Tvrdě proti mobilům za volantem. Startuje kampaň #nepozornostzabíjí

4
Tvrdě proti mobilům za volantem. Startuje kampaň #nepozornostzabíjí
  • Nejčetnější příčinou nehod je nevěnování se řízení
  • Jedná se o třetí nejčastější přestupek českých řidičů
  • Chování řidičů má zvrátit kampaň České asociace pojišťoven, která startuje v polovině května

Naši čtenáři bezpochyby patří mezi fanoušky mobilních telefonů a jejich technologií. Na co bychom však neměli zapomínat, je, že telefon se rozhodně neslučuje s řízením motorových vozidel. Na mysli pak nemáme pouze samotné telefonování, ale také psaní zpráv či konzumaci internetu. Zejména v dnešní době totiž chytré telefony nabízí opravdu spoustu činností, které vám mohou zdánlivě „ukrátit“ stání na červené či popojíždění v dlouhé koloně. Přesto na bezpečnost vlastní, ale i všech ostatních účastníků silničního provozu spousta řidičů nedbá. Jejich chování má zvrátit kampaň České asociace pojišťoven, která startuje v polovině května. Partnery projektu jsou dopravní policie Policejního prezidia ČR a BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Česká asociace pojišťoven upozorňuje na rizika spojená s používáním mobilního telefonu za jízdy kampaní #nepozornostzabíjí. „Moderní pojišťovny mají v dnešní době více dbát na prevenci. Záleží nám na tom, aby pomáhaly klientům a aby škod bylo co nejméně, protože nejlepší škoda je ta, která se nestala,“ říká ke kampani výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Řidiči na českých silnicích způsobí ročně až deset tisíc škod z povinného ručení, jejichž příčinou je používání mobilního telefonu za volantem. Škody jdou až do výše 550 milionů korun.

Nejenže počty dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení v posledních letech stoupají (jen za rok 2017 zemřelo na českých silnicích 65 osob v důsledku nepozornosti za volantem), ale zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů za volantem. „Každodenně vídáváme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ komentuje aktuální situaci na silnicích plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Přitom z pohledu bezpečnosti během telefonování za volantem je řidič ovlivněn zhruba stejným způsobem, jako kdyby měl 0,8 promile alkoholu v krvi. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ dodává Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Že má kampaň opravdu smysl, dokazuje náhled do statistik. V roce 2017 se stalo 284,44 nehod denně. Každá 14. škoda z povinného ručení je způsobena řidičem věnujícím se mobilu. Komunikační kampaň České asociace pojišťoven staví především na emocích. Ukazuje děti, jichž se případné zranění či smrt rodičů dotýká nejvíce. Chování řidičů nezmírní nebezpečí, jež hrozí jim, ale to, které ohrožuje jejich blízké. „Dokonce i v momentě, kdy již k nehodě dojde, se člověk snadněji dokáže vyrovnat s újmou, která se stala jemu. Obtížněji se ovšem vyrovnáváme s tím, že jsme svým chováním ublížili lidem, na kterých nám záleží. A právě toho chceme využít,“ popisuje motivy kampaně Jan Matoušek.

Kampaň je financována z Fondu zábrany škod, kam pojišťovny odvádí 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, a bude stát necelých 40 milionů korun.

Zdroj: nepozornostzabiji.cz

Diskuze ke článku
Martin Both
Martin Both
Jsem jednoznačně pro. Lidi co píšou za volantem zprávy jsou nebezpeční. Už samotné volání má vliv na rychlost reakcí řidiče a to i v případě, že řidič telefonuje přes Bluetooth. Když jsem za volantem a potřebuji telefonovat mám telefon připojený k vozu a používám vytáčení kontaktů přes Ok google, tím pádem nesundám ruce z volantu. Podle toho jaké lidi na silnici potkávám není divu,že počet úmrtí je tak vysoký...
kleinak
Tady jde pouze a jen o reklamu, nebo nějaké zviditelnění, osvěta vypadá jinak.
Novější auta už mají Handsfree ve výbavě, tohle je věc, která by měla dnes být v každém autě, potom není třeba držet telefon v ruce, psát sms za volantem je opravdu úchylárna.
Taky telefonuji za jízdy,HF mám ve výbavě a musím říct že je to opravdu jednodušší.
Ale také se musím přiznat, že rozhodně nejsem na 100% smyslem na řízení ani přes HF, kolikrát se přistihnu, že jsem známí úsek projel, aniž bych si pamatoval cestu. Tím chci říct, že HF to jen usnadňuje, ale máme tu i jiné věci, jako je klábosení se spolujezdcem, kouření za volantem, jízda s dítětem, jídlo za volantem,atd. atd.,je toho moc co odvádí pozornost od řízení. Jenže ty ostatní nejdou nijak pokutovat a to jsou i kolikrát horší, než telefonování za jízdy.
A potom potkáte auto za 2 miliony, které určitě HF má a oni to drží u ucha a volají a druhou rukou máchjí, takže kde je vlastně ta osvěta u takového člověka???? Nikde, má to na háku.
Je to o lidech.
Jiří
dnes jsem zažil řidičku která stála za horizontem s plnou čarou a zapnuté výstražné a telefonovala to je více nebezpečné než zpomalit a telefonovat. Reklamy nás mají vychovávat a né jen upozorňovat to umí každý t.....a

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze