domovskou obrazovku. Volvo umístilo displej netradičně na výšku. Údajně kvůli navigaci, která vám dokáže ukázat více aktivní plochy než v případě uložení displeje na šířku.
Domovská obrazovka se skládá vždy ze čtyř položek. Nahoře najdete navigaci, pod ní zdroj přehrávaní hudby a telefon. Čtvrtá aplikace je vždy ta, kterou jste používali jako poslední. Namátkou tam může být například spotřeba v průběhu vaší jízdy, předpověď počasí a podobně. Pokud vás zajímá navigace, pak na ní stačí kliknout a zobrazí se vám na větší část displeje. Vedle domovské obrazovky najdete další dvě plochy. Ta vlevo se věnuje jízdním asistentům, kteří vám mají usnadnit jízdu. Naopak vpravo je plocha, kde najdete například statistiku vašeho řidičského výkonu, nainstalované aplikace či nastavení zvuku, který je díky reprosoustavě Bowers & Wilkins s devatenácti reproduktory o výkonu 1 400 W fantastický a je úplně jedno, zda máte raději Mozarta nebo pop. Do širšího nastavení systému se dostanete stažením lišty z horního okraje displeje. Nastavit zde můžete spoustu věcí, od těch důležitých, jako je bezklíčkový vstup, sklopení zrcátek pří zařazení zpátečky nebo střešní roletku, která se při 25 stupních sama zatáhne až po nastavení barevného osvícení interiéru. V případě, že chcete displej ztmavit, stačí pouze přidržet home button. Displej ztmavne a k dispozici vám budou pouze klimatizační podmínky. Pokud naopak potřebujete celý systém převrátit do světlého podání, pak i to vám Sensus Connect umožní.
Volvo XC90 nově nabízí i podporu systému CarPlay, který ocení právě uživatelé iPhonu. Celý systém funguje jako u ostatních automobilek. Samozřejmostí je podpora Siri, která ale stále neumí česky. Na ženevském autosalonu bude představena i podpora Android Auto, které si budete moci zakoupit do svého vozu XC90, S90 a V90. Zajímavostí je, že díky přítomnosti obou systémů bude pod loketní opěrkou o jeden USB vstup více. Konkrétně kvůli CarPlay, které pro své potřeby potřebuje speciální USB, jenž bude označené, aby majitele telefonů s Androidem nemátlo. Rozhodně bych i nyní ve Volvu XC90 uvítal více než jedno USB, což se ale díky přítomnosti systému Android Auto změní. Na druhou stranu tleskáme za přítomnost 230 V zásuvky. Jinak ale můžete samozřejmě připojit telefon přes Bluetooth a užívat si díky tomu telefonování, poslech hudby s možností jejího vzdáleného ovládání.
Nastavení klimatizačních podmínek ve voze je vyhrazena spodní část displeje. Vše je nesmírně intuitivní, a pokud používáte výrobky od společnosti Apple, pak to platí dvakrát tak. Jednotlivé položky s výjimkou domovské plochy se dají jednoduše přesouvat a aplikace mazat. Celý systém je rychlý, intuitivní a velmi hezky graficky zpracovaný. Rozhodně jde o jeden z vůbec nejpovedenějších a nejlepších systémů současnosti a je radost ho používat. Díky speciální technologií infračerveného snímání ho můžete ovládat i v rukavicích. Na jeho systém fungování si rychle zvyknete. Princip jakým se ovládá je ve všech místech stejný. Volvo nabízí i velký harddisk s úložištěm přes 17 GB, který chce primárně využívat na updaty a vaše aplikace. Hudbu dnes většina lidí streamuje, a proto kapacita je i s ohledem do budoucnosti dostačující.
Systém nyní nabídne i několik aplikací, jako on-line hledání na Here, službu Glympse nebo TuneIn Radio, díky kterému si naladíte rádio přesně podle vašeho gusta. Volvo plánuje každý rok paletu aplikací rozšířit, chce jít ale cestou praktických aplikací, tudíž s aplikacemi, jako je Twitter či Facebook se prozatím nepočítá. Nově se s modelovým rokem 2017 dočkáme aplikací Send to Car či Park to Pay. První jmenovaná aplikace vám umožní si trasu naplánovat na Here.com, které Volvo používá, a poté vše odeslat do vašeho vozu. Pak trasu v autě aktivujete a vyrážíte. Vše probíhá přes aplikaci Volvo ID, kde si před předáním vozu vytvoříte svojí mailovou adresu. Jde o unikátní identifikátor pro používání aplikací pouze ve vašem voze.
