Román 1984 od George Orwella je považován za klíčové dílo dvacátého století a ani s postupujícím časem se jeho naléhavost nemění. Zatímco v době svého vzniku sloužil spíše jako varování před totalitním politickým systémem, dnes už je vnímán jako zdvižený prst nad možnostmi moderních technologií, které se mohou velice snadno obrátit proti komukoli z nás.
Všudypřítomné obrazovky, neustále zapnuté mikrofony a Velký bratr shlížející na každého z nás je už poněkud vyčpělé téma. Dnes se ale podíváme na méně známý, leč neméně varovný aspekt románu. Winston Smith pracuje na začátku příběhu na Ministerstvu pravdy. Jeho úkolem je redigovat stará vydání novin takovým způsobem, aby minulost nebyla v rozporu se současným učením Strany. Falšují se tak například zmínky o vojenský operacích a aliancích, o přídělech čokolády anebo o nepohodlných lidech.
Přesně to se stalo i v naší realitě. Producenti seriálu Simpsonovi stahují ze všech vysílacích platforem první díl třetí sezóny z roku 1991. V něm se ocitneme v psychiatrické léčebně, kde poznáme postavu Leona Kompowskyho, který si o sobě myslí, že je Michael Jackson. A právě jeho hlasem kreslená postavička promlouvá.
Že byl zpěvák kontroverzní už za svého života, o tom nebylo pochyb. Nicméně to nikomu zas až tak moc nevadilo vzhledem k tomu, že soudní spory končily ve zpěvákův prospěch. Nový dokument Leaving Neverland přináší nová svědectví, na jejichž základě jednají nejenom producenti Simpsonových, ale i některá rádia, která přestávají hrát Jacksonovy písně.
Nic už vám tu nepatří
Uvedený příklad nastavuje odvrácenou tvář digitálních distribučních platforem. Sice máte ke všemu přístup, ale prakticky vám nic nepatří. Ukazuje to i další případ, který není tak kontroverzní. Rockstaru vypršela po deseti letech spousta licencí k písničkám, které jste mohli poslouchat při řádění v Grand Theft Auto 4. A tak je firma v rámci aktualizace ze hry na dálku vymazala. Sice je pak nahradila jinými, ale paradoxně se tato změna nedotkla vlastníků fyzických kopií nebo rovnou pirátských verzí.
Namísto vlastních souborů máme Steam, Spotify, Netflix…
A takto bychom mohli pokračovat dál a dál. Protože namísto fyzických disků nebo alespoň vlastních souborů tu máme Steam, Spotify, Netflix… Z nich může snadno zmizet nejenom jakýkoli nepohodlný člověk, ale i myšlenkový směr, historická událost, prostě cokoli, co bude někomu vadit. A ani se u toho lidi nenadřou jako zmiňovaný Winston Smith.
Nejlepší jsou ty výhrůžné maily, které mi potom posílali. Já si do svého kanálu uložím z YouTube nějakou písničku, zpěvačka, v tomhle případě Ingrid Michaelson, se po nějaké době rozhodne, že pro tenhle region ta písnička nebude a YouTube mi ji vesele smaže a ještě mi napíše, že pokud se to bude opakovat, zruší mi celý účet..
Většině lidí to asi nevadí, hudba pro ně tak moc neznamená a je jim jedno, že jim někdo zasahuje do soukromí