Komentář: 4. kvartál ukázal důležitost služeb Applu

12

Ve čtvrtém kvartálu Apple zaznamenal poměrně výrazný propad příjmů i zisku. Na vině je především pokles prodejů iPhonů a příliš se nedařilo ani iPadům a Macům. Naopak rychlý a stabilní růst vykazuje sektor služeb, který jen za poslední kvartál vyrostl takřka o čtvrtinu. Služby jsou pro Apple zkrátka mnohem důležitější, než se na první pohled může zdát.

V úterý Apple zveřejnil své finanční výsledky za čtvrtý kvartál. Zveřejněná čísla odpovídala očekávání Wall Streetu a zisky společnosti se již třetí kvartál po sobě propadly. Firma zároveň zaznamenala první celoroční pokles od roku 2001, za což mohou především nižší prodeje iPhonů. Méně se dařilo i Macům a iPadům a firma poměrně výrazně ztratila také na čínském trhu. Finanční výsledky ovšem ukazují jednu poměrně zásadní skutečnost. Applu se čím dál více daří ve službách a je patrné, že právě sektor služeb bude pro Apple do budoucna klíčový.

Tip: Applu klesají prodeje iPhonů, meziročně se snížil také zisk společnosti

Portfolio služeb Applu se poměrně rychle rozrůstá a je vidět, že jim v Cupertinu přikládají čím větší důležitost. Mluvíme-li o službách firmy, máme na mysli primárně iTunes, App Store, Mac App Store, iCloud, Apple Music či Apple Pay. Smysl těchto služeb je dvojí. První význam spočívá v tom, že služby přináší přidanou hodnotu pro hardware, který firma produkuje, a zároveň „uzamyká“ uživatele v daném systému. Když si například uživatel nakoupí desítky a stovky aplikací, nebude pak příliš ochotný přecházet na konkurenční platformu, protože by tím jednoduše ztratil mnoho peněz. Druhý význam pak přirozeně spočívá v tom, že služby vydělávají peníze. A právě ve vydělávání peněz mají služby oproti hardwaru jednu velkou výhodu – přinášejí stabilní příjem.

Příjmy čistě hardwarové společnosti dost závisí na tom, kdy firma vydá nový produkt a jak je tento produkt atraktivní pro zákazníky. Pokud se podíváme na konkrétní příklad, iPhone 6s nepřinesl oproti svému předchůdci příliš nového, což zapříčinilo váhání uživatelů starších telefonů a propad prodejů. Něco takového se okamžitě promítne do finančních výsledků firmy a v jejím cash flow je náhle velký výpadek.

Služby naproti tomu přinášejí stabilní a pravidelný příjem, který cyklům tolik nepodléhá a v průběhu roku příliš nekolísá. Díky službám lze navíc efektivně vydělávat i právě na zákaznících, kteří s koupí nového hardwaru vyčkávají a zůstávají na starších zařízeních. Prostor v iCloudu či hudební služba Apple Music jsou zákazníkům poskytovány formou předplatného. Uživatelé těchto služeb tedy Applu každý měsíc zaplatí danou částku. Rozšiřující se Apple Pay naproti tomu Applu vydělává prostřednictvím podílu z každé uskutečněné platby.

Apple iPhone 6

Jak Apple své služby postupně rozšiřuje, příjmy z nich stabilně rostou. Apple Pay je již dostupné ve dvanácti zemích a přibývat mají další. Tím samozřejmě rychle roste i objem transakcí a zisky Applu. Poměrně svižně narůstá i uživatelská základna hudební streamovací služby Apple Music (v září měla 17 milionů předplatitelů) a stabilně přibývá i uživatelů platících za iCloudu. Pro to, aby iCloud rostl, ostatně Apple dělá první poslední. Přes službu je synchronizováno čím dál více dat (naposledy přibyla možnost synchronizovat plochu a složku dokumentů Maců), což zvyšuje i nároky na prostor v cloudovém úložišti. Uživatelé takto sice získávají čím dál více komfortu v podobě dat dostupných odkudkoli, ale Apple na oplátku získává mnoho peněz za předplatné prostoru. Uživatel má totiž zdarma k dispozici směšných 5 GB na jedno Apple ID, což obvykle nestačí.

Není tedy divu, že služby rostou a Applu v posledních třech měsících vydělaly nejvíce peněz v historii. Oproti předešlému kvartálu lze pozorovat nárůst tohoto segmentu o 24 procent. Co je ještě zajímavější, služby Applu ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí vydělaly více než iPady i Macy. Pro Tima Cooka a jeho firmu je navíc skvělé, že růstový potenciál sektoru je obrovský.