Podívejte se na stránku Google Cemetery. Určitě si všichni pamatujeme na nějaký ten zrušený projekt a některé z nich jsme i oplakali, protože jsme je osobně používali. Třeba Google+ nejspíše nikomu moc chybět nebude, ale neustálé zavádění, přejmenovávání a rušení komunikátorů, které prakticky všechny dělají to samé...
Celkem se na hřbitově k dnešnímu dni nachází 150 pomníčků a další budou určitě přibývat. Kromě zmiňovaných služeb a softwaru obzvláště zabolí pohled na sekci věnovanou hardwaru. Google totiž umí vybičovat naši fantazii projekty, jako jsou jeho chytré brýle anebo modulární telefony, aby se pak ani neobtěžoval oznámit jejich konec.
Rozmazlené dítě
Z pohledu běžného uživatele v podstatě o nic nejde. Čím víc jste fanda do počítačů, tím snáze budete mezi jednotlivými službami migrovat, nebo si svoje data odnesete jinam. Horší by to bylo v případě, že byste se snažili provozovat stejnou službu nebo vyvíjet stejný hardware, jako to dělají v Googlu. Investoři by se v takovém případě nesháněli úplně snadno, anebo by vás Google převálcoval v případné patentové válce. Malý a motivovaný tým bojující o přežití by se dozajista dokázal vybičovat k lepším výkonům než moloch, kterému o nic nejde, protože jeho příjmy z reklamy by si mohly koupit nejednu zemi.
Jako metafora v tomto případě poslouží rozmazlené dítě z bohaté rodiny. Představme si, že se například nadchne pro karate. Nakoupí se mu tedy vybavení, zaplatí kurz, všichni jsou nadšení když předvádí první chvaty a hmaty. Jenomže cesta k vrcholu je dlouhá a složitá, a tak kimono brzy skončí zmuchlané v koutě a na kurz se nechodí. Mezi tím se začne jezdit na skateboardu, pak lézt na umělé stěně a tak dále, protože peníze na takové kratochvíle nemají prakticky šanci dojít.
Když se vrátíme ke Googlu, tak mnoho ze služeb pohřbil sám přesně takovým přístupem. Slibný začátek už většinou nepokračoval dál. Vezměme si třeba takový obyčejný kalendář. Pokud si do něj chcete napsat návštěvu zubaře, tak funguje, ale zkuste chtít třeba opakované úkoly, podúkoly nebo pokročilé sdílení v rámci pracovní skupiny – to budete muset ke konkurenci.
Googlu se samozřejmě nevyhýbají chyby, ale v jejich nápravě je nezvykle nekomunikativní a pomalý. Když vám někdy něco nefunguje, v podstatě to nemá smysl řešit. Vybraná aplikace třeba dostane několik aktualizací, které změní design a název, ale tatáž chyba je v ní pořád.
A pokud něco přežije i tak, pak to dozajista nerozdýchá různá jazyková a regionální omezení. Někdy mají smysl, ale mnohdy jsou naprosto umělá – třeba takový Android Auto nebo Google Pay na Wear OS si s trochou snahy rozchodíte i v Česku.
Chce to pevnou ruku
Když Google představuje svoje pracovní prostředí a firemní kulturu, pak to vypadá jako pohádka z budoucnosti. Zaměstnanci mají velkou volnost, můžou si například pracovat na vlastních projektech. Jenže výsledek podle toho také vypadá. Než se rozhodnete namítnout, že nám to může být jedno, protože za tyto služby nic neplatíme, zadržte. Google si totiž řekne o jednu z nejcennějších komodit – o naše soukromí.