Vyzkoušeli jsme Microsoft HoloLens: s hologramy všude kolem

31

V San Franciscu na konferenci BUILD 2015 jsme měli možnost vyzkoušet fascinující HoloLens od Microsoftu. Brýle budoucnosti, které mají do reálného světa kolem nás vložit ten virtuální s hologramy, se kterými můžete dále pracovat. Microsoft do světa vypustil úžasná videa, která ukazují, co bude možné s HoloLens provádět. Je zážitek i ve skutečnosti tak ohromující?

Microsoft HoloLens

Microsoft svými brýlemi pro rozšířenou realitu v lednu všechny překvapil a zaskočil. Supertajný projekt, který ukazuje, jakými změnami Microsoft prochází, zaplavil média po celém světě díky inovativnosti a obrovskému potenciálu. Scénářů, kdy by se dala rozšířená realita použít, je bezpočet.

Konečně s HoloLens

Také na letošním Buildu se HoloLens, které běží na Windows 10 a spustí univerzální aplikace napsané pro tento systém, staly jedním z hlavních taháků. Microsoft umožnil novinářům v omezeném počtu, a také některým nejrychlejším zájemcům z řad účastníků si je vyzkoušet. A zájemců bylo více než dost, protože Microsoft na úvodní keynote ukázal další úžasná dema s HoloLens.

Rezervace termínu pro HoloLens proběhla den dopředu, v hodinu H a minutu M se pak malá skupinka novinářů včetně mě shromáždila u vchodu do tiskového centra a posléze jsme byli odvedeni do nedalekého hotelu, který sousedí s Moscone Center West, ve kterém Build probíhá. A už zde jsem si všiml, jak moc se Microsoft snaží, aby byl náš zážitek z HoloLens dokonalý. Na každém kroku pracovník, který nás naviguje do určité chodby, pak další do výtahu, ve kterém s námi jede ještě jiný pracovník a v horním patře hotelu nás jich pak přivítají doslova desítky. Včetně všudypřítomné ochranky, protože Microsoft si brýle, na které je patřičně pyšný, velmi dobře hlídá.

Ve speciální místnosti máme možnost si HoloLens přes sklo rychle nafotit, poté ale již musíme odevzdat veškerá zavazadla a elektroniku, včetně fotoaparátů, kamer a telefonů. Dovnitř nesmí žádné záznamové zařízení. Na poznámky dostáváme bloky a tužku. Pěkně postaru. Záhy míříme na úvodní školení do nejvyššího patra budovy, do malého salonku s krásným výhledem a celé San Francisco. Po cestě z výtahu samozřejmě potkáváme další muže z ochranky a další zaměstnance s visačkami „HoloLens staff“, kteří jednoduše jen stojí a usmívají se. Další pracovníci, takzvaní ambasadoři, si nás pomalu v každé chodbě předávají a přebírají. Už to začíná být podivné.

V salonku se ve skupině nejdříve učíme, jak se HoloLens nasazují a z čeho se skládají. Z fotek není patrné, že zadní část v sobě obsahuje ještě jednu, pohyblivou, kterou lze nastavit v několika směrech tak, aby HoloLens pevně držely na hlavně. Zadním kolečkem se pak náhlavní úchyt přitáhne. Brýle nesmí tlačit, ale na hlavě musí být poměrně těsně. To proto, aby se na hlavě nepohybovaly, což by pak mohlo zkazit 3D virtuální zážitek.

Jak daleko mám oči?

Následuje měření. Čeho? Vzdálenosti mezi vašimi zorničkami. Brýle mi poté podle očí nastaví tak, aby se hologramy zobrazovaly správně. Nyní se už jen musím naučit virtuální kliknutí, kterým před sebou vybírám předměty. Ruku si musím položit na hrudník, posunout dopředu zhruba půl metru a poté zvednou ukazováček a následně jej sklopit dolů. „Tak snad mi to půjde a bude to fungovat“, říkám si.

