Auta a mobily: Recenze Volkswagen Car-Net - slibný začátek

12

V našem novém seriálu si budeme postupně představovat multimediální systémy jednotlivých automobilek, a co dokáží ve spojení s mobilním telefonem a další mobilní elektronikou, případně co umí rovnou díky vložené SIM kartě. První na řadě je řešení Car-Net od Volkswagenu, které jsme otestovali modelu Golf GTI Performance.

Automobily jsou totiž chytřejší než kdy dříve. Je v nich internet, mnoho displejů a jsou prošpikované moderními technologiemi. V poslední době si čím dál tím více rozumí i s mobily, přitom málokdo při koupi automobilu ví, co vlastně konkrétně jaký systém dokáže a zda má cenu si za něj připlatit. V našem novém seriálu si budeme postupně představovat multimediální systémy jednotlivých automobilek, a zejména co dokáží ve spojení s mobilním telefonem a další mobilní elektronikou, případně co umí rovnou díky vložené SIM kartě. Ať už je to jen přehrávání hudby a telefonování nebo umí i sociální sítě, prohlížet internet, stahovat internetové mapy nebo spolupracovat s mobilní aplikací v mobilním telefonu, otestujeme vše.

Volskwagen Car-Net

První na řadě je řešení Car-net od Volkswagenu, který my konkrétně máme v tomto krásném VW Golf GTI Performance s 230 koňmi pod kapotou. To je ale všechno, co se o autě dozvíte, pojďme se podívat na systém.

Velký displej, špatné místo

Hlavním oknem do systému je příplatková Navigace Discover Pro, skrze kterou ovládáte veškeré multimediální i telefonní funkce. Obsahuje 8palcový barevný dotykový displej s kvalitním rozlišením, skrze který se vše ovládá a doplňuje jej několik hardwarových tlačítek, kterými se lze dostat rychle dostat k jednotlivým režimům. Displej má matnou povrchovou úpravu a díky tomu se neleskne. Samotné umístění displeje je ale u většiny Volkswagenů nepraktické, protože je umístěn příliš dole, a to samé platí i zde v Golfu. Řidič tak musí příliš klesnout očima a spustit je tak z vozovky. Mnoho konkurenčních automobilek už dává displej výše, kde je mnohem lépe na očích a při sledování displeje máte stále v periferním vidění ubíhající silnici před vámi, zde bohužel nikoliv.

Auta a mobily: Volkswagen Car-Net – videopohled

Celý systém nabídne dále i skrytou špičkovou výbavu a veškerou potřebnou konektivitu čítající 2 sloty na SD karty, USB port i 60GB harddisk, kam si zkopírujete svou hudební knihovnu. Porty jsou přístupné v přihrádce spolujezdce. I když by bylo určitě pohodlnější je mít více po ruce, nebudete je až na jednu výjimku asi využívat příliš často a umístění tak ve finále nevadí. USB port pro připojení flashky by se ale hodil blíže k řidiči.

Displej se povedl, škoda že je tak nízko

Systému samozřejmě nechybí hlasové ovládání, a to v češtině, k dispozici je také režim Bluetooth handsfree, díky kterému můžete připojit telefon a telefonovat skrze reproduktory a mikrofony automobily.

Hbitý, hezký, spolehlivý

Pochvalu si ale Volkswagen zaslouží za grafiku systému, která je elegantní a srozumitelná. Také animace jsou rychlé, stejně tak celé ovládání systému, což je hodně důležité. Reakce na dotyk jsou přesné a rychlé, potěší navíc, že když se s prstem přiblížíte na několik centimetrů k displeji, ovládací prvky se objeví nebo zvětší, po chvilce ale zmizí a nezabírají prostor na displeji. To funguje velmi spolehlivě a intuitivně. Pohodlné je také psaní na displeji, k dispozici je buď nepraktické rozestavení kláves podle abecedy nebo klasické QWERTZ.

