Budoucnost Google Asistenta je nejen u nás vzrušující a lákavá, ale také nejistá

Budoucnost Google Asistenta je nejen u nás vzrušující a lákavá, ale také nejistá
1
  • Nový experiment Google Duplex, který za vás zavolá ke kadeřníkovi, je působivý, ale nemusíme se ho nikdy dočkat
  • Asistent se stává stále praktičtějším, schopnějším a přirozenějším
  • Podporu češtiny však stále nemáme oficiálně potvrzenou

Jedním ze zlatých hřebů hlavní keynote letošní konference Google I/O byla bezpochyby ukázka projektu Duplex v rámci Google Asistenta. A pro našince bezesporu fakt, že se Česko objevilo na mapě zemí, kam se má do konce roku Google Asistent podívat.

Projekt Duplex

Začněme ale Duplexem. Že nevíte, oč jde? A zaznamenali jste ukázku, kdy Google Asistent sám zavolá do kadeřnictví a objedná uživatelku na požadovaný termín a „zákrok“? Tak to je přesně ono.

Google rád začíná technologické projekty, ale ne všechny bohužel dokončuje. A podobně může skončit i tato dechberoucí ukázka. Jak jsme se dověděli od Lilian Rincon, produktové ředitelky pro Google Asistenta, Duplex je v současné chvíli spíše technologický experiment a ne skutečný produkt. Google si je vědom, že před uvedením podobné technologie na trh bude muset vyřešit ještě obrovské množství otázek a problémů a nechává si tímto velký manévrovací prostor před případnou kritikou a neúspěchem.

Jak bude například řešen problém, kdy Asistent nebude moci daný požadavek vyřešit? Převezme hovor skutečný člověk v call centru? V takovém případě ale bude muset dostat přístup k vašim osobním údajům a informacím z doposud proběhnuvšího hovoru. Je toto v pořádku? A kdo ponese zodpovědnost za chybně provedenou rezervaci? Měla by být druhá strana upozorněná na to, že mluví s robotem?

Toto je jen nepatrný výsek problémů, které bude muset Google vyřešit předtím, něž půjde s podobným produktem na trh. Zatím na nic z tohoto nemá odpovědi.

Google Duplex

Aktuálně Google Asistent umí v tomto experimentálním stavu řešit tři úkony:

  • Objednávka stolu v restauraci
  • Objednávka ke kadeřníkovi
  • Zjištění otevírací doby například o svátcích

Poslední ze zmiňovaných funkcí by do reálného světa mohla zavítat nejspíše a nejdříve. Určitě jste si v Mapách, případně ve výsledcích vyhledávání, nedávno o svátcích všimli, že Google u některých podniků ukazoval výstrahu, že otevírací doba může být dnes jiná. To přesně by mohl vyřešit Duplex. Jednoduše robot zavolá do daného podniku, zjistí, jakou mají otevírací dobu daný den a uloží ji do Map. Celkem jednoduchá konverzace, která nepotřebuje nakládat s osobními údaji nebo nebude mít na svědomí, jestli budete muset v restauraci platit za rezervaci celého salonku místo jednoho stolu.

Google Asistent

Působivě přirozený

Pojďme se ale vrátit zpět do ideálního světa oproštěného o tyto problémy a pojďme obdivovat samotnou technologii. Co například z krátké prezentace na keynote nemuselo být zřejmé, je fakt, že hovor probíhá kompletně autonomně a asynchronně. Vy jen Asistentovi řeknete: „Objednej mi stůl pro 4 v restauraci Zlatá sojka od 7 hodin“, a tím to pro vás v tu chvíli vše skončí. Google v pozadí provede hovor a o výsledku vás upozorní notifikací, přičemž událost zanese do kalendáře. V případě, že se nedovolá, to dokáže zkoušet i později.

Aspekt, na kterém inženýři Googlu také hodně pracovali, je dojem, aby konverzace zněla co nejpřirozeněji a sdělované informace byly co nejsrozumitelnější. K tomu patří i například takzvaná vycpávková slova nebo použití „mhh-h“ z ukázkového hovoru místo strojového „ano“. Velice důležité je také dávkování informací a rychlost, jakou Asistent na lidskou protistranu mluví.

