Vždy, když si vyzkoušíme virtuální realitu Vive od HTC a Valvu, těžko se nám vrací do reálného světa. Je prostě úžasná. Až na nižší rozlišení displejů ohromí rychlými reakcemi, skvělými ovladači a dobrým herním obsahem. Zdaleka to ale není jediná virtuální realita dneška. Zapomínat nesmíme na konkurenční Oculus nebo mobilní řešení od Samsungu. A také na Číňany.
Na veletrhu CES Asia 2016, kterého se mobilenet.cz právě účastní, je virtuální realita hitem. A postaraly se o to úplně jiné značky, než ty výše uvedené. Jména, o kterých Evropan nikdy neslyšel, nabízí na první pohled hardware a software na překvapivě podobné úrovni, jako se můžete těšit u HTC nebo Oculusu. Někdy dokonce i na lepší. Například se zde objevují 4K brýle (displej s 2K rozlišením pro každé oko), což je dvojnásobek toho, co nabídne třeba HTC Vive. A po vyzkoušení musíme říci, že to už je jiná káva a zážitek je to skutečně na první pohled skvělý. Jemný obraz je to, co třeba HTC Vive chybí.
Spojení „na první pohled“ je tady ale naprosto klíčové. Při podrobnějším zkoumání se totiž ukazuje, že Číňané mají co dohánět. V případě 4K brýlí jsou totiž třeba displeje vcelku tmavé a ani senzory nereagují tak dobře, jako třeba u Oculusu. K dispozici pak není vůbec sledování pohybu hráče v prostoru.
K vidění zde jsou také například skládací brýle vytvořené pro Lenovo a libovolný telefon s Androidem které ale nemají boční stěny a světlo při pozorování displeje velmi ruší. Zbytek výrobců se pak většinou vytasil s produkty podobnými Gear VR od Samsungu, které závisí na mobilním telefonu. Zajímavý koncept pak předvedla společnost Pico. Kromě klasických brýlí závislých na telefonu, představila model Pico Neo, což jsou brýle, které nosí ten nejvýkonnější čipset Snapdragon 820 s sebou. Ne ale přímo v brýlích, nýbrž v gamepadu připojeném kabelem. Pokud tedy nemáte ten nejvýkonnější telefon s jemným displejem, který byste mohli vložit do standardních brýlí, je toto řešením. Brýle mají 2K rozlišení, tedy dnešní standard.
Zatímco v hardwaru se Číňané rychle dotahují, je vidět, že problémem je obsah. Za těmito výrobci totiž nestojí obrovská herní vydavatelství a jiní giganti a kvalitní hry jsou problém. Někteří výrobci se chlubí dostupností až stovky her. Ale ty, které jsme zkoušeli, nejsou zdaleka tak propracované, jako ty od věhlasných konkurentů a v kombinaci s ne vždy úplně dobře fungujícími senzory to dává dohromady polovičatý zážitek.
Přesto byl o vyzkoušení virtuální reality na všech stáncích obrovský zájem a je vidět, že je to odvětví, které skutečně táhne. Odvětví, ve kterém se bude točit mnoho peněz a zároveň tak odvětví, o které se zajímá čím dál více společností. A nebude trvat dlouho, kdy doženou věhlasné výrobce. Nyní jen zapracovat na obsahu a celému odvětví by pomohl jednotný operační systém pro virtuální realitu. To je ale na jiný příběh. Čínu je tedy vhodné i v tomto segmentu sledovat, brzy se dočkáme velkých věcí.