Připojení telefonu přes Bluetooth je snadné, grafika systému povedená

Ve spojení s mobilním telefonem, se kterým se lze velmi snadno spárovat přes Bluetooth, nabídne systém klasiku, kterou nalezneme v mnoha automobilech. Asi nejpoužívanější je přehrávání hudby přes Bluetooth. Přehrávání můžete ovládat na displeji, kde se zobrazuje i obrázek alba, případně poslouží praktické a pohodlné ovládání na volantu. Název skladby a album se zobrazuje také na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem, oba displeje jsou totiž připojené k jedné hlavní jednotce, což zdaleka není u některých konkurenčních automobilek samozřejmostí.

V případě ovládání hudby musíte v telefonu zvolit konkrétní album či interpreta a poté se již přehrávají automaticky jednotlivé skladby za sebou. Nelze ale vybrat konkrétní skladbu, vždy jen předchozí, další, stejně tak není možné skrz systém najít konkrétní album nebo interpreta, toho si musíte vždy najít v mobilu.

Volání i psaní SMS zpráv je snadné

SIM přímo v automobilu

Ta pravá síla systému spočívá v integrovaném slotu na SIM kartu, který se nachází v přihrádce u spolujezdce. Tam vložíte klasickou SIMku s datovým paušálem a poté už se dějí věci. Díky tomu můžete například stahovat Google Earth mapy nebo využívat Street View, to pokud byste nechtěli se dívat z okénka, ale přesto by vás zajímalo, jak to venku vypadá. Ovládání je pohodlné a v rámci možností i svižné, i když samozřejmě rychlosti prohlížení map nebo Street View na mobilu systém v automobilu zdaleka nedosahuje.

Stačí vložit SIM kartu a můžete používat Google Earth nebo Street View

Líbila se mi možnost vyhledávat v obrovském množství bodů zájmu Googlu. Stačí zadat název restaurace či obchodu a automobil vás hned nasměřuje k cíli. Hodí se také možnost stahovat dopravní informace z internetu a z auta se může stát také pojízdný Wi-Fi hotspot. A pokud dodám, že veškeré funkce lze snadno a spolehlivě ovládat hlasově i v češtině, nevypadá systém vůbec špatně.

Volání s kulisou 230 koní

Další funkce spolupracující s vestavěnou SIM kartou souvisí s telefonováním. Systém si z vašeho telefonu stáhne kontakty i s fotografiemi, uloží do vnitřní paměti a přímo přes displej pak můžete kontakty uložené v telefonu vytáčet. Kvalita hovoru je dobrá, handsfree má kvalitní mikrofon a hlas je zřetelný a reálný, jen je hodně slyšet zvuk motoru, obzvláště u takto výkonného auta. Když trochu sešlápnete plyn, druhá strana si nedobrovolně spíše vychutnává koncert 230 koní než váš hlas.

Výborné je hlasové vytáčení v češtině, u kterého syntetizér ještě vždy vaši volbu přečte pro potvrzení a stejně jako další funkce systému lze i vytáčení provádět v podstatě bez dívání se na displej. Pokud máte vloženou SIM kartu, probíhá volání vždy z ní, přepnutí na mobilní telefon bohužel není možné, což je omezující. Pokud SIMku vloženou nemáte, slouží systém jako Bluetooth handsfree a pro volání se používá SIMka, která je v připojeném telefonu. Ze systému lze posílat i SMSky, které lze hlasově i psát.

Slibný začátek

Systém je celkově na ovládání velmi přívětivý, funkčně spadá do dnešního standardu, ze kterého se vymyká pouze integrovanou SIM kartou, díky které lze prohlížet Google Mapy nebo Street View. Ocenit musím také přehlednou grafiku systému, který je rychlý a intuitivní. Nevýhodou je neprakticky nízké umístění displeje.

Volkswagen Car-Net

Do budoucna se funkcionalita systému CarNet hodně rozšíří. K dispozici budou stejné funkce, jaké má nyní Volskwagen e Up!, například vzdálená kontrola zamknutí auta, nalezení auta na mapě a velmi blízko je také možnost odesílat konkrétní cíl trasy z Google Map přímo do auta, což je věc, kterou umí i koncernové Audi nebo jiné značky.

I v této oblasti tak Volskwagen nespí a už v tomto roce se tak můžeme těšit na zajímavá vylepšení systému CarNet ve spojení s mobilním telefonem a vestavěnou SIM kartou. Zatím jde o slibný začátek.