Upřímně, zpátečnický pesimista ve mně stále nechce věřit, že ukázkový hovor byl skutečný, vzhledem k tomu, jak moc přirozeně a lidsky robot v konverzaci reagoval. Opravdu Google udělal tak obrovský pokrok v přirozenosti projevu svého asistenta proti tomu, co aktuálně zvládá v telefonu nebo v Google Home? Podle zástupců Googlu skutečně ano. Působivé.

A pokud se nakonec Duplexu nedočkáme v reálném nasazení přesně v podobě, kterou Google tento týden ukazoval, je dost pravděpodobné, že se výsledky práce do Asistenta dostanou v trochu jiné podobě. Vzpomínáte si například na Google Wawe? Nikdy se nedostal z beta fáze, ale díky němu například Google Dokumenty už hodně let umí kolaboraci více lidí na jednom dokumentu v reálném čase.

Google Assistant

Pokročilejší rutiny

Co například Google v blízké době také vylepší, jsou pokročilejší rutiny. Aktuálně v českém Androidu přeloženo jako „sledy činností“. Už chvíli můžete Asistenta naprogramovat, aby, když řeknete konkrétní příkaz, udělal libovolný jiný sled činností. Tyto možnosti se v blízké době ještě rozšíří a ještě více integrují do dalších částí Androidu.

Novou rutinou tak například budete moci navázat nejen na hlasový příkaz, ale také na nějakou událost nebo činnost v systému. Například potom, co ráno ukončíte zvonění budíku, se vypne režim nerušit a přečtou se vám události z kalendáře na daný den. Kreativita bude samozřejmě jen na vás.

Nové hlasy, přesto stále neosobně

Google se bohužel stále nezřekl požadavku, aby jeho Asistenta uživatelé oslovovali „Hey Google“ nebo „OK Google“. Možnost nastavení vlastního spouštěcího slova nechtěli zástupci Googlu komentovat, ale v nejbližší době se určitě nechystá. Přitom si z toho sami dělali legraci v promo videu, kde se Kevin Durant snažil opakovaně asistenta spustit frází „Yo Google“…

Jednou z novinek, o které se mluvilo na keynote, bylo přidání 6 nových hlasů. A brzy k nim přibude také populární zpěvák John Legend. Zajímavé na tom, je, že jsou stále kombinovány přednahrané fráze se slovy syntetizovanými. A slyšitelný rozdíl mezi nimi se stále snižuje.

Jednou se tak možná dočkáme dne, kdy už kadeřník nebude nadšený, že se k nim John Legend objednává ke stříhání, protože to bude už potřetí za den...

Čeština je bohužel stále otázkou

Velké pozdvižení vyvolalo také oznámení, že se do konce roku Google Asistent rozšíří do dalších 80 zemí a přibude podpora 30 jazyků. Přitom se na mapě objevila i Česká Republika. Podporu českého jazyka nám ale bohužel nechtěli potvrdit zástupci české pobočky Google, ani šéfové projektu na centrále v Mountain View. Lilian Rincon to okomentovala pouze tím, že pro Google je rozhodující kvalita a s každým dalším jazykem přijdou až ve chvíli, kdy si budou jistí, že je služba dostatečně kvalitní.

Nezbývá nám tedy než prozatím dále spekulovat a doufat. Otázkou ale zůstává, jaký smysl by mělo oficiální spuštění Google Asistenta v Česku bez podpory češtiny. V angličtině nám funguje už dnes…

Budoucnost v podání umělé inteligence Googlu je opravdu působivá a u některých ukázek až mrazí v zádech, jak moc se ukazované novinky blíží sci-fi filmům. Konspirační teorie si necháme na jindy a za mě to okomentuji jen slovy, že žijeme ve vzrušující době.

Partnerem zpravodajství mobilenet.cz z Google I/O je CZC.cz.
Využijte slevu 300 Kč při nákupu na CZC.cz nad 3 tisíce! Platnost je omezena do konce května. Stačí zadat: IO300