Když se raduje zlý bankéř z reklamy, je to špatně pro nás všechny

Glosa
7
Když se raduje zlý bankéř z reklamy, je to špatně pro nás všechny

V emailové schránce redaktora přistane denně i několik desítek e-mailů s tiskovými zprávami. Většinou se drží nějakého standardu a některé dokonce přináší nějakou zajímavou informaci. Když včera oznámil konec svého působení v Česku inzertní server letgo, dozvěděli jsme se od jeho konkurentů nečekané souvislosti.

Když provozujete český inzertní server, který je založený na poplatcích a do země vtrhne nadnárodní konkurence, která je zadarmo a navíc zaplaví veřejný prostor takovým množstvím reklamy, že se vás i osmdesátiletá babička ptá, co je to letgo, máte důvod k obavám. Jaké pak musí být úlevné vydechnutí, když to ta „zlá nadnárodní konkurence“ bez většího vysvětlování zabalí. To se pak člověk neubrání komentářům, a to nejenom pro své okolí, ale i prostřednictvím PR agentury do celého světa.

Hledá se specifický Čech

„Český trh je hodně specifický a složitý i pro velké zahraniční investory, jako je Naspers. I přes investované nemalé peníze dávají Češi dlouhodobě přednost českým hráčům.“ Tak komentoval konec konkurence Václav Liška, partner investičního fondu Leverage Technology, který spoluvlastní Aukro. Povšimněte si především slovního spojení „specifický trh“. Nepřipadá vám nějaké povědomé? Ale ano, přesně takto omlouvají operátoři své ceníky, když se je někdo snaží srovnávat se zbytkem Evropy. Tuto rétoriku si nedlouho poté osvojily i PR agentury hájící výrobce potravin dvojí kvality pro Západní a Východní Evropu. Čechům tak podle všeho asi z historických důvodů chutnají více náhražky.

S nebezpečným zobecňováním národní povahy přichází i druhá polovina tiskového vyjádření: „Češi jsou konzervativní a dávají přednost tradičním českým službám, takže ani vysoké investice do českého trhu neznamenají automaticky úspěch.“ A nyní se dozvídáme, že se raději ponoříme do komplexního ceníku služeb, než abychom sáhli po službě, která je zcela zdarma. Češi jsou prostě fištróni: když je něco zdarma nebo levné, pak je to automaticky podezřelé. Proto raději setrvávají u bank, které mají ceník poplatků tlustý jako telefonní seznam a tak dále.

Škoda, že mělo tisková zpráva jen dvě věty. Docela rád bych se dozvěděl další specifika zdejšího kulturního prostředí. Pokud použijeme analogii z televizní reklamy, je to jako když se se „zlý bankéř“ raduje, že padající panel tentokrát nerozplácl jeho, ale konkurenta v druhé půli obrazovky. Všichni ostatní ale už tolik důvodů k radosti nemají.

Diskuze ke článku
kolemjdoucí
inzertní službu si představuji tak , že tam snadno najdu co hledám , a prodám to co nepotřebuji . Což obojí u této služby šlo velice špatně . Ostatní : Bazos , Facebook je na tom mnohem lépe.
Vojta Vilímec
Vojta Vilímec
Výborná glosa! Absolutně souhlasím.
Ondřej Procházka
Krátké, absolutně výstižné. Klobouk dolů:)
Josef
Nezbývá než souhlas s výše uvedenými komentáři.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze