Když jsme v redakci probírali, jak pojmout informování o působení Elona Muska v Twitteru, nejlépe to shrnoval žert, že bychom měli najmout nového redaktora, který by sledoval výhradně tuto problematiku. Až budoucnost rozsoudí, jestli řízení velké sociální sítě pomocí příspěvků na této síti, které pokrývají prakticky vše, od zásadních strategických rozhodnutí až po naprostý mikromanagement zbytečností, je nový přelomový způsob vedení firmy, anebo jen obří průšvih.
Jednou z věcí, která v této smršti zaujala mou pozornost, je právě taková malá hloupost: Twitter přestane k příspěvkům přidávat informaci o tom, na jakém zařízení příspěvek vznikl. Podle Muska není ve firmě nikdo, kdo by věděl, proč se tato funkce zavedla. Nebo možná byl a nový šéf ho v mezičase stačil vyhodit.
And we will finally stop adding what device a tweet was written on (waste of screen space & compute) below every tweet. Literally no one even knows why we did that …
— Elon Musk (@elonmusk) November 14, 2022
Krátká zmínka o zařízení podílejícím se na vzniku příspěvku je zhruba tak stará jako internet, který se odpoutal od stolních počítačů. Původně jsem se domníval, že to je jakási forma omluvy. Pokud vám přijde e-mail plný překlepů a jiných chyb, pak to neznamená, že jeho autor je nevzdělaný nebo opilý, ale jen si prostě nezvykl na dotykovou klávesnici.
Pak ještě nějakou dobu měla zpráva o odeslání toho či onoho z mobilního telefonu příchuť jakési autenticity, že příspěvek vznikl opravdu v terénu. Z toho důvodu jsem svého času (asi tak před 10 až 15 lety) míval rád sociální sítě zejména v sobotu a v neděli ráno. Příspěvky vzniklé „pod vlivem a na místě“ byly mnohem zajímavější než ten zbytek. Ale přesně proto je lidi vždycky rychle smažou a ti chytřejší se je naučí rovnou cenzurovat už ve fázi myšlenky.
Jediná funkce, která tak zbyla, je otravný spam a reklama. U iPhonu je to klasická snaha vytvořit jistou vyčleněnou skupinu, jiní se snaží jen plácnout své jméno do každého volného prostoru. Obzvláště urputné jsou v tomto ohledu antivirové programy, které oznamují, že v odeslaném e-mailu ani v jeho přílohách nejsou žádné viry. To je asi jako přinést si na rande potvrzení o vyšetření na pohlavní nemoci a chlubit se jeho údajně negativním výsledkem hned po vzájemném představení.
Jinak byla tato funkce spíše zdrojem problémů. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste četli o tom, že nějaká hvězda propaguje Android XY, zatímco mezitím čile tweetuje z iPhonu. A když se takové faux pas povede nějakému marketingovému oddělení, to je teprve oheň na střeše! Tato funkce tak snad bude chybět jen pár jedincům, kteří si potrpí například na to, aby jejich oblečení mělo co nejviditelnější značky a schůzku s jinými lidmi začínají tak, že na stůl položí svůj telefon a klíče od auta – obojí tak, aby bylo dobře viditelné logo výrobce. Možná jim Musk tuto funkcionalitu za nějaký poplatek na Twitter zase vrátí.
PS: Tento článek vznikl na Planet Computers Cosmo Communicatoru s následnými úpravami na PC s procesorem Intel i7-6700K a operačním systémem Windows 10 Home.