Cardboard je nejdostupnější alternativou pro vstup do světa virtuální reality. Zároveň je však často užíván jako příklad toho, kdy o virtuální realitu nejde, protože nemůže nabídnout skutečně pohlcující zážitek. Google na své prezentaci zmínil, že je na Cardboard stále hrdý a hodlá ho nadále podporovat. Vedle toho ovšem vzniká mnohem reálnější vize, která je skutečným vstupem do VR. Ale stále je cílena na široké vrstvy.
V jádru stále telefon
Jádrem platformy zůstává telefon. Aby však mohl být zážitek kompletní, tak musí spolupracovat několik složek. V první řadě je to výpočetní výkon, displej a senzory snímající pohyb. U Cardboardu neexistují žádné specifikace. Daydream se naopak vydá cestou certifikací. Google vypracoval seznam požadavků, které musí telefon splňovat, aby dostal požadovanou certifikaci. Zatímco tyto specifikace neznáme, tak víme, že již při uvedení Daydream, tedy tento podzim, mají být dostupné telefony od společností Samsung, HTC, LG, Xiaomi, Huawei, ZTE, Asus a Alcatel, které budou certifikované. Jediným známým telefonem, který Daydream bude podporovat je zatím Nexus 6P.
Otázkou také zůstává, zda telefony bez certifikace, ale teoreticky s dostatečným výkonem, nedostanou k aplikacím přístup, nebo zda to bude doprovázeno výstražnou zprávou. Jakou má certifikace výhodu oproti volnosti známé z Cardboardu? Základem kvalitního VR zážitku je plynulost. Citlivějším lidem se může při zasekávání obrazu dělat dokonce špatně. Pokud Google nastaví minimální požadavky, které každý telefon musí splnit, tak tím vývojáři aplikací a her získají jasnější představu, pro jaké telefony mají obsah tvořit.
Systém jde naproti
Google s VR počítá přímo v systému. Android N tak obsahuje „VR režim“, který má zajistit plynulý chod aplikací a her. Pravděpodobně se tak postará, aby na pozadí nedocházelo k složitějším výpočtům, které by mohly snížit výkon potřebný pro VR. Zároveň vás však neodstřihne úplně od světa a naopak nabídne mnohem lepší zobrazování upozornění.
TIP: Virtuální realita HTC Vive dorazila do ČR. Znovu jsme ji otestovali
Nebude chybět ani základní rozcestí pro všechny Daydream aplikace. To je na první pohled kombinací existujícího Cardboard hubu (stejná low-poly grafika) s kartami aplikací, které v mnohém připomínají Gear VR od Samsungu (Oculus Home). V tomto prostředí je možné aplikace nejen spouštět, ale rovnou instalovat.
Brýle… s ovladačem
Zatímco papírový Cardboard nenabízí téměř žádné pohodlí, což je jedním z jeho hlavních problémů, tak Daydream se má přiblížit své konkurenci. Google však nemá v plánu vytvořit vlastní headset. O ten se postarají další výrobci, kteří přijdou s vlastním designem. Google tak nabízí referenční design, který nám toho příliš neříká. Je otázkou, jak velkou svobodu tvůrcům nechá. Brýle ale pravděpodobně nebudou obsahovat vlastní senzory a o snímání pohybu se tak kompletně postará telefon.
Zdá se, že přímo na headsetu nenajdeme ovládací prvky, jako je tomu v případě Gear VR. Místo toho se Google vydal cestou pohybového ovladače, který připomíná ovladač pro Apple TV nebo Oculus Remote. Vedle dvou tlačítek obsahuje dotykovou plochu, která slouží pro gesta a potvrzování. Tento ovladač má zároveň vlastní pohybové senzory, takže slouží k ovládání her pohybem ruky.
Je otázkou, jakou přesnost ve výsledku nabídne a zda se alespoň přiblíží té iluzi, že je pohyb vaší ruky skutečně přenášen do virtuálního světa. I z prvních ilustračních videí je jasné, že je to dobrý krok, protože podle mnohých je budoucnost virtuální zábavy právě v tomto typu ovládání.
Také není jasné, zda tento ovladač bude nutnou součástí každého Daydream balení, či zda půjde o volitelný prvek. Můžeme jen doufat, že bez něj Google neudělí tvůrcům headsetů certifikaci. Vývojáři se tak nebudou muset zabývat tím, že řada uživatelů tento ovladač nevlastní a trh se tím nebude segmentovat. Zároveň se ale dá očekávat, že pro některé hry půjde využívat konvenční herní ovladač.
Obsah
V prezentaci bylo zmíněno několik tvůrců, se kterými se již nyní počítá. Mezi nimi najdeme The New York Times, CNN, HBO nebo IMAX. Samozřejmě také Google připravuje své vlastní aplikace a nechybí ani YouTube, které pro VR nabídne zcela nové prostředí (připomeňme, že už nyní nabízí spoustu obsahu pro virtuální realitu).
Google myslí i na hry a zmíněna byla spolupráce s několika vydavatelskými domy, mezi kterými dominují Electronic Arts nebo Ubisoft. Rovnou třeba můžeme počítat se hrou Need for Speed: No Limits ve speciálním VR režimu. Sám Google pak připravil Playground představující základní funkce a možnosti této nové platformy.
TIP: Novinky Googlu přehledně: Android N, aplikace a virtuální realita
Obsah je nakonec tím, co rozhoduje. Jistě se dá počítat s již existujícími Cardboard aplikacemi a je dost dobře možné, že se v době vydání objeví i tituly známé z Gear VR. Třeba Land’s End.
Nadějné vyhlídky
Google Daydream je příležitostí, jak rozšířit kvalitní virtuální realitu a sjednotit pokusy jednotlivých výrobců. Stále tu však zůstává spousta otázek, které zodpoví až jasně stanovená pravidla. To znamená minimální požadavky při udělování certifikace telefonům, vzhled headsetů a v neposlední řadě také nutnost balit nový ovladač ke každým Daydream brýlím. Do podzimu se jistě dozvíme více.