PlayStation VR
recenze

PlayStation VR

Špičková VR s kompromisy
10

Virtuální realita od Sony se řadí mezi trojici nejlepších VR systémů. Je však mnohem dostupnější, což s sebou nese řadu kompromisů. Co jiného taky říci o využití 7 let staré technologie z konzole PS3? Jak obstojí vedle konkurentů Oculus Rift a HTC Vive?

Pokud chceme zjistit, jak moc se Sony povedla virtuální realita, musíme se zároveň ptát, jak si stojí virtuální realita obecně. A pokud nás bude zajímat, jestli bude další generace a jestli má smysl si helmu pro PlayStation 4 pořizovat, opět se neobejdeme bez širšího rozhledu. A v tom je háček. Reakce lidí na VR jsou diametrálně odlišné. Setkáte se totiž s celou škálou názorů. Na jednu stranu se najdou nadšenci, kteří jsou přesvědčení, že většinu obsahu budeme jednou konzumovat ve VR, jiní se domnívají, že jde o slepou větev (třeba Tim Cook), která člověka akorát vytrhuje z reality a skutečný pokrok přijde až s realitou rozšířenou. A samozřejmě nechybí spousta lidí, kteří VR dávají šanci, ale zatím jsou zdrženliví a čekají na další pokrok.

PlayStation VR – videorecenze

Faktem je, že v tuto chvíli nikdo neví, co nás čeká. V prodeji je první generace headsetů pro virtuální realitu a dají se snadno rozdělit do několika segmentů. Na pomyslné špici sedí HTC Vive a Oculus Rift. Ty nabízí asi nejlepší zážitek, ale jejich pořízení není levnou záležitostí, zvlášť když vezmeme v potaz nemalé náklady na výkonné herní PC, bez kterého se neobejdete. Nejdostupnější je naopak mobilní VR v podobě Google Cardboard. V tom případě je ale uživatelský zážitek velmi diskutabilní a nejednoho člověka taková zkušenost spíše odradila. Potřebujete ale jen brýle, které lze defacto složit i z papíru, a zbytek zařídí telefon. O vzrušující zážitek tedy zrovna nejde.

Pohybový ovladač PS Move je tu už od roku 2010!

A pak se tu objevují dva další přístupy, které hledají kompromisy. Na jedné straně jsou to třeba Samsung nebo Google, kteří se snaží ony kvalitní zážitky přinést i na mobilních zařízeních. A musíme uznat, že se jim to v rámci možností daří. Pak je tu právě Sony, které vychází z oněch velkých a drahých VR headsetů, ale pokouší se přijít s dostupnou cenou. To samozřejmě přináší svá omezení.

Dostupná virtuální realita

Může to znít až neuvěřitelně, ale Sony se při budování vlastního VR systému odrazilo od staré technologie, kterou využívalo u PS3. Možná si vzpomenete na ony legračně vypadající ovladače s barevnými zářícími balónky na konci. Tehdy se mluvilo o velmi rychlém a přesném pohybovém ovládání (třeba oproti Nintendo Wii). Jenže technologie PS Move se na trhu objevila už v roce 2010! Za tu dobu jsme ve sledování objektů v prostoru značně postoupili, o čemž svědčí třeba laserový systém HTC Vive.

Druhým důvodem ke skepsi je zároveň i další výhoda. PS VR připojíte ke konzoli PS4, která je velmi dostupná a běžně ji koupíte za cenu okolo 7 tisíc korun. Na druhou stranu se logicky nemůže rovnat počítačům s násobně vyšší cenovkou. Díky tomu se na druhou stranu výrazně snižují pořizovací náklady, ale znamená to určité kompromisy ve výkonu, a tedy i grafickém zpracování her a úrovni zážitků.

Sony má tedy výhodu, že nemuselo tuto technologii budovat na zelené louce. Vlastně jen dotahuje starší technologii pro pohybové ovládání a využívá enormního rozšíření konzole PS4. Předchozí řádky jsou tak dvousečnou zbraní. Na jednu stranu mohou vypovídat o určitých kompromisech, které při pořízení podstupujete, ale zároveň je samo pořízení mnohem snazší. Pokud by se tato technologie rychle ukázala jako slepá větev, utracené peníze vás nebudou tolik tížit, jako třeba v případě Vive a Rift.

Virtuální… cože?

Pakliže jste poslední dva roky žili v jeskyni, možná nevíte, co si pod pojmem „virtuální realita“ představit. V jednoduchosti se dá říci, že je to způsob přenesení obrazu z monitorů přímo před vaše oči. Díky speciálním brýlím (či helmám) se minimalizuje vzdálenost mezi vámi a obrazem, který oproti běžnému monitoru vlastně nemá hranice. Ve spojení se sledováním pohybu jste tak zdánlivě přenášeni do jiných světů.

Různých „VR“ existuje mnoho a liší se především technologickými možnostmi. Ty nejzákladnější spoléhají jen na pohyb hlavy okolo její osy. Pokročilejší zvládají snímat i pohyb v malém prostoru (s jednou kamerou) a nakonec ty nejdražší sledují několika kamerami větší prostor, ve kterém se můžete volně pohybovat. Díky naprostému odstínění okolí a displeji přímo před očima máte pocit, že jste v jiném světě a opravdu zakoušíte nějakou (virtuální) zkušenost.

PS VR

Smyslem virtuální reality je vytržení z prostoru a času. Každý výrobce k tomu přistupuje trochu jinými prostředky, ale smyslem je zprostředkování zážitku jinak nemožného či nebezpečného. Nepleťte si proto VR s rozšířenou realitou (AR), která se vás z běžné reality nesnaží vytrhnout. Například díky chytrým brýlím (Microsoft HoloLens) můžete vidět virtuální objekty (3D modely, okna aplikací atd.) okolo sebe. Trik spočívá většinou v ukotvení těchto virtuálních fragmentů ve skutečném prostoru (třeba na zdi nebo stole apod.). Jedná se o dvě svébytné kategorie, které se vyvíjí nezávisle na sobě a je těžké určit, která bude „úspěšnější“. Vše ukáže čas. Ale osobně bych predikoval, že VR bude mít větší úspěch v segmentu zábavním, zatímco AR se dostane do všedního a profesionálního života.

Diskuze ke článku
dev
Pro Playstation dobré, počítače to mají v tomhle směru těžší. Kdo ale jednou vyzkouší HTC Vive, tak už nebude chtít nic jiného, horšího. Když pominu kabely, což je reálný problém, tak mě Vive totálně uchvátilo. Tohle má budoucnost :) Super recenze, přesně se v ní popisuje jaké jsem měl z VR pocity i já, i když to bylo Vive.
Anonym
Krásný článek, jen tak dál! :)
Petr
To jsem ještě neviděl, dát si na recenzi víc jak půl roku času :-D
Radim
Recenze opravdu super, sice VR ani Playstation nevlastním..... ale díky ...... Radim

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze