Srovnávací test: Google Android Auto vs. Apple CarPlay

31

Do nejnovějších aut si postupně razí cestu dvě konkurenční možnosti spojení mobilního telefonu s autem a zobrazení základních aplikací na velkém displeji multimediálního systému v autě : Android Auto od Googlu a CarPlay od Applu. Každý z výrobců na to jde úplně jinak a dnes si oba systémy porovnáme. Který je v současnosti lepší?

Android Auto

Společnosti Google a Apple své systémy pro propojení telefonů s multimediálním systémem představily už před několika lety. Jak už to ale v automobilovém průmyslu bývá, novinky se zde uvádějí v život pomaleji než v mobilní branži, a tak jsme se až v letošním roce dočkali trochu většího počtu aut , které tento systém podporují.

Android Auto a Apple CarPlay znamenají výraznou změnu dosavadní strategie automobilek a propojení aut a telefonů. Telefony si běžně můžeme propojit přes Bluetooth, provádět hovory a poslouchat hudbu, případně slouží jako zdroj internetu pro některé chytré aplikace vestavěné do multimediálního systému auta. A zde nastává problém. Aplikace v autě jsou často omezené, pomalé a nepohodlné na používání. Proč to tedy neudělat jinak? Android Auto a Apple CarPlay znamenají propojení vašeho telefonu se systémem auta a zobrazení vašich aplikací a dat přímo z telefonu. S výrazně rychlejším a pohodlnějším ovládáním, známou grafikou a lepšími funkcemi.

Android Auto vs. Apple CarPlay

Stejně jako přímo v telefonech, i u těchto systémů mají Google i Apple odlišnou filozofii. Oba systémy jsme vyzkoušeli v nejnovějším Fordu Mondeo, které rovněž naskočilo na novou vlnu. Ve svém systému nemá žádné internetové funkce navíc, spoléhá kompletně na telefon připojený skrze Android Auto nebo Apple CarPlay. Android Auto jsme zkoušeli se Samsungem Galaxy S7, Apple CarPlay pak s iPhonem 6. Android Auto zatím není dostupné oficiálně ke stažení pro české účty v Google Play.

Na základní rozdíl narazíme hned při připojení telefonu. U obou můžeme použít USB kabel, Apple nově zvládá i bezdrátové propojení, jehož aktivace a ovládání je velmi jednoduché. Zatím ho však podporuje málo aut a spíše zůstanete u kabelu, i kvůli nabíjení.

Ford Mondeo
Oba systémy jsme testovali v novém Fordu Mondeo

Uživatelské prostředí a ovládání: jiné světy

Při připojení telefonu se obrazovka multimediálního systému auta sama okamžitě přepne na Android Auto nebo Apple CarPlay. A od teď vládne váš telefon. A vláda je to velmi rozdílná. Google u Android Auto sází na domovské obrazovce opět na své klasické „karty“, jaké známe z Google Now. Přehledně se zde zobrazuje počasí, stav hudebního přehrávače, spuštěných podporovaných aplikací nebo záložka navigace. Bohužel třeba na počasí nelze kliknout a vidíte jen velmi základní informace. Stejně tak zde chybí další užitečné informace – třeba čas příští schůzky v kalendáři či úkoly. Google ale chtěl zřejmě udržet množství informací, kterými bombarduje řidiče, na minimu. Už zde ale máme prvních pár věcí, které řidič musí řešit zbytečným díváním se do malého displeje mobilu místo toho, aby je rychle dostal na velkém displeji. Škoda.

Android Auto
Prostředí Android Auto je založeno na kartách a známém Material Designu

Ovládání je maximálně jednoduché. Aplikace spouštíte buď z karet nebo skrze malé ikonky na samém spodním okraji aplikace. Zpět na hlavní obrazovku se pak lze dostat klepnutím na střední tlačítko na spodním panelu. Logické a jednoduché.

Apple na to jde jednodušeji. Po připojení telefonu zobrazí hlavní menu v podobě klasických iOS ikonek a v levé části se maximálně zobrazí ikonka navigace pro rychlé přepnutí do ní. A návrat na domovskou obrazovku? To řeší zobrazením domovského tlačítka, které známe z iPhonů nebo iPadů.

Apple CarPlay
Prostředí CarPlay vévodí ikonky i home button známé z iOS

Oba systémy mají velmi přehledné prostředí, které běží rychle, je logické a jednoduché na používání. Ostatně to je účel. Apple i Google jdou na prostředí jinak, ale výsledek je velmi dobrý. Android pouze mírně zaostává v plynulosti a spolehlivosti, není bohužel výjimkou pád celého systému Android Auto, což vyžaduje znovupřipojení telefonu kabelem. To by se ale mělo s updaty zlepšovat. V této kategorii si tedy oba systémy odnášejí po jednom bodu.

Android Auto 1:1 Apple CarPlay

Lze současně mobil používat?

Důležitou otázkou je, co se stane s mobilem, když ho připojíte k palubnímu systému. A na rovinu, tady Apple těžce ztrácí a má velké rezervy. Pokud si na palubním systému spustíte mapy, zobrazí se mapy i na telefonu. Pokud je v telefonu zavřete, zavřou se i na palubním systému. Pokud na telefonu spustíte aplikaci, která se na palubním systému nemůže zobrazit, protože není podporovaná, ukáže se na palubním systému jen hlavní menu. iPhone tak v podstatě jen zrcadlí svoje prostředí v jiném rozložení na velký displej palubního systému, nic víc. A to značně omezuje. iPhone tedy po připojení CarPlay lze běžně používat, ale musíte počítat s tím, že vše, co na něm děláte, bude ovlivňovat dění na obrazovce palubního systému.

Apple CarPlay
iPhone nemůžete při připojení CarPlay používat, jinak se vám zruší zobrazení na displeji automobilu

Android má toto vyřešeno mnohem lépe. Po připojení se na telefonu zobrazí pouze velké logo Android Auto, nabídkou multitaskingu se lze ale dostat do jakékoliv jiné běžící aplikace bez toho, aby to ovlivnilo obraz na palubním systému. Dokonce se lze dostat i na domovskou obrazovku, i když ne vždy a občas telefon při stisku domovského tlačítka zobrazí jen logo Android Auto.

Android Auto
Pokémoni a navigace zároveň? Pro Android Auto žádný problém

V této disciplíně tedy jednoznačně vyhrává Android. Ne proto, že by snad řidič pořád potřeboval ovládat mobil, ale že tak může činit třeba spolujezdec nebo i řidič v zácpě bez toho, aby to ovlivňovalo dění na displeji palubního systému.

Android Auto 2:1 Apple CarPlay

Mapy: Apple za Googlem zaostává

Nejpádnějším důvodem, proč v současnosti připojit mobil k autu, je navigace. Ty vestavěné často nemají aktuální mapové podklady a tak obsáhlou databázi zájmových bodů a hlavně, postrádají aktuální dopravní informace, protože často chybí připojení k internetu. A pokud ho mají, nejsou informace tak kvalitní jako ty přímo v mobilu.

S Android Auto dostanete do svého auta velmi kvalitní Google Mapy. Dopravní informace, obrovská databáze bodů zájmů, špičkové vyhledávání a hlasová navigace v češtině. Vše tu je, jen ve zjednodušené podobě. Cíl můžete zadat na klávesnici i hlasově. Android už velmi dlouho rozpoznává i češtinu a diktování českých názvů ulic nebo bodů je tak hračkou. Stačí zmáčknout tlačítko hlasového ovládání na volantu a máte hotovo. Z menu na levé straně lze rychle zvolit i poslední používané cíle nebo základní zájmové body.

Navigace Google Mapy je špičková, funguje i off-line, i když ne vždy spolehlivě

Android Auto vám na základní obrazovce v kartách také inteligentně nabízí místa vašich nejbližších schůzek, na které si myslí, že jedete. Díky tomu často nemusíte vůbec nic zadávat. Jen ťuknete a jedete.

