Senátorka Elizabeth Warren, která chce kandidovat na post prezidentky USA, se rozhodla vyhlásit válku technologickým gigantům, jako je Facebook nebo Apple. Vadí ji nerovné postavení těchto společností a taktická eliminace veškeré konkurence, například odkoupením WhatsAppu nebo Instagramu Facebookem.
V reklamní facebookové kampani, o které informoval rovněž deník politico.com, byla uvedena slova: „Tři společnosti mají obrovskou moc nad naší ekonomikou a demokracií, Facebook, Amazon a Google. Všichni je používáme, ale při jejich cestě za mocí zničily veškerou konkurenci, použily naše soukromé informace k obohacení a změnily pravidla hry k jejich prospěchu.“
NEW: Facebook took down several Elizabeth Warren ads calling for the breakup of Facebook and other tech giants https://t.co/qMQpVu0yt3
— Cristiano Lima (@viaCristiano) March 11, 2019
Reklamní kampaň byla následně stažena Facebookem s vysvětlením, že porušovala zásady inzerce na Facebooku. To stejné zopakoval i mluvčí sociální sítě, který však následně uvedl, že kampaň v zájmu obecné diskuze znovu spustí a vysvětlil, že kampaň porušovala zásady použitím loga Facebooku.
Senátorce Warren tím však Facebook nahrál na smeč a stažení kampaně označila za důkaz toho, že sociální síti byla do rukou vložena příliš veliká moc. Podle jejího názoru bychom měli mít trh se sociálními sítěmi, kterým nedominuje jeden jediný cenzor.
The internet doesn’t belong to a few giant companies – it belongs to all of us. Rather than tilting the playing field toward corporate interests, I'm joining @SenMarkey and @SenateDems to introduce a bill that restores #NetNeutrality and keeps the internet free and open for all. https://t.co/H4SBN1RSlP
— Elizabeth Warren (@SenWarren) 6. března 2019
U Applu má zase problém s virtuálním obchodem App Store, jenž patří společnosti, jež na něm nabízí své vlastní aplikace a zároveň zde dává prostor ostatním prodávat jejich aplikace. Podle jejího názoru by si měl Apple vybrat, jestli se budou věnovat správě virtuálního obchodu, nebo na něm bude sám prodávat. Warren vysvětlila, že pokud je Apple majitelem platformy, na které ostatní prodávají, nemůže na této platformě sám prodávat, neboť tak má přístup hned ke dvěma konkurenčním výhodám. Mezi ně se řadí data posbíraná od zákazníků a schopnost upřednostnit vlastní aplikace před ostatními.
„Jakmile máte, jakožto provozovatel platformy, znalosti o všem, co se na ní děje, co se prodává a neprodává, máte informace o všech prodávajících, tak můžete snadno dělat rozhodnutí nad tím, co ty budete nebo nebudete prodávat.“ Podle senátorky Warren v takovémto případě nejde o konkurenci na trhu, ale o tržní dominanci. O názorech senátorky rozhodně ještě uslyšíme, neboť její kampaň k prezidentským volbám na rok 2020 teprve začíná.