😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Kolikrát vás denně špehují reklamní systémy? To číslo vás překvapí

Kolikrát vás denně špehují reklamní systémy? To číslo vás překvapí
Fotografie: Camilo Jimenez, unsplash.com
  • Chování na internetu a polohu sdílejí reklamní společnosti s inzerentu 376× za den
  • Nejaktivnější je v tomto ohledu Google

Tu situaci všichni dobře známe z vlastního surfování po internetu. Stačí jen naznačit zájem o nějakou věc nebo službu a záhy se „celý internet“ zaplní souvisejícími inzeráty. Irská rada pro pro občanské svobody nyní zveřejnila zprávu, v níž popisuje podrobné fungování těchto reklamních systémů a i četnost, s jakou vám zasahují do soukromí. Společnosti zabývající se reklamními technologiemi vaše chování na internetu a polohu sdílejí s inzerenty v průměru 747krát denně v USA a 376krát denně v Evropě. Zpráva uvádí, že největším „provinilcem“ je Google, který používá proces zvaný real-time bidding (RTB), jenž umožňuje inzerentům cílit na uživatele internetu podle chování a polohy při prohlížení.

RTB
Česko je na chvostu zájmů inzerentů o osobní údaje.

Řekněme, že navštívíte webovou stránku o zajímavostech v Bostonu a Google má smlouvu na prodej reklamního prostoru na této stránce. To, že jste stránku navštívili, znamená, že Google ví, že máte zájem o návštěvu Bostonu. K určení vaší obecné polohy může být použita vaše IP adresa nebo poloha z telefonu. Automatický software Googlu pro prodej reklamy tak může oznámit: „Máme 100 000 lidí ze střední Evropy, kteří mají zájem navštívit Boston. Kolik zaplatíte za zobrazení reklamy těmto lidem?“ Inzerenti, kteří mají zájem o toto publikum, již zadali údaje do systému prodeje reklamy Googlu a uvedli částku, kterou jsou ochotni zaplatit za reklamu pro různé cílové skupiny. Google vyhledá společnost s nejvyšší uvedenou částkou a poté zobrazí její reklamu.

Až posud je vše v pořádku, ostatně s takovým postupem jste souhlasili před použitím služeb Googlu. Nejspíše mu ale neuniknete i v případě, že se Googlu snažíte vyhnout nepoužíváním jeho služeb. Na základě údajů z prohlížeče, reklamních systémů atp. vznikají tzv. „stínové profily“. Ty sice nejsou pro inzerenty tak ceněné, ale i tak mají svou hodnotu. V obou případech sice inzerent nezná vaši identitu, ale má naprostý přehled o vašem chování, což mu umožní zacílit reklamu.

Rozsah vytváření a sdílení profilů osobních údajů se jeví jako nepřiměřený, rušivý a nespravedlivý, zejména když si v mnoha případech subjekty údajů nejsou vědomy, že k tomuto zpracování dochází,“ uvádí se proto ve zprávě. Podle zprávy Googlu, největší hráč v systému RTB, umožňuje 4 698 společnostem přijímat data o lidech v USA, zatímco Microsoft, který zvýšil své zapojení do RTB v prosinci loňského roku, kdy koupil od AT&T reklamní společnost Xandr, uvádí, že může posílat data 1 647 firmám. Míru zapojení Facebooku a Amazonu se nepodařilo zjistit, ale bude řádově přibližně stejně veliká.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze