Volvo je známé svou komfortní a bezpečnostní výbavou, v poslední době ale velmi rychle postupuje vpřed i co se týče multimédií a propojení s telefonem a snaží se novinky zavádět co možná nejrychleji. Dalším přelomem bude model XC90, který na český trh dorazí v příštím roce. Tam se dočkáme opravdu velkého na výšku orientovaného displeje, který bude doslova centrem dění ve voze. Současná verze systému je však velmi schopným předskokanem. Co tedy umí?
Po nastoupení na vás dýchne kombinace kvalitního interiéru s mnoha ovládacími prvky a zároveň nádechem budoucnosti. Například přístrojová kaplička před řidičem je vyplněna místo klasických ručičkových přístrojů velkým displejem, na kterém se zobrazují jízdní, navigační i doplňkové údaje, což vypadá neuvěřitelně dobře. Je možno si měnit barvu a celkové rozložení přístrojů podle toho, zda kladete důraz na eco jízdu nebo jste naopak sportovní jezdec.
Do této části se ale mnoho informací z multimediálního systému nedostává, aby řidič nebyl zbytečně zahlcen informacemi. Zobrazují se zde navigační pokyny, jinak se ale vše týká informací o jízdě.
Auta a mobily: Volvo Sensus
Spousta tlačítek a jemný displej
Volvo jde dlouhodobě proti trendu odlehčování interiérů a je známé velkým množstvím tlačítek na středovém panelu a zde to není jiné. Snad každá funkce má své vlastní tlačítko a zpočátku budete dlouho tápat, které je to správné, protože všechna tlačítka vypadají více méně stejně. Ty, co neradi loví hluboko v menu, tento přístup potěší, minimalisty naopak. V příštím roce se ale s příchodem modelu XC 90 změní i toto, tlačítka totiž budou nahrazeny dotykovým displejem.
To hlavní, co nás bude zajímat, je nedotykový 7palcový displej systému Sensus. Ten se ovládá pomocí kruhového ovladače na středním panelu nebo pomocí tlačítek na volantu. Pokud potřebujete zadat text, vyťukáváte písmenka na středovém panelu (ano, další tlačítka) jako když jste psali SMSky na tlačítkových telefonech. Je to sice pomalejší, než kdyby byl displej dotykový a vše jste zadávali přes QWERTY klávesnici, ale naopak rychlejší, než písmenka volit pomocí otočného ovladače, jako v Mercedesu nebo BMW. To ale můžete ve Volvu dělat také, pokud chcete. Při zadávání textu tímto způsobem se zobrazí kruh s písmeny, které postupně vybíráte. Hodí se to hlavně když chcete zadat text za jízdy, i když to obecně není dobrý nápad.
Samotný displej je na dnešní poměry už poměrně malý a utopený, je ale hezky jemný, má velmi kvalitní barvy a je dobře čitelný za jakýchkoliv podmínek, dobře funguje i automatická regulace jasu. Grafika systému je rovněž povedená. Vše je elegantní, jasné a srozumitelné a Volvo si dalo na přehlednosti i vzhledu záležet. Systém je také rychlý a nenechá vás zbytečně čekat, což je důležité, neodvádí tak vaši pozornost. Škoda, že displej není dotykový, někdy je totiž zdaleka nejrychlejší ťuknout na položku na displeji a nemuset ji vybírat.
Připojte iOS, Android i Windows Phone
Příplatkový systém Sensus Connect s prémiovým zvukem zahrnuje také vnitřní harddisk pro zkopírování vaší hudební knihovny ze zařízení připojeného přes USB port, který se nachází pod loketní opěrkou. Je to rychlé a bezproblémové, kopírovat ale můžete jen hudbu, s obrázky si systém neporadí, pokud byste si je tedy náhodou chtěli pouštět.
Kabelem můžete připojit také zařízení s iOS a ovládat jej plnohodnotně skrze dedikované menu v systému, které se jmenuje jednoduše iPod. Skrze to ovládáte všechna iOS zařízení a můžete tak pohodlně připojit třeba i iPad. Volvo si poradí také s připojeným Androidem nebo Windows Phone v režimu MTP, kdy můžete v systému pohodlně procházet i složky nebo hudbu podle interpretů.
Nejpohodlnější je ale samozřejmě připojení přes Bluetooth, které je rychlé a snadné, spárování probíhá bez problému. Také znovupřipojení po nastoupení a nastartování je následně spolehlivé a okamžité. Stačí nastoupit a rozezní se vaše hudba z telefonu, kterou jste naposledy poslouchali. Přehrávání hudby přes Bluetooth je rovněž bezproblémové, pochválit musím i rychlé přeskakování skladeb, což zdaleka nebývá standardem a často se musí na přeskočení skladby dlouho čekat.
Po spárování se z telefonu stáhnout také kontakty, abyste je posléze mohli rychle na displeji procházet a provádět hovory. Volání je taktéž velmi pohodlné a intuitivní, vyzdvihnout musím kvalitní mikrofony i reproduktory Harmann Kardon, zvuk je v obou případech velmi čistý. V případě připojeného Android telefonu je možno ovládat i SMS zprávy. Škoda jen, že není k dispozici hlasové ovládání v češtině, ostatně pokud máte nastavenu češtinu jako jazyk systému, je hlasové ovládání zcela vypnuté a tím pádem není dostupné ani předčítání. Pokud ale vládnete angličtinou, stačí přepnout a rázem je vše snazší.
Systém Volvo Sensus zatím v České republice nemá integrovaný slot pro SIM kartu a k připojování na internet tak využívá internet z připojeného telefonu přes Bluetooth. Je to spolehlivé, ale samozřejmě si musíte hlídat spotřebu dat. Volvo ale má i Wi-Fi, takže pokud parkujete v dosahu bezdrátové sítě, můžete si data ušetřit, třeba na čerpací stanici v zahraničí.
Zásobárna chytrých aplikací
S internetem se vám otevírají v systému nové možnosti. Aplikací má totiž Volvo v zásobě neobvykle velké množství. Tak zaprvé je tu webový prohlížeč, ve kterém si ze záložek nebo přímo vyťukáním adresy zobrazíte oblíbené stránky když automobil stojí, za jízdy surfovat nemůžete. Vzhledem k absenci dotykového displeje je pohyb po stránkách zdlouhavý a i načítání je dost pomalé, jako nouzovka to ale postačí. Zajímavostí je, že jakožto systém se v automobilu Windows 2000 a prohlížečem je Opera.
Z aplikací můžeme jmenovat on-line zobrazení počasí, vyhledání informací o daném místě a atrakcích z okolí pomocí Wikipedie nebo Yelpu, nechybí ani on-line streaming vaší hudby, podcastů nebo audioknih z aplikací Stitcher, Storytel nebo rádia TuneIn a Rdio. Stačí se přihlásit vaším účtem a vaše sbírka se rázem line z kvalitní audiosoustavy Volva. Švédové pak pro navigaci a ekosystém kolem ní používají Here mapy od Nokie. Ať už je to vyhledávání nejbližší čerpací stanice, restaurace nebo parkoviště v okolí, vždy v tom má prsty Nokia. A nutno říci, že to funguje velmi dobře, u bodů zájmu si můžete najít i telefon a hned ze systému zavolat nebo se nechat k cíli odnavigovat. Z Here map na počítači si můžete dokonce v pohodlí domova najít místo a poslat si jej přímo do automobilu, takže když usednete za volant, odpadá zdlouhavé vyťukávání adresy, které je zrovna u Volva zbytečně zdlouhavé a pomalé.
A nakonec perlička. Volvo má vestavěnou aplikaci Glympse pro on-line sdílení polohy. Přímo z auta můžete odeslat SMS s odkazem na sledování vaší polohy a nastavit délku, po kterou vás může daný člověk sledovat. Přesně tak například ví, jak daleko od něj jste a za jak dlouho k němu dorazíte a kde posléze přesně čekáte, co se hodí zejména pokud máte někoho někde vyzvednout.
Už za rok bude internet přímo v autě
V příštím roce navíc Volvo i v České republice začne nabízet integrovaný systém Volvo OnCall, který zahrnuje slot na SIM kartu s připojením na internet přímo v autě. Pomocí mobilní aplikace pro Android, iOS a Windows Phone pak budete moci dálkově kontrolovat stav vašeho vozidla, zamknutí nebo odemknutí dveří, sledovat spotřebu paliva, vést knihu jízd, vyhledat vozidlo, odeslat adresu do navigačního systému a zahřát motor i kabinu. V případě nehody systém automaticky kontaktuje záchranáře a pokud se vám někdo snaží do automobilu vloupat, auto vás na to skrze mobilní aplikaci upozorní.
Systém Volvo Sensus se opravdu povedl. Nevýhodou je sice malý nedotykový displej, jinak ale panují jen pozitiva, ať už je to přehledná a hezká grafika, dobré ovládání nebo mnoho chytrých funkcí a aplikací. Vše ale hlavně velmi dobře a spolehlivě pracuje dohromady a systém je radost používat. A v příštím roce se díky mobilní aplikaci funkce ještě rozšíří, dočkáme se i zrcadlení displeje telefonu do systému a Volvo se poté zařadí do elitního klubu v tomto směru nejlépe vybavených automobilek. Už nyní ale poskytuje vysoký nadstandard a patří k tomu nejlepšímu na trhu.
Nelíbí se mi dnešní styl, kdy je všechno komplikované, přeplácané zbytečnými funkcemi a na člověka se odevšud valí hromada informací, které ani nepotřebuje. A to říkám jako čerstvý dvacátník, ne nějaký zaprděný důchodce.
Bude recenze Lenovo VIBE Z2 Pro ? Případně nevíte kde by se dala najít?