Volvo nabízí i vestavěnou datovou SIM kartu, ale naše republika a pár dalších států východního bloku si také musí ještě počkat a zatím je potřeba se na internet připojit skrze Wi-Fi hotspot, který si vytvoříte na svém smartphonu.
Zajímavé funkce nabízí služba Volvo On Call. Zmínit můžeme například dálkové vyhřívaní nebo klimatizování vozidla pomocí vašeho smartphonu. Dále například zjištění stavu paliva, zda je automobil zamknutý, popřípadě, kde jste ho zaparkovali. Co nás však velmi zaujalo, je kniha jízd, o kterou se vám Volvo automaticky postará. Poté stačí vše importovat do Excelu a odeslat šéfovi nebo účetní. Velká pochvala. Bohužel služba Volvo On Call u nás není prozatím dostupná, ale české zastoupení dělá vše pro to, abychom tuto službu mohli co nejdříve využívat i na našem území.
Druhá zmíněná aplikace s názvem Park to Pay vám umožní pomocí vaší kreditní karty uhradit na vybraných parkovištích parkování vašeho vozu. Do budoucna se myslí například i na Facebook Messenger. Součástí i systému je i Wi-Fi hotspot, na který se může přihlásit až osm zařízení.
Displej sem displej tam
Před řidičem najdete druhý displej. Ten má velikost 12,3 palce. Čitelnost je za všech okolností dobrá a displej dostatečně jemný. Zobrazuje se zde rychloměr na levé straně a vpravo otáčkoměr. Mezi nimi najdete více „zazoomované“ mapové podklady, popřípadě zde můžete mít informace o přehrávané hudbě, nebo také nic. Design budíků jde i měnit a můžete si zobrazit sportovní nebo minimalistický vzhled. Je škoda, že si Volvo s možnostmi displeje ještě více nevyhrálo tak, jako například Audi, která je zde vepředu. Oba budíky na displeji zabírají zbytečně mnoho místa. Dokázal bych si představit i variantu, která ukazuje pouze rychloměr a zbývající místo se využije na jiné informace. Nezachrání to ani malá menu nabídka, odkud můžete někomu zavolat, přerušit navigaci či změnit zdroj médií. To vyvoláte pomocí tlačítka na pravé straně volantu, kde mimo něho najdete tlačítko pro přeskočení skladby či rádia, zesilování a hlasové ovládání. Na levé straně pak ovládáte tempomat.
Synonymum pro vozy Volvo je bezpečnost a o tu se zde stará hned několik chytrých systému, které Volvo ukrývá pod názvem IntelliSafe. Mezi ty nejpokročilejší patří systém City Safety, který monitoruje dění okolo vás a předvídá kolizi s chodcem nebo cyklistou. Zmínit můžeme také varování před kolizí s automatickým brzděním. V případě nebezpečí kolize vás systém bude varovat zvukovým signálem, na čelním okně se rozblikají červené a oranžové LED diody (v případě head-up displeje červeně blikající symbol auta). Pokud nereagujete, Volvo vám „klepne“ do brzdového pedálu. V průběhu toho Volvo XC90 připraví brzdové ústrojí, přitáhne bezpečnostní pásy, nastaví tužší tlumiče za účel snížit brzdnou dráhu a vyřadí z provozu všechny elektrické systémy, jako je vyhřívání sedadel, volantu a podobně. To vše, aby měla hydraulika potřebné napětí k brzdění. Pak přijde na řadu nouzové brzdění. O to vše se stará radar s pomocí kamery a vysoce výkonného procesoru. Ačkoli v testovacím plánu testovat City Safety nebylo, tak se musíme přiznat, že systém jsme vyzkoušeli a funguje velmi dobře.