Úvodní školení je za námi a přesouváme se opět kordonem pracovníků ochranky i Microsoftu do dalšího patra, kde je pro každého z nás přichystána jedna místnost, ve které si HoloLens vyzkoušíme. Vcházím dovnitř s malou Filipínkou, která mi brýle bude dnes ukazovat. Dochází mi, že jsem v hotelovém pokoji, který ale Microsoft zcela přebudoval. Uprostřed je velký 3D model města, za ním pak cihlové zdi. Po vybavení pokoje, posteli nebo snad oknu nezůstala ani památka. Instruktorka mi představuje ještě pracovníka, který bude vše monitorovat od počítače a přehazovat jednotlivé scénáře. Jinak ale budu vše ovládat já.

Je na čase nasadit si HoloLens. Jde o masivní brýle, oproti Oculus Rift nebo HTC Vive, které jsem zkoušel v Barceloně v únoru, jsou ale subtilnější. Na hlavu sednou velmi dobře, je potřeba je ale utáhnout v zadní části tak, aby se na hlavě nepohybovaly. Vnitřní pohyblivá část je polstrovaná a nijak netlačí. Brýle jsou také poměrně lehké, rozhodně jsem čekal vzhledem k výbavě vyšší hmotnost. Odhadem může jít zhruba o půl kila. Brýle jsou vyrobené ze solidního a tvrdého plastu, design je futuristický, ale nijak výrazný. Stále se mi mezitím dere do hlavy film Minority Report. Nevím proč…

V přední části je průhledný vizor, na který se následně bude promítat obraz. Nyní je ale zcela průhledný. Bál jsem se, že přes něj nebude téměř nic vidět a budu mít pocit pohledu skrze sluneční brýle. Opak je pravdou, zevnitř je vizor téměř zcela průhledný a zatmavení je minimální. Okolní svět vidíte kolem sebe bez problému. To je hlavní rozdíl oproti brýlím virtuální reality. Ty totiž reálný svět zcela eliminují a přenesou vás zcela do toho virtuálního. Microsoft na to jde ale jinak a chce, aby hologramy vstoupily právě do reálného světa a oba světa byly propojené.

Co je uvnitř

Microsoft zatím o brýlích neprozradil příliš technických detailů a pozorováním toho také nelze příliš odhalit. Důležité je, že vše, co brýle k běhu potřebují, je přímo v nich. Ať už jsou to procesory, senzory, mikrofony, kamery nebo baterie, vše je v brýlích, ze kterých nikam nevede žádný kabel a jsou s okolím připojeny přes Wi-Fi. Přes to ale tečou jen pokyny do brýlí, případně sdílení obrazu z nich. Výpočet všeho probíhá přímo v brýlích.

Hlavní částí je vizor. Zapomeňte na sledování malých obrazovek z bezprostřední blízkosti jako u virtuální reality, nebo malý projekční hranol jako u Google Glass. Zde sledujete svět kolem sebe skrze soustavu čoček, které promítají obraz na přední plastový vizor. To vše bez omezení barev nebo nějakého výrazného zpoždění – vše tak dokonale, aby byl reálný svět součástí vaši vize.

Součástí této vize je i zvuk. Proto jsou brýle vybaveny systémem, který umí napodobit skutečnost, kdy zvuk přichází z různých směrů. Nechybí ani soustava mikrofonů pro zachycení hlasových pokynů a také senzory pro snímání rukou, abyste si na hologram mohli doslova sáhnout a ovládat jej přirozenými gesty. Ke snímání pohybu slouží rovnou čtveřice kamer, vždy dvě na každé straně, přičemž každá z nich pod jiným úhlem. A aby toho nebylo málo, je tu ještě další kamera, abyste své počínání mohli rovnou sdílet s ostatními a provádět například videohovory.

Aby byl dojem z hologramu přirozený, snímají brýle neustále uživatelovu aktivitu pomocí akcelerometru, gyroskopu a magnetometru. Microsoft to celé nazývá IMU (inerciální jednotka měření), která má zajistit to, že brýle pochopí to, kam se zrovna díváte, nebo kam se pohybujete.

Brýle mají stejně jako ostatní zařízení centrální procesor (CPU) a také grafickou jednotku (GPU). To je však pro takové zařízení málo, a tak se v jejich útrobách nachází ještě jeden procesor nazvaný HPU (Holographic Processing Unit). Ten se stará mimo jiné o zpracování vstupů z výše uvedených senzorů a zajišťuje, aby všechny hologramy vypadaly přirozeně. Vývojáři se tak nemusejí zabývat složitými fyzikálními simulacemi, ale rovnou přistoupit ke tvorbě toho, co je zajímá.

