Nový mini Peugeot působí hravě, a to jak zvenku, kde upoutá například příplatkovou stahovací střechou, tak zevnitř. V jednoduchém interiéru vás ihned upoutá velký středový panel, který vypadá trochu jako obličej nějakého robota, kterému dominuje rozměrný 7" dotykový displej. Na rozdíl od modelu 308 s i-cockpitem, který jsme testovali v létě, se ale skrze něj neovládá všechno včetně klimatizace, která má zde svůj samostatný panel. Také systém je jiný, a to úplně. Důvod je snadný – pro Peugeot jej dodává jiný výrobce, konkrétně Pioneer. Zcela stejný systém pak naleznete také v Citroenu C1 a nové Toyotě Aygo.
Dotyk od A do Z
Systém se ovládá úplně celý dotykem, vpravo od displeje jsou pouze dvě kolečka pro vypnutí displeje a regulaci hlasitosti. A nutno uznat, že pro dotyk je uzpůsobeno vše dobře. Od barevného a hravého hlavního menu, přes jednotlivé nabídky a funkce. Všude jsou velká tlačítka a názorná grafika, která vám například barvou napoví, zda jste v sekci kontaktů nebo třeba v přehrávání hudby, což je velmi praktické. I když displej není kapacitní, ovládání je jisté a pohodlné. Systém je i rychlý a nenechá vás na nic zbytečně dlouho čekat. Displej ale není příliš chráněn před sluncem a pokud na něj zasvítí z úhlu, nevidíte na něm téměř nic.
Auta a mobily: Peugeot 108 – videopohled
Základem je vždy hudba a nejinak tomu je i zde. Kromě klasického rádia si díky USB vstupu, který je velmi pohodlně umístěn hned na hlavním panelu dole, můžete pouštět i hudbu uloženou na flashce či v mobilním telefonu. K dispozici je i audio vstup a nejpohodlnější variantou je pak samozřejmě bezdrátové připojení telefonu přes Bluetooth, které probíhá bezproblémově. Ovládání Bluetooth hudby je pohodlné, pokud připojíte telefon s Windows Phone tak můžete dokonce i procházet uložená alba a skladby a přímo na displeji si vybrat, co budete poslouchat, nemusíte tak za jízdy lovit v mobilu.
Peugeot si po připojení telefonu také stáhne kontakty a historii hovorů a pohodlně můžete ovládat hovory a používat handsfree. Zvuk snímaný pomocí mikrofonů v autě není tak kvalitní jako u dražších automobilů a proniká do něj poměrně hodně zvuk motoru. Při telefonování je tak lepší volit klidnější jízdu a motor nevytáčet. Ovládání hovorů je možné i na volantu, stejně tak regulace hlasitosti.
Kde jsou aplikace a mapy? V telefonu
V případě, že máte přes Bluetooth připojen telefon s Androidem, můžete si přímo na displeji číst i SMS zprávy. To samé by měl umět iPhone, ale u nejnovějšího iPhonu 6 jsme nepochodili a zprávy jsme z iOS 8 prohlížet nemohli. Celý systém umí česky, nelze jej ale ovládat hlasem. Oproti konkurenci zde ale zcela chybí jakékoliv rozšiřitelné multimediální aplikace. Ostatně k dispozici například není vůbec internet, protože jej systém k ničemu nepotřebuje. Nejsou tu ani mapy. Vše je totiž směřuje k, na začátku zmiňovanému, Mirror Screenu a vše, co máte na displeji telefonu, se vám ukáže i na displeji systému.
Pouze pár starých kousků
Co k tomu potřebujete? Připojit kompatibilní telefon s Androidem nebo iOS přes USB kabel. To už samo o sobě není moc pohodlné, alespoň se vám ale telefon dobije, zřejmě byste ho stejně k nabíječce připojili. Kámen úrazu je ale jinde. A velký. Podporovaná je totiž jen hrstka, vesměs starších telefonů – z Androidu jen Samsung Galaxy S III a Galaxy Note II, u iOS to pak je iPhone 4, 4S, 5 a 5S. Pokud chcete z iPhonu přenášet i zvuk, musíte použít i audio kabel. Pokud ale náhodou některý z těchto telefonů vlastníte, máte vyhráno. Stačí si stáhnout speciální aplikaci, která obsahuje ovládací rozhraní a přístup k několika aplikacím.
To, co v rámci aplikace děláte na telefonu, se vám zobrazí na displeji palubního systému a opačně. Na velkém displeji tak můžete stisknout jakékoliv tlačítko a ovládat všechny aplikace tak, jako na mobilu a díky připojení telefonu na internet i využívat on-line služby. Zpoždění zde sice je, ale stále je to použitelné. Kromě kontaktů, zpráv a telefonních funkcí je k dispozici v tomto režimu počasí, kalendář, ale nejzajímavější jsou mapy.
Na displeji automobilu je totiž plnohodnotná a kompletní mapová aplikace od Googlu, kterou používáte na mobilu, se všemi možnostmi, včetně navigace, on-line vyhledávání, dopravních informací nebo satelitních mapových podkladů. Oproti různým proprietárním navigacím u konkurence je díky on-line funkcionalitě toto velmi praktické řešení a zde dává Mirror Screen velký smysl. Zejména v situacích, kdy je před vámi zácpa a Google Mapy vás spolehlivě hned přesměrují na alternativní trasu. Ovládání Google Map u Mirror Linku chce trochu trpělivost, protože snímková frekvence není nejvyšší, ale na vyhledání místa a spuštění navigace to dostačuje.
Doplňkem pak je ještě možnost si nechat zobrazovat informace z Facebooku nebo Twitteru z připojeného telefonu přímo na obrazovku systému.
Skvělý koncept na půl cesty
Systém v novém Peugeotu 108 je opravdu povedený, není však bez chyb. V první řadě je skvělé, že i v malých levných autech se objevuje dobře použitelný systém s velkou dotykovou obrazovkou, který byl ještě donedávna výsadou jen luxusních vozů. Umí z telefonu přes Bluetooth přehrát hudbu, umí ovládat hovory, ale pro další funkce musíte připojit telefon kabelem a podporována je jen hrstka starých telefonů. Obojí je dost omezující. Pokud ale Pioneer seznam rozšíří, bude to velmi dobře použitelný a zajímavý systém, jehož největší zbraní bude právě Mirror Link. Takto ale řešení zůstává na půl cesty. Otázkou je, zda se kvůli blízkému příchodu systémů od Googlu a Applu nějakého rozšíření dočkáme. Nejen mezi malými auty ale i tak jde o zajímavý počin.
Ford Motor Co. teams with BlackBerry Ltd. for new in-car touch-screen system
http://business.financialpost.com/2014/12/12/ford-motor-co-teams-with-blackberry-ltd-for-new-in-car-touch-screen-system/?__lsa=null
XNQ-Blackberry