Operátoři, stejně jako jiné velké firmy, vydávají během svého působení celou řadu zpráv. Obvykle se věnuje velká pozornost finančním výsledkům, jejich pomyslným protikladem je naopak Zpráva o udržitelném podnikání, se kterou se pochlubil Vodafone. Jednoduše řečeno sem spadají právě ty aspekty podnikání, které nelze vyjádřit penězi: společenská zodpovědnost, ochrana životního prostředí, férové šance pro znevýhodněné skupiny a další.
Co všechno lze z této zprávy vyčíst? Kupříkladu přechod Vodafonu na elektřinu z plně obnovitelných zdrojů. Její celková spotřeba sice stoupá, ale i přesto se podařilo díky využívání zelené energie razantně snížit uhlíkovou stopu z vlastního provozu na 1 850 tun oxidu uhličitého, což je o 86 % méně v porovnání s předchozím obdobím. Pokud se podíváme na množství emisí přepočtené na jednotku přenesených dat, kleslo meziročně dokonce o 91 %. Vodafone tak bez problémů směřuje k vlastní uhlíkové neutralitě v roce 2030 a v dodavatelském řetězci maximálně o deset let později.
Kromě úspor v samotném provozu se chytrá řešení podepisují i na úsporách skleníkových plynů u zákazníků. Za loňský rok Vodafone pomocí řešení Internetu věcí přispěl k úspoře 21 822 tun oxidu uhličitého u zákazníků, což je oproti roku předchozímu nárůst o 32 %.
Další velká část zprávy se týká přístupu k lidem. Typickým problémem je podíl žen ve vedení velkých firem. Vodafone se ze statistik vymyká a v tomto ohledu se posouvá. V minulém obchodním roce zasedalo v jeho nejvyšším vedení 40 % žen (před dvěma lety to bylo o 11 % méně). Obdobné číslo se týká i jejich zastoupení ve středním managementu firmy, kde jsou ženy-manažerky zastoupeny ze 37 % (oproti 31 % v přechozím období).
To ovšem není jediná oblast, kde Vodafone oproti celonárodním statistikám vyčnívá. Podle Eurostatu, statistického úřadu Evropské unie, v roce 2021 pracovalo na částečný úvazek pouze 5,7 % českých zaměstnanců, což je jeden z vůbec nejnižších podílů v rámci celého kontinentu. Vodafone se rozhodl situaci aktivně měnit a v květnu minulého roku zavedl revoluční změnu – možnost pracovat na částečný úvazek pro všechny zaměstnance, ať už se jedná o manažery nebo prodejce. V loňském roce si tuto možnost zvolilo 20 % nováčků, pětinu z nich tvořili muži.
Větší flexibilitu ale nabízí Vodafone i novopečeným rodičům prostřednictvím široké škály benefitů, jako je například 16 týdnů placené dovolené pro druhého rodiče. V praxi se ukazuje, že skvěle funguje. Od jejího spuštění ji využilo už 100 lidí. Firma myslí i na maminky: těm, které se do práce vrátí do roka a půl od nástupu na rodičovskou dovolenou, nabízí plný plat při 80 % úvazku. A během prvních 16 týdnů mateřské dovolené doplácí rozdíl mezi původní mzdou maminky a peněžitou pomocí v mateřství.