Výborné jsou senzory v případě kolmého vyparkování, kdy přes vedle zaparkovanou dodávku nic nevidíte. Volvo XC90 dokáže detekovat projíždějící vozidla až do vzdálenosti 30 metrů, upozornit vás a v případě nouze zastavit. Nechybí zde systémy, jako je adaptivní tempomat nebo hlídání jízdního pruhu. Právě to nám ale přišel oproti konkurenci trochu nedodělané. Auto sice jízdní pruh hlídalo, ale cesta vedla od pravého pruhu k levému a zase zpět. Na rozdíl od jiných automobilek se tak Volvo nedrželo v pruhu pěkně plynule a uprostřed. Samozřejmostí je automatické parkování, které funguje skvěle a vaše drahé polovičky jistě ocení také možnost vyparkování, které pracuje tak, jak má. Zajímavým asistentem je systém proti neúmyslnému sjetí z vozovky. Ten funguje v rozmezí 65 až 140 km/h a v případě automobilového průmyslu jde o světové prvenství využití toho systému, jenž je určen především pro USA, kde podle statistik tvoří více než polovinu smrtelných nehod právě neúmyslné sjetí z vozovky. Ve Volvu najdete také systém s názvem Auto Pilot. Jde skutečně o automatické řízení, které funguje do zhruba 55 km/h a podmínkou pro jeho funkci jsou viditelné jízdní pruhy a „vedoucí“ auto. Systém funguje velmi dobře, ale stále jde jen o první krůček ke zcela autonomnímu řízení, v hustém městském provozu ale dokáže často cestu zpříjemnit. Kamenem úrazu jsou ale často neúplně namalované pruhy a systém se tak poměrně často vypíná. Musíte tak být neustále v pozoru. Je také škoda, že nefunguje ve vyšších rychlostech. Zejména na dálnici. Tam by byl hodně užitečný.
Když maličkosti dávají smysl
Pokud máte rádi technologické vychytávky, jejichž využití má opravdu smysl, pak se vám jistě bude líbit otevírání kufru pouhým „kopnutím“ pod nárazník. To umí kdejaké auto. Chválíme ale, že kufr jde takto nejenom otevřít, ale i zavřít, což v případě blátivých časů a vytahování nákupu z kufru rozhodně dává smysl. Že nad věcmi u Volva někdo přemýšlel svědčí i fakt, že ke své XC90 můžete dostat také outdoorovou variantu klíčku. Jde o skvělý doplněk jinak designově velmi povedeného klíčku zabaleného do kůže, díky kterému se nemusíte bát jít plavat, omylem ho hodit do sněhu a podobně. Výbornou myšlenkou je při opuštění vozidla udělat ze schránky před spolujezdcem dočasný sejf. Ukryjete si zde věci a skrze centrální obrazovku nastavíte čtyřmístný kód, který poté použijete při otevření. Potenciálního zloděje to minimálně zdrží či odradí.
Máme se na co těšit?
Také budoucnost, na které Volvo pracuje, bude jistě velmi zajímavá. Zmínit můžeme například systém, kde vy budete vybírat oblíbeného dealera, jenž se o vaše auto výborně postaral. Naopak tomu, kdo vám nevyhovoval, dáte negativní hodnocení a váš chytrý vůz, až se bude objednávat na servisní prohlídku, si daného dealera nezvolí. Budoucnost? Možná ne tak vzdálená jak si myslíme.
Volvo XC90 má krásný design, výborně jezdí a interiér vás pohltí minimalismem a luxusem. Celý vůz je propletený elektronikou, která se jednak stará o vaše bezpečí a dále nabízí výborný komfort uživatelského rozhraní. Konkurence dostává tvrdý úder od vozu, který má v předních světlometech Thórovo kladivo. Systém Sensus Connect se dle nás jasně řadí na stupně vítězů. Je rychlý, designově výborně udělaný, nabízí příjemné ovládání i funkce a do budoucna se můžeme těšit na další rozšiřování. Už teď tak můžeme říci, že i když je XC90 prvním Volvem s tímto novým systémem, mají se další auta od této švédské značky na co těšit. První na řadě je luxusní limuzína S90.
sice ten tablet na fotkach vyzera dobre (pokial to clovek nepouziva),no v aute ktore si zakladalo na bezpecnosti je to neskutocny ergonomicky preslap.