Neomezený mobilní internet je jasnou dírou na českém trhu. V zahraničích cenících něco takového najdeme celkem běžně, a to za celkem přijatelné ceny. Jenže je to také poslední karta v rukávu, se kterou mohou čeští operátoři hrát nerovnou partii se svými zákazníky, a tak si na tomto poli nejspíše užijeme spoustu legrace. Tedy pokud dokážete ocenit kafkovskou absurditu.
První kapitolu napsal Vodafone, který vám dá neomezený internet za pouhých 99 korun, ale musíte se strefit do přesně vymezeného způsobu používání. Že pak máte šanci přenést maximálně desítky nebo stovky megabajtů, takže vás „neomezený internet“ vyjde dráž než ten na předplacence, to už si nespočítá každý.
Podobně uvažovali i v T-Mobile. Kdyby zůstalo jen u reklamní vánoční akce, tak by se dalo jenom říci cosi o darovaném koni a jeho chrupu, ale český T-Mobile akci s denními balíčky na neomezený internet myslí naprosto vážně jako obchodní plán. Za 99 korun (respektive 149 po skončení zaváděcího období) tak můžete mít neomezený internet na celý jeden den.
Jako první vás do očí uhodí typicky česká cenotvorba. Zatímco polský T-Mobile umí neomezený internet za 80 zlotých, tedy necelou pětistovku, o pár kilometrů jižněji byste měli z peněženky vytáhnout šestkrát tolik. A to ještě není všechno. Maximální rychlost je v tomto případě omezena na 3 Mb/s.
Zatímco polský T-Mobile umí neomezený internet za 80 zlotých, tedy necelou pětistovku, o pár kilometrů jižněji byste měli z peněženky vytáhnout šestkrát tolik.
Do mysli se dere otázka, proč to operátoři dělají. Samozřejmě, jejich hamižnost se nabízí jako nejjednodušší odpověď, ale ani kdyby domnělému kartelu českých operátorů šéfoval Trautenberk a asistenta mu dělal Krkovička, nemohlo by to být tak špatné. Člověk je až v podezření, že les stožárů BTSek znásilňujících českou krajinu je Potěmkinova vesnice a funkčních je asi tak jedna desetina. Úkolem operátora je zabránit jejich přetížení, jinak by jedna po druhé začaly vybuchovat jako ve filmu Michaela Baye.
Člověk při tom musí ocenit zápal, s jakým operátoři vymýšlejí nejrůznější omezení, háčky a poznámky pod čarou. I když adorovat jejich kreativitu je stejně pochybné jako oslavovat marketingové schopnosti Josepha Goebbelse. Chtěl bych být malou muškou, která by proletěla klimatizačním traktem ústředí některého z českých operátorů až do místnosti, kde nejlepší čeští marketéři, inženýři, ekonomové, právníci a psychologové vymýšlejí při brainstormingu, jak prodat co nejméně dat za co nejvíc peněz a ještě u toho vypadat jako cool novátorská firma.
Hospoda U Opa
Jak vzdát hold takové kreativitě? Snad se jí nechat inspirovat a pokusit se o vlastní variaci na zadané téma. Přiznávám, následující alegorie říznutá myšlenkovým experimentem je spíše jen hrubý náčrt, ale pro naše účely postačí.
Představte si tedy, že jdete kolem hospody a vidíte velký nápis KAŽDÉ ÚTERÝ PIVO ZDARMA. Tak zavítáte dovnitř, jedno zdarma si poručíte a vrchní vám ho po delší chvíli donese – natočené v náprstku. S vysvětlením, že jinak by toho někteří zneužívali a mohli by se třeba i opít. Takže to vezmete jako vtip a dobrý marketingový tah a poručíte si normální pivo za plnou cenu. Nutno podotknout, že pokud pivo v tomto příměru reprezentuje mobilní data, pak nás nečeká cenová přívětivost venkovské české hospody, ale spíše šok, kterým si projde český turista, který si objedná pivo ve Skandinávii.
Konečně tedy máte imaginární pivo před sebou, dvakrát se napijete, načež vám jej vrchní rozpité odnese s tím, že je celá hodina a že se to píše v provozním řádu u vchodu, který jste se zavázal dodržovat už samotným vstupem do restaurace. Když se ptáte proč, začne recitovat naučené fráze o nutnosti zachování kvality. Protože kdybyste seděli moc dlouho u jednoho piva, ztratí se jeho typická chuť. Na otázku, proč ho neodnese hodinu po objednání, ale v celou, odpoví, že by to pro něj bylo organizačně moc náročné. Cestou na záchod ale uvidíte, jak odnesené pivo slévá do čistých sklenic a znovu prodává.
Kroutíte hlavou, můžete být i naštvaní, ale nic jiného vám nezbývá. Ve vašem městě jsou totiž už jen další dvě podobné hospody a jejich franšízy. Můžete se sice domluvit se skladníkem, že by vám pod cenou a pod rukou prodal basu lahváčů a nejspíš to nakonec uděláte. Anebo se celý rok budete těšit na dovolenou v Polsku a tamní pivní orgie.
Z mé zkušenosti tedy neomezený tarif není vůbec nic zcela běžného, ani při cestování Evropou. Ano, někteří operátoři jsou schopni nabídnout 30 i 40GB za velmi slušné ceny, ale neomezené ve smyslu, který uvádíte, je opravdu pro mě zatím rarita.