HTC ve spolupráci se studiem Valve to dokázalo. Už 1. dubna si budou moci za 800 dolarů koupit první zákazníci v USA konečnou verzi HTC Vive, kterou obě společnosti v uplynulém roce usilovně vyvíjely. Set bude zahrnovat helmu s přepracovanými popruhy, integrovanou kamerou a mikrofony, dvojici bezdrátových VR ovladačů a pohybové senzory pro pohyb v místnosti. K fungování budete samozřejmě potřebovat také výkonný počítač, ke kterému se HTC Vive prostřednictvím kabelu připojuje, a také sluchátka. My jsme toto celé řešení vyzkoušeli.
HTC Vive – MWC 2016
A jedním slovem? Skvělé. HTC a Valve se skutečně podařilo vytvořit výborně fungující virtuální realitu, která vás pohltí a nechá zcela zapomenout na okolní svět. V Barceloně jsme vyzkoušeli čtyři dema, z toho tři hry. V té první s názvem Space Pirate Simulator střílíte nepřátelské drony, proti kterým se zároveň můžete štítem bránit a pohybovat se volně po místnosti, druhé demo v sedě pak zahrnovalo řízení vesmírné lodi a útočení na nepřátelský koráb.
První demo je skutečně působivé a reálné. Nasazení helmy je pohodlné, systém popruhů promyšlený a neměl jsem problém se správným nastavením a utažením tak, aby helma po celou dobu pohybování se (někdy i celkem prudkého) držela na hlavě. Optimální utažení je důležité, protože stačí malá odchylka od ideálního úhlu vůči očím, při kterém se pak obraz jeví jako rozmazaný. Pak už zbývá nasadit sluchátka a následuje krok, který je unikátní.
Ovladače v rukou posouvají zážitek na vyšší úroveň
Do rukou jsem dostal dvojici ergonomických ovladačů s několika tlačítky – spouští pod ukazováčkem a velkou dotykovou plochou pod palcem, kterou lze i stisknout – ta slouží k různým volbám. Co však posouvá u HTC Vice zážitek z virtuální reality do nové úrovně je fakt, že pohyby vašich rukou s ovladači vidíte naprosto přesně ve virtuální realitě. I s předměty, které drží. Třeba zbraněmi. Celé to působí neuvěřitelně reálně a byl jsem překvapen, jak snadno se mozek nechá ošálit, že v reálném světě opravdu nedrží pistoli nebo štít.
Jediné, co vašemu mozku pomáhá pochopit, že kolem vás není realita, je rastr na displejích. Rozlišení je sice vysoké, stále ale není dostatečné a rastr na první pohled vidíte a obraz určitě nelze dle dnešních měřítek označit za jemný. Je ale nejlepší, jaký mezi virtuálními realitami dneška najdete. Oproti minulému roku je poznat, že jsou displeje jasnější a zobrazení celkově kvalitnější. Na tomto poli budeme v dalších letech vidět největší pokroky – zbytek je zvládnut velmi dobře.
Utekl z Bohnic?
I přes hrubší zobrazení ale rozhodně není problém si virtuální zážitek užít. Hodně užít. Střílení po nepřátelích je naprosto intuitivní, přesnost pohybů vynikající a během několika sekund vás hra naprosto pohltí. To má na svědomí do značné míry i možnost volného pohybu po místnosti díky senzorům umístěným v rozích. Pokud se blížíte ke zdi ve skutečné realitě, zobrazí se v té virtuální místo ní mříž a vy přesně víte, že tam už nemůžete. Oproti minulému roku je hodně znát, že jsou ovladače bezdrátové a svoboda pohybu je tak skoro dokonalá. V průběhu hraní mi vůbec nevadil ani kabel, který vede od HTC Vive k počítači, u kterého seděl asistent a na jeho displeji mohl sledovat společně s publikem, proč vlastně dělám takové zvláštní pohyby.
Člověk hrající hru s HTC Vive totiž z pohledu přihlížejících vypadá dost divně. Jakoby utekl z psychiatrické léčebny, kde byl hospitalizován s diagnózou „vidí neexistující objekty“. Čím víc „cool“ pohyby ve hře děláte, tím podivněji v realitě vypadáte. Na to ale nesmíte myslet.
Druhé demo bylo o dost usedlejší, stále ale velmi zajímavé. K počítači s HTC Vive byl totiž připojen letecký joystick pro pravou ruku a ovládání tahu motorů pro ruku levou a ve vesmíru probíhala úporná bitva proti nepřátelským hmyzákům. A virtuální realita se blíží té skutečné natolik, že pokud jsem s lodí začal dělat vývrtku, docela rychle se mi začalo dělat nevolno.
Finální verze je přesnější a má lepší displeje
HTC Vive ale nemusí být pouze o střílení a zběsilé akci. O tom nás ostatně přesvědčilo třetí demo. Šlo o aplikaci, hru chcete-li, s názvem Tilt Brush od Googlu. Prostor, ve kterém jsme ve vůbec prvním demu stříleli po létajících objektech, se v Tilt Brush promění na jedno velké umělecké plátno a s použitím obou ovladačů se můžete pustit do malování. Pravým ovladačem si v daném prostoru malujete v podstatě cokoli vás napadne, levým si pak volíte nástroje či barvy. Zajímavý je už jen zážitek při malování a hlavně také to, že se následně můžete kolem svého díla procházet a vidíte jej z několika pohledů. A opět nutno dodat, že přesnost malování skrze ovladače je až neskutečně přesná a věrohodná. O okamžitých reakcích ani nemluvě. Hlavně zde byl vidět výrazný posun oproti loňskému roku, kdy jsme si mohli podobné demo s kreslením vyzkoušet. Ovládání je nyní mnohem přesnější a pohodlnější.
Poslední demo, které jsme měli možnost si vyzkoušet, bylo identické s tím před rokem. Probíhalo pod vodou. Konkrétně na vraku lodi jsme mohli pozorovat různé podvodní živočichy – od malých rybiček, rejnoků až po velrybu, která si nás navíc prozkoumávala podobně jako my ji. V tomto demu bylo navíc vidět, že ne na všechny hry a aplikace budou ovladače, které budou součástí balení, potřeba. Někdy bude jednoduše stačit rozhlížení se po okolí. I bez aktivity skrze ovladače však šlo o opravdu věrohodný zážitek, který jsme si opravdu užili.
Nejlepší virtuální realita dneška
HTC Vive je skvělou virtuální realitou a pokud máte dostatečně výkonný počítač, zbytečných 25 tisíc a volnou místnost, určitě budete chtít novou éru hraní vyzkoušet. Je dost dobrá na to, že by mohla zachránit HTC. To ale předbíhám a je na čase se vrátit zpět do současné reality. Jaro ukáže, jak vážný bude zájem hráčů. Klíčový bude totiž herní obsah a celkový ekosystém. Pokud se ho podaří doručit a HTC i Valve se podaří marketingem vyvolat dostatečný zájem a rozšířit prodej co nejrychleji do dalších zemí, máme se rozhodně na co těšit.