Microsoft HoloLens

V mžiku architektem

Dost ale teorie, jdeme do praxe. Instruktorka mi říká, že dnes budu architekt a budu projektovat budovu. Na počítači před sebou vidím obraz 3D budovy, kterou mohu různě měnit. A nyní mi říká, ať se podívám na 3D model města vedle sebe, že je tam již budova promítnuta jako hologram. A opravdu. Uprostřed modelu je najednou svítící 3D hologram, přesně usazený mezi ulice. Detailní, jasný, jako by tam opravdu byl. HoloLens naprosto přesně reagují na moje pohyby, ať už je to otáčení hlavy, dřepnutí, natočení hlavy. Hologram se ani nepohne a prostě je tam, jako reálný předmět. Latence je v podstatě nulová. Neuvěřitelné. Zde si ale všímám jednu věc, která z krásných demo videí Microsoftu, kde člověka hologramy obklopují, není patrná. Záměrně.

Pozorovací úhel, či úhel záběru hologramů, chcete-li, je relativně úzký. Hologramy vidím v podstatě jen před sebou, pokud ale hlavou pohnu doleva nebo doprava, či nahoru a dolů, vidím jak je hologram více a více useknutý, i když moje zorné pole je daleko širší. HoloLens tedy poskytují spíše okno do virtuálního světa, okno do hologramů, než že by byly hologramy všude kolem mě. Vzhledem k promítání na přední vizor je to logické a je to jedna z věcí, na které bude Microsoft určitě do budoucna pracovat. To ale nic neubírá na působivosti hologramů, které opravdu vypadají, jako by byly přesně v místě, kde mají být a neuvěřitelně reálné. Vůbec nevnímám, že se obraz promítá na vizor, mozek je dokonale ošálen. Také rozlišení je velmi dobré. Pixely bez soustředění nejsou vidět, obraz je ostrý a hlavně velmi jasný.

Je na čase zkusit interakci. K Hololens je připojena myš, kterou najíždím na hologram, kliknu na něj a měním velikost tak, jako by to bylo na počítači. Přitom výsledek vidím ve 3D v reálném čase, v kontextu ostatních budov. To bude pro architekty, a nejen je, opravdu úžasná novinka.

A je to tu, mám za úkol na ulici v modelu vybrat naučeným gestem virtuálního panáčka. Pohledem na něj najedu, tím se vybere a poté ukazováčkem ruky klikám. Napoprvé nic, napodruhé už HoloLens kliknutí poznaly. „Budu na tom muset ještě zapracovat,“ říkám si. V ten moment na velké zdi přede mnou objeví obrovský 3D model mojí budovy a město kolem tak, jak to vidí panáček, kterého jsem nyní vybral.

Vše je barevné, výborně prokreslené a velmi reálné. Není to tak dech beroucí, jako plná virtuální realita, ale fakt, že je to zakomponováno do reálného světa, je snad ještě úchvatnější.

To se přesně projevuje v další části dema v další místnosti, kde stojím proti prázdné cihlové zdi. V ní mám jako architekt vymyslet dveře do nové budovy. Veškeré rozvody mi jsou promítány jako hologram na zeď a teď je vidět pravá síla propojení skutečného a virtuálního světa. Dívám se jakoby dovnitř zdi, vidím nosníky, trubky, elektrické rozvody a na první pohled je vidět, kde dveře mohou být, a kde nikoliv. Opět žasnu nad tím, jak úžasně jsou oba světy propojeny a jak reálně obraz ve vizoru působí. Přesně překrývá realitu tam, kde má a jinak je vidět naprosto dokonale skrz. Virtuálním kliknutím (hurá, už mi to jde) na jednotlivé prvky mohu přidat hlasovou poznámku, a to také u nosníku dělám. Stavbařům oznamuji, že je potřeba nosník přesunout a následně modeluji, jak to bude vypadat, když budou umístěny dveře tam, kde si je představuji. A skrze dveře vidím do nové budovy, jako by tam skutečně byla. Také zvuk je reálný a přichází z několika stran, i když zní spíše jako z telefonu, basy chybí.

