Prototyp autonomního vozu od Googlu už brázdí silnice v Kalifornii

Autonomní vozidla jsou budoucností, ať se nám to líbí nebo ne. Prakticky každá velká společnost, ať už automobilová nebo technologická má co dočinění se systémem, který se v našich vozech nachází nebo teprve nacházet bude. Své o tom ví i Google, jenž na samořídicím voze pracuje již nějaký ten rok. Práce směrem ke spolehlivému autonomnímu vozu nově pokračuje při testování na silnicích v Kalifornii.

Téměř každodenní téma ve světe chytrých technologií je autonomní vozidlo. Představa, že za pár let budeme nastupovat do vozů, kde nebude žádný řidič, ale pouze chytré systémy, které nás dovezou tam, kam potřebujeme je minimálně fascinující. Už dnešní automobilky nabízejí množství systémů, kde se z role řidiče dostáváte do role člověka, který vše jen kontroluje. V budoucnu však bude všechno úplně jinak.

TIP: Autonomní F 015 od Mercedesu už jezdí v ulicích

Své autonomní vozidla testuje již několik společností a jednou z nich je i technologický gigant Google. Jeho autonomní vozidlo je ve vývoji již nějaký ten pátek a nově se testování posouvá o krok dále. Samořídící auto od Googlu se testuje na silnicích v Kalifornii.

Google Auto

„Tento prototyp vozidla je od základů navržen tak, aby byl schopný plně autonomního řízení,“ říká Google. „Vozy jsou navrženy tak, aby mohly jezdit bez volantu a pedálů. V této fázi našeho projektu budeme mít ve voze z důvodu bezpečnosti řidiče, který zde bude mít odnímatelný volant, plynový a brzdový pedál, který může v případě potřeby použít a převzít tak řízení.“

Rychlost vozu je omezena na 25 mil za hodinu (zhruba 40 km/h). Software je zde stejný jako v testovacích vozech Lexus, které Google využíval pro testování svého systému. Jedná se o software, se kterým celá flotila najezdila více než 1 milion kilometrů. Automobil postrádá například zákonem nařízené airbagy, i z toho důvodu nesmí jeho rychlost přesáhnout zmíněnou rychlost. Stejně tak zákony nedovolují postrádat ve voze volant a pedály, proto je Google do vozu musel pro nouzové situace instalovat. Pohon vozu obstarává elektrika. Dojezd činí 80 mil (124 km), které vůz může urazit pouze v místech, které byly důkladně zmapovány Googlem. Společnost plánuje do testování nasadit okolo 25 vozů a postupně rozšiřovat silnice, na kterých se vše bude testovat.

Konečným cílem je počítačem řízené auto, které může eliminovat lidské chyby, což je faktor, který podle odhadů může z 90 procent za 1,2 milionu úmrtí na silnicích, ke kterým dochází na celém světě každý rok,“říká spoluzakladatel Googlu Sergey Brin.

Autonomní vozidla mohou mít na dopravu velký vliv. Například všudypřítomné dopravní zácpy by nebyly tak časté. To vše díky technologiím a vzájemné komunikaci, která by probíhala napříč vozy.

Systém pro autonomní řízení urazil již dlouhou cestu, ale stále ho pořádný kus ještě čeká. Velkým problémem bude například legislativa daného státu. Dalším problémem, který si uvědomuje i sám Google, je nedůvěra lidí v tyto systémy. Proto se společnost chce zaměřit na představování technologie samotné, aby lidé věděli, jak vše funguje a neměli takové obavy z jízdy.

Dmitri Dolgov, vedoucí pro software v projektu autonomního řízení řekl,: „Náš software je mnohem lepší při práci s objekty, jako jsou stromy nebo poštovní schránky než dříve. Lépe předpovídá i chování chodců a ostatních vozů.“ Systém má však stále spoustu chyb, což potvrdil i sám Dolgov. „Je nemožné předpovědět všechno, co může testovací vozy potkat. Musíme je naprogramovat co nejvíce konzervativním způsobem. Pro případ, když se stane něco neobvyklého jako například, když náš vůz zastavil ženě na invalidním vozíku zatímco ona naháněla kachnu koštětem.

Naším cílem je vytvořit něco bezpečnější než je samotný člověk za volantem,“ dodal.

Zdroje: pocket-lint.com, dailymail.co

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze