Je to krok tam a krok a půl zpátky
Tak tuto větu jsme v diskusích pod články slýchali ze všeho nejčastěji. Když se celou zimu čekalo na ono „mobilní datové jaro“, neznamenalo to jenom přifouknutí datových limitů, ale také snížení cen a celkovou změnu přístupu. Dostali jsme pouze jedno z toho a navíc částečně. Kupříkladu tarif Mobil M, který plní jakousi referenční úlohu. Padesátikorunové zdražení se zdá být marginální, zvlášť když nám ekonomika tak dobře šlape a „skoro trojnásobné navýšení datového limitu“ se dobře marketingově prodává.
V praxi se ale nic moc nezmění. Při dvouletém úvazku od vás operátor dostane slušných 1 400 korun navíc, ale vaše paradigma užívání mobilních dat se moc nezmění. Ano, je menší riziko že narazíte na datový limit, pokud si omylem pustíte video přes mobilní data, možná se můžete s opatrností vrhnout na poslech streamované hudby. Ale to je asi tak všechno. Nečekejte, že byste se například mohli pustit do sledování mobilní televize nebo jiných podobných kratochvílí.
Žádný veřejný tarif není neomezený
Pohled na úplný konec ceníku, tedy alespoň toho veřejného, je poměrně zajímavý. Operátorům se zcela zjevně stýská po časech před rokem 2013, kdy stály flatové tarify přes tři tisíce a své kupce si zcela jistě našly. Představte si ředitele větších či menších firem, kteří se zcela nutně musejí odlišit od ostatních tím nejdražším nebo alespoň největším autem, mobilem i tarifem. I když třeba nerozpoznají gigabajt od motherboardu.
A teď si představte takovou vtipnou situaci, kdy člověk musí parkovat svůj eskový Mercedes u krajnice, lovit v kapse titanový Samsung Galaxy S8 a objednávat si navýšení datového limitu, aby mohl dál pokračovat ve videohovoru.
A teď si představte takovou vtipnou situaci, kdy nějaký takový člověk musí parkovat svůj eskový Mercedes u krajnice, lovit v kapse titanový Samsung Galaxy S8 a objednávat si navýšení datového limitu, aby mohl dál pokračovat ve videohovoru. Protože i když se zdá 60 GB strašně moc, stejně jednou dojdou.
Operátoři si samozřejmě chtějí nechat ještě nějaké trumfy do budoucna. Ale bylo by hezké vidět v ceníku nějakou ležatou osmičku u dat, a třebaže absurdně drahou. Abychom měli o čem snít.
Milion plus jeden háček
Ale zpátky na zem. Jediný tarif, který stojí alespoň za za jakousi pozornost, je Mobil DATA. Vypadá na první pohled spíše jako speciál pro tablety nebo notebooky, ale s vhodně nakombinovanými balíčky to může být docela životaschopný hlavní tarif.
Jako v pohádce o popelce – jakmile zvon ohlásí konec zúčtovacího období, jste zase na začátku.
Operátor sice dostane svých šest nebo sedm stovek, ale alespoň vás za to nechá volně dýchat. Tedy alespoň do okamžiku, než vám dojde první vyúčtování, nebo se začtete do všeobecných obchodních podmínek. Skoro to vypadá, jako by chtěl operátor uživatele tohoto tarifu co nejvíce vytrestat za to, že mu spotřebovávají drahocenná data.
Například:
- Maximální rychlost je uměle omezena na 42 Mb/s, zatímco u tarifu s 4 GB dostanete plných 225 Mb/s. To dává logiku, že?
- Tarifikace, která je u neflatového volání opět aktuální, je zrůdných 60 + 60. Zákazníci přestali pod vlivem neomezených tarifů takové marginálie řešit, na což operátor zjevně spoléhá.
- Volání ani SMS z balíčků nelze použít v roamingu. I když, my, co pamatujeme volání z ciziny klidně i za 30 korun za minutu, tak bereme i těch 3,50 za velké vítězství.
- Tak jako si s sebou nic nevezmete na onen svět, tak zde si absolutně nic nepřevedete do dalšího měsíce: ani základní data, ani minuty z balíčků, ani dokoupená data. Jako v pohádce o popelce – jakmile zvon ohlásí konec zúčtovacího období, jste zase na začátku.
Skoro to až vypadá, že cílem operátora je co nejvíce zaúčtovat a co nejméně dodat. Tady by to chtělo ze strany regulačních úřadů nejvíce hlídat a nenechat se zatahovat do politických sporů, jestli náhodou nemá být gigabajt dražší nebo levnější, než ho mají v Polsku.
Všichni nadšeně hýkají o revoluci
Přijít v s novými tarify ve chvíli, kdy spousta lidí nadšeně vyhlíží mobilní datové jaro, je docela chytrá věc. O pozornost tak máte postaráno i bez velké snahy, ať už představujete cokoli. A navíc se můžete spolehnout na to, že někteří novináři označí vaši nabídku za revoluční, i když se spíše jedná o reverzní evoluci.
Nemějte jim to za zlé, zaplacení nejspíše nejsou, i když operátoři patří stabilně k největším zadavatelům reklamy. Každý novinář tak nějak chce alespoň jednou za život oznámit nějakou tu revoluci a když se žádná neděje, tak si nějakou vymyslí.
Co je však nejvíce zarážející, je oslavná zpráva na facebookovém profilu ČTÚ. Z principu své činnosti by měl zpochybňovat skoro všechno, co operátoři udělají, on však nadšeně oslavuje #datovejaro. A ještě se snaží mezi řádky tvářit, jako by na tom snad nesl zásluhu.
Změna je v nedohlednu
Největší optimisté ještě čekají na to, že se snad některý ze dvou zbývajících operátorů bude snažit nabídku T-Mobile dohnat a předehnat. Když tu byla poslední revoluce z roku 2013, počítala se tato snaha na dny. Dnes už není kam spěchat, protože i kdyby někdo podlehl svůdným očím Ivana Trojana, konkurenční operátor mu namísto kódu pro přenos čísla zlevní pár desetikorun, přidá pár gigabajtů, to vše za pouhý dvouletý úvazek a jede se dál.