Velmi chválím hlasovou navigaci, která vám přesně řekne i stav dopravy, čas dojezdu a v případě změny dopravní situace vás o tom informuje a přehledně na displeji nabídne možnost jiné trasy, kterou může zvolit i bez vašeho zásahu. Perfektní je také rychlé vyhledání bodů zájmů podél trasy. Jste už dlouho na cestě a chcete se najíst či natankovat? Stačí dva kliky a Android Auto hned zobrazí nejvhodnější body zájmu včetně doby zdržení.

Díky off-line funkci Google Map lze navigaci používat i off-line, nutno si však vybrané oblasti stáhnout dopředu do telefonu, a to trochu nešikovně formou ručního vyznačování čtverců na mapě. Bohužel off-line režim nefungoval vždy dobře. Při testování v USA někdy mapy nenalezly trasu, i když jsem se nacházel v off-line oblasti. Jednou dokonce vypočítaly trasu o 2 hodiny delší než konkurenční HERE a až při znovudosažení signálu se trasa přepočítala a zkrátila o 2 hodiny. Ve většině případů fungovala off-line navigace spolehlivě, toto jsou ale případy, které nepotěší.

Apple Mapy jsou v mnoha ohledech horší než Google Mapy. Ty ale na iPhonu používat v CarPlay nemůžete.

V případě Apple Map mohu verdikt vynést rovnou – stále hrají druhé housle a je vidět, že Apple v mapovém businessu působí výrazně kratší dobu než ostatní. Oproti Google Mapám jim chybí celá řada věcí. Horší je databáze bodů zájmů, dopravní informace a výběr tras při zácpách, zcela chybí off-line režim a narážíme zde také na absenci češtiny v Siri . České názvy ulic nebo bodů musíte vyťukávat vždy na klávesnici, což není dvakrát pohodlné. Zarazí i překrývající se ovládací prvky v záhlaví, což pro Apple není typické. Chybí i tak samozřejmá věc, jako je přibližování mapy gestem pinch-to-zoom, musíte se vždy trefovat do malých tlačítek na displeji. O častých chybách v popiscích ani nemá smysl mluvit, třeba velká a malá písmena Apple Mapy vůbec neřeší a v tomto jsou velmi často chyby.

Pokud by vám v nějakém případě Google Mapy nebo Apple Mapy nevyhovovaly, máte smůlu. Žádná další mapová aplikace není v systémech podporována. U Google Map to tak nevadí, jsou kvalitním řešením, u Apple Map je problém větší a při cestování s nimi často narazíte na jejich limity. V této disciplíně tedy jasně vyhrává Google se svým Android Auto.

Android Auto 3:1 Apple CarPlay

Diskuze ke článku
Ondřej
Nechci být za rejpala, ale nejsem si jist, k čemu je taková videorecenze dobrá. Pultzner je znám tím, že pořád jen zmatečně kliká sem a tam, divák absolutně nemá šanci poznat uživatelské rozhraní a jeho uživatelské rozdíly. Opět nezklamal a z konečně dobrého nového zajímavého námětu je velké kulové. Nezbývá, než se těšit na to, až mu zase někdo dá do ruky nějakou vlajkovou loď, kde bude tradičně co nejzběsileji swajpovat zleva doprava a stahovat roletku. Informační hodnota prd, ale třeba to natočí Prokop, tak to bude aspoň hezky vypadat.
Nyk
Zajímalo by mě jaký je rozdíl mezi tímto a třeba MirrorLinkem.
Pepik
Android auto se dá koupit do ostatních aut jako dotyková obrazovka s rádiem atd. Jak je to s verzí androidu, kompatibilitou? Dá se koupit něco z Číny a pak tam jsou aktualizace od Googlu, nebo to je také na výrobcích zařízení?
otázky k článku
1. Má takový systém Blackberry, Microsoft, a ostatní nebo jenom Google a Apple?
2. Lze na každém vozu podporujíci touto technologii propojit Android nebo iOStelefon nebo některé značky vozů podporují jen jeden ze systému?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze