Vodafone se chlubí, jak prospívá životnímu prostředí a společnosti

Vodafone se chlubí, jak prospívá životnímu prostředí a společnosti
Fotografie: Vodafone
  • Zpráva o udržitelném podnikání dává nahlédnout pod pokličku vnitřního fungování firmy
  • I přes větší množství přenesených dat firma omezuje svou uhlíkovou stopu
  • V nejvyšším managementu zasedá stále více žen

Operátoři, stejně jako jiné velké firmy, vydávají během svého působení celou řadu zpráv. Obvykle se věnuje velká pozornost finančním výsledkům, jejich pomyslným protikladem je naopak Zpráva o udržitelném podnikání, se kterou se pochlubil Vodafone. Jednoduše řečeno sem spadají právě ty aspekty podnikání, které nelze vyjádřit penězi: společenská zodpovědnost, ochrana životního prostředí, férové šance pro znevýhodněné skupiny a další.

Co všechno lze z této zprávy vyčíst? Kupříkladu přechod Vodafonu na elektřinu z plně obnovitelných zdrojů. Její celková spotřeba sice stoupá, ale i přesto se podařilo díky využívání zelené energie razantně snížit uhlíkovou stopu z vlastního provozu na 1 850 tun oxidu uhličitého, což je o 86 % méně v porovnání s předchozím obdobím. Pokud se podíváme na množství emisí přepočtené na jednotku přenesených dat, kleslo meziročně dokonce o 91 %. Vodafone tak bez problémů směřuje k vlastní uhlíkové neutralitě v roce 2030 a v dodavatelském řetězci maximálně o deset let později.

Kromě úspor v samotném provozu se chytrá řešení podepisují i na úsporách skleníkových plynů u zákazníků. Za loňský rok Vodafone pomocí řešení Internetu věcí přispěl k úspoře 21 822 tun oxidu uhličitého u zákazníků, což je oproti roku předchozímu nárůst o 32 %.

Vodafone udržitelné podnikání

Další velká část zprávy se týká přístupu k lidem. Typickým problémem je podíl žen ve vedení velkých firem. Vodafone se ze statistik vymyká a v tomto ohledu se posouvá. V minulém obchodním roce zasedalo v jeho nejvyšším vedení 40 % žen (před dvěma lety to bylo o 11 % méně). Obdobné číslo se týká i jejich zastoupení ve středním managementu firmy, kde jsou ženy-manažerky zastoupeny ze 37 % (oproti 31 % v přechozím období).

To ovšem není jediná oblast, kde Vodafone oproti celonárodním statistikám vyčnívá. Podle Eurostatu, statistického úřadu Evropské unie, v roce 2021 pracovalo na částečný úvazek pouze 5,7 % českých zaměstnanců, což je jeden z vůbec nejnižších podílů v rámci celého kontinentu. Vodafone se rozhodl situaci aktivně měnit a v květnu minulého roku zavedl revoluční změnu – možnost pracovat na částečný úvazek pro všechny zaměstnance, ať už se jedná o manažery nebo prodejce. V loňském roce si tuto možnost zvolilo 20 % nováčků, pětinu z nich tvořili muži.

Větší flexibilitu ale nabízí Vodafone i novopečeným rodičům prostřednictvím široké škály benefitů, jako je například 16 týdnů placené dovolené pro druhého rodiče. V praxi se ukazuje, že skvěle funguje. Od jejího spuštění ji využilo už 100 lidí. Firma myslí i na maminky: těm, které se do práce vrátí do roka a půl od nástupu na rodičovskou dovolenou, nabízí plný plat při 80 % úvazku. A během prvních 16 týdnů mateřské dovolené doplácí rozdíl mezi původní mzdou maminky a peněžitou pomocí v mateřství.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze