Vymažeme všechna tlačítka
Peugeot se u svých nových modelů snaží minimalizovat množství ovládacích prvků a v případě nové řady 308 na to jde opravdu radikálně a doslova vymazal většinu tlačítek a ovladačů, na které jsme na středovém panelu zvyklí přesně tak, jak to hlásá ve své reklamě. Interiér je tak čistší a ovládání mnoha funkcí probíhá výhradně přes dotykový displej, a to například včetně klimatizace. Peugeot tomu říká i-Cockpit a povedený koncept dostal v roce 2013 cenu za nejkrásnější automobilový interiér. A my musíme souhlasit, 308čka se zevnitř díky čistým liniím opravdu povedla. Stejný nebo podobný systém používá Peugeot také v modelech 508 a 208, tam však s „mazáním“ nejde tak daleko a pod displejem najdeme i klasické ovládací prvky.
Samotný displej je u 308čky velmi důležitý. Jeho umístění je ideálně vysoko, díky 9,7palcové úhlopříčce je také dostatečně velký. Zamrzí ale rezistivní technologie, která je sice v tomto případě poměrně citlivá, stále ale musíte na virtuální tlačítko poctivě klepnout a nestačí pouze lehký dotyk. Potěší ale solidní rozlišení, živé barvy a dobrá viditelnost i když na něj přímo dopadá slunce, což usnadňuje matný povrch, který se ani příliš nešpiní.
Auta a mobily: Peugeot – videopohled
Kolem jsou rozmístěna kapacitní tlačítka, která vás přenesou do kýžené sekce systému, ať už je to ovládání klimatizace, multimédií, parkování nebo navigace. Celková grafika systému je přizpůsobena pohodlnému ovládání dotykem, takže jsou tlačítka často hodně velká. Díky tomu systém neodvádí příliš pozornost od řízení. Některé prvky ale nejsou intuitivní a chvilku potrvá, než se se systémem sžijete. Po týdenním používání ale v podstatě s ničím nebudete mít problém, jen klávesnice s písmeny seřazenými podle abecedy je za trest, mnohem lepší by byla klasická QWERTY. Pochválit musím rychlost systému, jehož odezvy jsou ve většině případů solidně rychlé.
Fotky i hudbu si zkopírujete do vnitřní paměti
Systém je plně počeštěný, bohužel ale nespolupracuje s malým displejem v přístrojové kapličce, který zobrazuje informace jen anglicky. Vše se ale snaží vynahradit konektivitou a výbavou. K dispozici je 7GB úložiště pro vaše fotografie nebo hudbu, kterou poté lze pohodlně podle složek či interpretů prohlížet. Soubory můžete kopírovat ze zařízení připojených přes USB port. Ty má auto dokonce dva, jeden pod středovou konzolí, druhý ve schránce spolujezdce. Peugeot ale bohužel zvládá jen Mass Storage protokol, nikoliv MTP, takže přes USB většinu telefonů nepřipojíte. S Applem se ale domluví a hudbu si tak můžete pouštět třeba z iPadu. Všechna připojená Apple zařízení se budou identifikovat jako iPod, k dispozici je v případě přehrávání hudby i přenášení obrázků alb a jejich rychlý výběr. Jinak je k dispozici audio vstup a samozřejmě Bluetooth.
Spárování přes Bluetooth je jednoduché a v mžiku pak můžete poslouchat své skladby bezdrátově z jakékoliv aplikace z mobilu. K dispozici je přeskočení na další nebo předchozí skladbu, to však trvá déle, než u jiných automobilek. Samozřejmostí je také stažení vašich kontaktů do systému a možnost telefonování a využití systému jako hlasitého handsfree, to však lze prakticky zakázat. To se hodí v případě, že chcete používat například vlastní Bluetooth sluchátko.
Vytáčení čísel, telefonování i přijímání hovorů je rychlé a spolehlivé, vhod přijde i k tomu určené tlačítko na volantu. V případě hovoru se vám na displeji ukáže jméno i telefonní číslo, vyzváněcí tón si můžete zvolit. Na volantu lze ovládat i hlasitost a přeskakovat pomocí rolleru na další nebo předchozí skladbu. Trochu krkolomný a ne příliš rychlý je telefonní seznam, ve kterém se objevují i položky, kterým automobil nerozumí. Adresy, které máte u kontaktů uložené, by měly být rovnou využitelné jako cíl pro navigaci, ale ne vždy zadanou adresu systém rozpozná. Je nutno je mít vyplněné opravdu poctivě a pečlivě.
Systém umí také přes Bluetooth využít připojení k internetu z telefonu, to nám však na různých telefonech s různými systémy Windows Phone i Android fungovalo pouze jednou a poté se daný Bluetooth profil už nedařilo nijak připojit. Pokud se ale spojení podaří, je k dispozici internetový prohlížeč s možností zadat adresu nebo vyvolání oblíbených položek. Prohlížení stránek je poměrně pomalé, na což jsme ostatně u automobilů zvyklí, jako nouzové řešení to ale poslouží dobře. Prohlížet si můžete dokonce i fotografie, a to buď z vestavěného harddisku nebo připojené flashky a ty, které se vám líbí, si můžete rovnou přenést do vestavěné paměti.
Peugeot přidal i praktické miniaplikace jako kalkulačka nebo kalendář. Škoda, že se kalendář nesynchronizuje s tím ve vašem telefonu, to by pak získal systém nový rozměr. K dispozici jsou i on-line aplikace, jako zlaté stránky, předpověď počasí a další, ty však bohužel nejsou v České republice dostupné. Abyste je mohli využít, musíte vložit speciální USB klíč, na kterém jsou aplikace nahrané. Proto ty dva USB porty.
V další generaci systému, kterou budeme moci vyzkoušet v modelu 108, se můžeme těšit na mnohem větší zapojení on-line služeb a inovovanou grafiku a také funkce pro zrcadlení displeje telefonu. I v současné verzi je ale v daném cenovém segmentu systém povedený a obsahuje mnoho funkcí pro pohodlné přehrávání multimédií z různých zdrojů.
Bohatě by do auta podle mě stačilo něco takového s vhodně umísteným dockem na iPad mini nebo jiný malý tablet uprostřed a ne ta myší kina za desítky tisíc, co výrobci dnes cpou do aut.
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201205/1986-ac-autokraft-mk-2_600x0w.jpg