Když Skype poletuje kolem

Druhá část dema, kterou už ale sleduji jen jako divák, zahrnuje Skype hovor. Obrazovka Skypu, což je univerzální aplikace Windows 10, přizpůsobená do podoby hologramu, je vidět v prostoru, lze ji přichytit k jakémukoliv objektu a důležité je, že HoloLens rozpoznají prostředí kolem vás. Takže dovolí položit virtuální předmět na stůl, kterým ale nic nepropadne a nelze nic dát ani skrze něj. To samé platí pro Skype obrazovku, kterou lze jednoduše položit na stůl a poté kolem ní obcházet jako kolem reálného 3D objektu.

Druhá strana Skype hovoru posílá model z Minecraftu, který se zhmotňuje vedle a lze ho položit na poličku nebo ho položit na zem a zvětšit to obrovských rozměrů. Možnosti jsou téměř nekonečné. Mimochodem, Satya Nadella na BUILDu oznámil, že právě HoloLens jsou důvodem, proč Microsoft koupil studio Mojang, které stojí za Minecraftem. Microsoft totiž potřeboval hru, která by byla pro HoloLens vhodná a Minecraft přesně toto díky stavební interaktivitě splňuje.

Brýle běží na Windows 10 a spustí aplikace napsané pro Windows 10. Dokonce mají i svou nabídku Start s dlaždicemi, ta ale ještě součástí dema nebyla, vždy jsem používal jen konkrétní aplikaci. Zatím tak není známo, jakým způsobem například bude člověk aplikace zavírat a co dalšího bude možné s brýlemi dělat. Není známá výdrž baterie, hardwarová výbava a další podrobnosti. Microsoft vše pečlivě tají.

Demo Microsoft HoloLens bylo skutečně působivé. Je vidět, že si Microsoft dává na prezentaci HoloLens opravdu záležet a chce, aby bylo vše dokonalé. V brýlích vidí obrovský potenciál. A ony ho opravdu mají. Technologie už nyní, v prototypové fázi, funguje takřka perfektně a neuvěřitelně věrně propojuje reálný a virtuální svět s hologramy.

Brýle Microsoft HoloLens by měly na trh dorazit na podzim tohoto roku a už dopředu je jasné, že půjde o velmi drahou hračku, určenou právě například pro architekty a další specializované použití. Anebo pro hraní Minecraftu. Fanoušků se určitě najde více než dost. Nyní nezbývá než čekat, až Microsoft oznámí další zajímavé detaily a zejména datum uvedení HoloLens na trh.

Pokud se vše podaří jak má, vstoupí Microsoft do světa virtuální reality způsobem, který nikdo nečekal. NASA začne HoloLens používat v létě pro řízení své mise na Marsu, úžasnou odezvu na BUILDu projevují doktoři, profesoři i architekti. Přímo na konferenci bylo možné se již zapojit do semináře, na kterém Microsoft vývojáře učil, jak vyvíjet hologramy. Už nyní je tak jasné, že Microsoft všechny svými hologramy totálně překvapil a s každou další prezentací překvapuje znovu a znovu, protože ukazuje, že to skutečně funguje a že je vše v podstatě hotové.

Diskuze ke článku
eroplán
Paráda, díky za první dojmy, vypadá to skutečně úchvatně. Jedna otázka mně ale stále vrtá hlavou: ve všech videích jsou ty hologramy neprůhledné - skutečně to umí pouhou projekcí zcela zakrýt "skutečný" svět za hologramem, jako ve viedích? Nebo přes hologram "prosvítá" i reálné prostředí za ním a videa tak trochu klamou?
Dan
Naprosto revoluční technologie. Vypadá to, že Microsoft má svoje projekty pěkně utajené a tím pádem to nemusí být jediné eso v rukávu :) Uvidíme jestli mu to pomůže v boji proti Googlu :D
Jakub Herget
Jakub Herget
je to pecka a snad lepší než Google Glass? kolik asi je cena?
Jiří Kapr
Jiří Kapr
Hrozně by mě zajímalo, jestli je možné dva nebo víc HoloLens propojit tak, aby více lidí vidělo stejné hologramy, samozřejmě z jiného úhlu. Když je někdo předváděl na Buildu na pódiu, tak tam byl sám + kamera, která podle mě musí mít stejný hardware. Stejně mě zajímá, jestli to propojení není pro kameru udělané speciálně. Fungují HoloLens pouze samostatně, nebo i ve skupině?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze